Behöver du extra vitaminer?

Beroende på vilken fas du är i livet kan ditt behov av vitaminer variera. Det mesta får du i dig via kosten, men om du behöver komplement kan det vara smidigt med kosttillskott. Här går vi igenom vad som kan behövas och vad du ska tänka på.

För dig som är vegetarian eller vegan

Det finns flera olika anledningar till varför man väljer att inte äta livsmedel som kommer från djur. Om man inte äter några animaliska livsmedel alls behövs ofta kosttillskott med vitamin B12 och vitamin D. Vegetarianer kan i vissa fall även behöva tillskott av järn. Det finns flera olika former av kosttillskott. Du kan både äta de olika vitaminerna separat eller som multivitaminer.

För dig som är eller planerar att bli gravid

Om du är gravid eller planerar att bli det inom kort är det bra att veta att vitaminet B9, eller folsyra, främjar blodbildningen och en normal fosterutveckling. Folsyra finns i frukt, gröna grönsaker, rotfrukter, baljväxter och fullkornsbröd. Folsyra finns även i form av kosttillskott. 400 mikrogram folsyra per dag är det som rekommenderas ända fram till tolfte graviditetsveckan.

För dig som är äldre

När vi åldras försämras hudens förmåga att omvandla solens UVB-strålar till D-vitamin avsevärt. Många äldre tillbringar också mindre tid i solen, vilket ökar risken för D-vitaminbrist. Äldre kan också få brist på vitamin B12 eftersom kroppens förmåga att ta upp vitaminet minskar med åldern. Har du kommit upp i klimakteriet är det viktigt att få i sig kalcium. Vid kalciumbrist kan våra nerver och muskler påverkas negativt, och därför börjar vår kropp utvinna större mängder kalcium ur skelettet vilket leder till att vi riskerar att drabbas av benskörhet.

För barn och bebisar

Barn bör ta D-vitamindroppar upp till två års ålder för att hålla sig friska och utveckla ett normalt skelett. På våra nordliga breddgrader är solens strålar nämligen inte tillräckligt starka under vinterhalvåret för att D-vitamin ska kunna bildas i huden. Ibland bör föräldrarna ge D-vitamin till barn som är äldre än två år, exempelvis om barnet har mörk hud eller inte äter fisk. Om du är orolig att ditt barn inte får i sig tillräckligt av andra vitaminer och mineraler finns det kosttillskott. Tänk på att kosttillskott aldrig ersätter en varierad kost, utan ska alltid ses som ett komplement.

Senast granskad 2021-09-20