Information till nya och befintliga leverantörer på Kronans Apotek

Här har vi samlat all information som du som leverantör kan tänkas behöva.

Information in English?

For information to suppliers in English, please e-mail us at revidering@kronansapotek.se.

Ny leverantör till Kronans Apotek

Vi utvecklar kontinuerligt sortimentet utifrån våra kunders behov och vi är intresserade av nyheter som kan bidra till att öka kundnyttan för våra kunder.

För att presentera nya produkter till Kronans Apotek skickar du in aviseringsmall och presentationsmall produktnyheter till revidering@kronansapotek.se.

Två produktprover skickas samtidigt till Kronans Apotek, Sortimentsavdelningen, Lindhagensgatan 116 (9 tr), 112 51 Stockholm. Vid intresse återkommer respektive sortimentsansvarig med sina kontaktuppgifter.

Revideringsprocess och tidsplan 2022

Revideringsprocess:

  1. Leverantör aviserar nyheter
  2. Kronans Apotek beslutar om preliminär listning
  3. Oriola förhandlar och kvalitetsgranskar produkter
  4. Kronans Apotek beslutar om listade produkter
  5. Oriola informerar leverantör och lägger första order

Vecka 6, vecka 18, vecka 38 och vecka 40 kommer Kronans Apotek att revidera alla kategorier, inklusive säsongssortiment.

RevideringDeadline avisering och dokument till Kronans ApotekDeadline avisering och dokument till OriolaÅterkoppling listade produkter till leverantör
Revidering vecka 61 oktober 20218 oktober 2021vecka 2 2022
Revidering vecka 1821 januari 202228 januari 2022vecka 13 2022
Julrevidering vecka 386 maj 202213 maj 2022vecka 26 2022
Revidering vecka 4027 maj 20223 juni 2022vecka 35 2022

Observera: Både Kronans Apotek och Oriola kommer strikt att följa ovan tidsplan. Om aviseringsunderlag och dokumentation eller artikel-masterdata inte inkommer i tid kommer de inte att beaktas i innevarande revideringsperiod. Leverantör får återavisera dem i nästa period.

Underlag som kommer in efter dessa datum, eller inte är ifyllda korrekt kommer inte att värderas av Kronans Apotek. Kronans Apotek kommer inte att återkoppla på produkter som har ofullständiga aviseringar. Se aviseringen som en offert, så var noga med detaljerna.

Avisering och dokumentation till Kronans Apotek

1. Aviseringsunderlag till Kronans Apotek

För att vi ska kunna göra en utvärdering behöver Kronans Apotek få in produktprov och följande underlag korrekt ifyllda:

Aviseringsmall 2022 (ny från december 2021, Microsoft Excel Worksheet)

Revidering gäller inte bara nyheter. Har ni produkter som utgår eller uppdateras? Skicka information till oss om när det sker och anledning. Du använder samma aviseringsmall som används för nyheter. Observera att utgående artiklar och artikeländringar endast aviseras till oss om artiklarna finns i vårt sortiment. För utgående artiklar behöver ni endast fylla i revideringsvecka, revideringsorsak, aktuellt och ev. ersättande EAN/GTIN, varunamn, varumärke, leverantör och kategori.

Har ni aviserat produkter tidigare som inte har kommit in i sortiment och ni vill att vi ska omvärdera så skicka in produktaviseringen igen, till nästa revideringstillfälle.

2. Nyhetspresentation till Kronans Apotek

För nyhetslansering vill vi att ni fyller i mallen nedan med en kort produktinformation samt bild.

Presentationsmall för skönhet och kosmetik: Mall Sortimentnyheter Skönhet och Kosmetik (Microsoft PowerPoint Presentation)

Presentationsmall för OTC och hälsa: Mall Sortimentnyheter Hälsa & OTC (Microsoft PowerPoint Presentation)

Skickas till: revidering@kronansapotek.se

Produktpresentationen måste innehålla bild, usp:ar och annan information som ni anser att vi behöver ta del av för att ta beslut, eller som vi kan behöva för intern kommunikation.

3. Varuprov

Vid avisering av nyheter skickas alltid två produkter till Kronans Apotek, Sortimentsavdelningen, Lindhagensgatan 116 (9 tr), 112 51 Stockholm. Vänligen märk leveransen med namnet på din kontaktperson hos oss.

Avisering och dokumentation till Oriola

På uppdrag av Kronans Apotek ansvarar Oriola för prisförhandling och kvalitetsgranskning av produkterna och de behöver följande: 1. Aviseringsmall leverantör 2. Kvalitetsdokumentation 3. Artikelinformation och produktbilder via Validoo

Mallar finns på Oriolas Leverantörsportal. Där hittar du även mer information om tidplaner, med mera. Saknar du inloggningsuppgifter, vänligen mejla till revideringoriola@oriola.com.

Masterdata och produktbilder via Validoo

Kronans Apotek får sin masterdata via Oriola. För att underlätta för leverantörer har Oriola valt att samarbeta med Validoo, då det är av högsta vikt med hög kvalitet, korrekt artikelinformation och rätt bilder.

För er som inte är kunder till Validoo idag bör ni teckna avtal för följande - Validoo Item för artikelinformationen - Validoo Q-lab för kvalitetssäkring av artikelinformationen - Validoo MediaStore för produktbilder

Via guiden som du hittar via denna länk: https://validoo.se/leverantorer/ finns en kort genomgång om hur du tecknar avtal och kommer igång och använder Validoos tjänster.

För mer information om GS1 och Validoo besökwww.gs1.se och www.validoo.se. Vid frågor kontakta GS1/Validoo Kundservice, tfn: 08-50101010 och kundservice@gs1.se.

Övrig information

Är du osäker på hur det går till, och vad det är du behöver för att sälja produkter i apotekshandeln? En bra början är att läsa informationen som finns på bland annat: https://www.gs1.se/din-bransch/detaljhandel/apotek/

Senast uppdaterad 2020-08-16