Ägare och ledningsgrupp

Kronans Apotek AB ägs av Oriola Corporation, som är noterat på Helsingforsbörsen (NASDAQ OMX Helsinki Ltd). Oriola bedriver detaljhandel, grossist- och distributionsverksamhet inom läkemedel och handelsvaror i Finland och Sverige

Kronans Apotek AB är tredje största apotekskedjan i Sverige med över 325 apotek och mer än 2600 medarbetare. Kronans Apotek AB har cirka 18 procents marknadsandel och en kundklubb med drygt 2,5 miljoner kundklubbsmedlemmar.

Oriola logotyp

Ledningsgruppen på Kronans Apotek

Elisa Markula

VD

Elisa Markula är koncernchef på Oriola och interim VD på Kronans Apotek.

Läs mer om Elisa på oriola.com (på engelska)

Elisa bild

Hannes Hasselrot

Interim Chief Operating Officer

Hannes har 20 års erfarenhet av fysisk och digital handel i diverse ledande befattningar inom marknadsföring, inköp samt fysisk och digital försäljning. Efter 7 år i London och H&M samt på det anrika varuhuset Liberty kommer han senast från Peak Performance där ledde företagets egna försäljningskanaler globalt som Direct To Consumer Director samt ledande av företagets Unified Commerce omställning.

Hannes-hasselrot

Karin Pesula

Kvalitet- & farmacidirektör

Karin ansvarar tillsammans med sitt team för att säkerställa att Kronans Apotek lever upp till samtliga regulatoriska krav och att patientsäkerheten garanteras i våra kundmöten. Karin är legitimerad apotekare med lång erfarenhet från ledande befattningar inom apoteksbranschen och dosmarknaden. Hon har erfarenhet av både praktiskt och strategiskt kvalitetsarbete inom Kronans Apotek och Svensk Dos. Närmast kommer Karin från en roll som Kvalitetschef för Svensk Dos.

Karin-pesula

Carl-Johan Loo

Etableringsdirektör

Carl-Johan har lång erfarenhet inom detaljhandel varav de senaste 15 åren inom etablering. Han har varit med och byggt upp butikskedjor både på den nordiska och svenska marknaden med bland annat Teknikmagasinet och Tele2. Sedan 2013 har Carl-Johan arbetat som etableringskonsult inom både restaurang och detaljhandel på Gate46. Från 2015 har Carl-Johan jobbat heltid som konsult med etableringar och etableringsfrågor för Kronans Apotek.

Carl-Johan Loo

Andreas Rosenlund

Informationsdirektör

Andreas Rosenlund arbetar med politisk påverkan, PR och intern kommunikation. Fokus är utvecklingen i apoteksbranschen, med ett tydligt samhällsperspektiv. Han följer också utvecklingen inom läkemedelsdistribution, apotek och läkemedel på europeisk nivå och har arbetat inom apoteksbranschen sedan 2001. Andreas har ett förflutet som journalist och var bland annat med och startade Tidskriften Expo.

Andreas Rosenlund

Emelie Friis

Marknadsdirektör

Emelie har över 25 års erfarenhet av marknadsföring och varumärkesarbete, såväl på kundsidan som reklambyråsidan. Innan Emelie kom till Kronans Apotek jobbade hon internationellt på The Absolut Company, Pernod Ricard som Marknadschef Europa & Africa med fokus på varumärkesbyggande, konst, mode och musik samt Global reklamchef för Malibu och Kahlua Brands och drev många digitaliseringsprojekt globalt. Emelie jobbade innan dess 10 år på bl.a. Lowe Brindfors i Sverige och London med fokus på varumärkesstrategi inom fast moving consumer goods.

Emelie Friis

Charlotte Stenbeck

Affärsutvecklingsdirektör

Charlotte har många års erfarenhet av affärsutveckling inom retail och apoteksverksamhet. Hon har jobbat 11 år som konsult på EY (Ernst & Young) med att driva strategi- och utvecklingsprojekt inom sortiment, inköp, supply chain och IT - både i Sverige och internationellt. Under flera år jobbade Charlotte i uppdrag åt en av de större privata apoteksaktörerna. Närmast kommer Charlotte från Plantagen där hon var affärsutvecklingschef.

Charlotte Stenbeck

Karl-Johan Börjeson

Sortiment- och inköpsdirektör

Karl-Johan ansvarar för sortimentsavdelningen på Kronans Apotek. Sortimentsavdelningen består av egenvård, recept & tjänster, varuförsörjning och affärsanalys. Innan Karl-Johan kom till Kronans Apotek jobbade han på ICA med kategori och inköp i rollen som Kategoriområdeschef och senare TF Affärsområdeschef. Innan tiden på ICA har han jobbat på bland annat Unilever och LEGO i olika roller inom kategori och försäljning.

Karl-Johan Börjeson