Vi har just nu mycket längre leveranstider och svarstider än normalt.

MENY

Spänningshuvudvärk – vad beror det på och hur blir man av med det?

Spänningshuvudvärk är den vanligaste formen av huvudvärk och de flesta av oss har någon gång upplevt det. För den del är problemen återkommande och då finns det olika saker du kan göra för lindra värken. Här kan du läsa våra tips. 

Orsaker till spänningshuvudvärk

Spänningshuvudvärk kan bero på olika saker. Några vanliga anledningar är spända muskler, stress, oro och sömnbrist. För de flesta kommer spänningshuvudvärken någon gång mellan 20 och 40 årsåldern men alla, även barn kan få det.

Hur känns spänningshuvudvärk? 

När man har spänningshuvudvärk upplever man ofta att det känns som att något tynger huvudet ovanifrån. Man kan även känna det som ett spänt band runt huvudet. Värken kan sitta i baksidan på huvudet, i käkmusklerna eller i tinningarna. 

Symtom på spänningshuvudvärk

Symtomen kan variera från person till person men det här är några av de vanligaste:

  • Molande eller tryckande värk i huvudet
  • Återkommande värk som varar i timmar eller dagar
  • Värken känns runt om hela huvudet
  • Värken lindras om du är är fysiskt aktiv. Till exempel om du går en rask promenad eller joggar. För en del kan dock värken bli värre av fysisk aktivitet. 
spanningshuvudvark-767x767.jpg

Kronisk spänningshuvudvärk

En del personer har så kallad kronisk spänningshuvudvärk. Man räknar huvudvärken som kronisk om du har huvudvärk mer än 15 dagar per månad under mer än 6 månader. Om du har kronisk spänningshuvudvärk har du antagligen något av dessa symtom: 

  • Att du är öm i käkmuskler, nacke eller hårbotten. 
  • Du får yrsel, problem med minnet, svårt att koncentrera dig och känner dig trött.

Om du känner igen dig i dessa symtom bör du kontakta en läkare.

Hur blir man av med spänningshuvudvärk?

Att bli av med spänningshuvudvärk kan vara komplext eftersom värken kan bero på olika saker. Men några generella råd är dessa:

Försök att stressa mindre
Stress är en vanlig orsak till huvudvärk och det är därför viktigt att du försöker minska stressen. Det kan vara lättare sagt än gjort men det är viktigt att du försöker hitta ett sätt som fungerar för dig. Det kan vara allt från att ta en lång promenad till att ligga och lyssna på en ljudbok eller gå på ett yogapass. En varm vetekudde kan också hjälpa dig att slappna av. 

Tänk på att jobba i ergonomiska ställningar 
Att jobba i påfrestande positioner kan leda till huvudvärk på grund av spänningar i bland annat nacke och axlar.

Undersök din syn
Det är inte ovanligt att huvudvärk orsakas av nedsatt syn. Gå till en optiker och ta reda på om din syn försämrats.

Var fysiskt aktiv
Fysisk aktivitet lindrar spänningshuvudvärk för de flesta. Testa att röra på dig genom att cykla, jogga, gå raska promenader eller träna någon annan träningsform som passar dig.

Receptfria läkemedel
Spänningshuvudvärken kan lindras tillfälligt med hjälp av receptfria läkemedel som Alvedon, Ipren eller Treo. Inget av dessa läkemedel ska tas under längre tid och det är därför viktigt att du hittar orsaken till din huvudvärk. 

Senast uppdaterad 2020-01-31