Tillbaka till Kost och näring

Vitaminer och mineraler för dig som är vegetarian

Många personer väljer att bli vegetarianer. Vegetarisk kost kan se ut på olika sätt och beroende på hur restriktiv kosthållning man väljer kan ett eller flera tillskott behövas för att komplettera maten. Här berättar vi vad du behöver veta om kosttillskott för vegetarianer och veganer.

Vegetarisk kosthållning

En del väljer vegetarisk kost av miljöskäl, en del av hälsoskäl, en del av etiska eller religiösa skäl och andra för att de helt enkelt föredrar den maten. Men vegetarisk kosthållning kan betyda olika saker och därför delas den oftast in i dessa tre olika grupper:

Lakto-vegetarianer

Lakto-vegetarianers kosthållning består av vegetabilisk mat och mjölkprodukter.

Lakto-ovo-vegetarianer

En lakto-ovo-vegetarisk kost består av vegetabilier och mjölkprodukter men även ägg.

Veganer

Som vegan äter man enbart vegetabilisk mat och avstår helt från animalisk föda.

Två leende kvinnor i olika åldrar. Foto.

Vitaminer och mineraler för vegetarianer

Behovet av vitaminer och mineraler skiljer sig beroende på vilken vegetarisk kosthållning man äter. Äter man inte några animaliska livsmedel alls behöver man få i sig extra vitamin B12 och vitamin D. Det kan man tillgodogöra sig genom kosttillskott eller från produkter berikade med tillräckliga mängder av dessa vitaminer.

Multivitaminer är ett alternativ

Ett smidigt sätt för att få i sig de vitaminer och mineraler man behöver är genom att ta multivitamintillskott. Dessa finns anpassade för vegetarianer och veganer och innehåller de vitaminer och mineraler som kan vara viktiga att få i sig extra av om man äter vegetariskt.

Senast granskad 2020-05-19