MENY

Tips när bebisen vägrar att sova

Helga Johansson & Clara Zelleroth har skrivit boken Må bra som förälder: Psykologernas strategier för småbarnsåren om föräldrarnas mående och känslor under småbarnsåren. Här är fyra av deras tips som ska underlätta för föräldrar att sova bättre.

1.  Dela upp ansvaret utifrån olika behov

Om ni är två föräldrar - hjälps åt. Ta varannan natt eller dela natten i två så att den kvällspigga har jour första delen och den morgonpigga går upp med barnet. Låt den förälder som just då inte har ansvaret få sova ostört. Det är bättre att en av er är mer utvilad än att ni båda är lika trötta! Acceptera varandras olikheter, var ödmjuka för att ni kan ha olika behov av sömn och försök värna om varandra och om er själva som familj.

2.  Anpassa miljön för att optimera sömnen

Gör vad ni kan för att öka chanserna att alla ska få sova så mycket som möjligt. Var kreativa utöver att hålla det mörkt och svalt i sovrummet och försök hitta strategier för att hantera omständigheterna så som de är just nu. Ställ ihop flera sängar till en stor familjesäng, ha madrasser på golv i flera rum för ökad flexibilitet eller ett extra tungt täcke för barnet som tycker om att ha det trångt och ombonat.

767x767_Couple kissing.jpg

3. Skilj på sömnighet och trötthet

Sömnighet signalerar behov av sömn, trötthet kan bero på flera olika saker. Du kan känna dig trött av att vara alltför passiv på dagarna, av ihållande stress, av att bråka med din partner eller av att känna dig uppgiven eller besviken på dig själv. Kroppen har en fantastisk förmåga att ta igen förlorad sömn genom att öka mängden djupsömn när behovet av återhämtning är större, och det är inte alltid det är sömn du i första hand behöver när du känner dig trött. Att lära sig leva med en känsla av trötthet, att acceptera att det är så här det är just nu, är viktigt. Man kan vara väldigt trött och samtidigt göra saker.

4.  Anpassa kraven utan att bli för passiv.

Dra ner på frekvens och intensitet i det du gör men uteslut inte de viktiga aktiviteterna helt och hållet. Fortsätt vara fysiskt aktiv och engagera dig i det du tycker om. Du kan dock behöva sänka ribban för vad som är rimligt att hinna och orka med och få en bra balans mellan aktivitet och vila.

Senast uppdaterad 2019-08-09