Tillbaka till Kost och näring

Rådgivning om vitaminer & mineraler

De flesta vitaminer och mineraler som vi behöver får vi genom det vi äter. Äter vi för lite av något eller inte tillräckligt varierat kan vi få brist på något näringsämne. Det kan också vara så att trots en varierad kost så kan vi vara i ett stadie i livet där vi behöver få i oss ännu mer av något ämne, exempelvis när vi blir äldre eller ska bli gravida. Istället för att äta mängder av en viss råvara, kan vi ta extra kosttillskott.

Livsnödvändiga vitaminer

Vitaminer och mineraler finns i alla möjliga former och ger helt olika effekter. Det de har gemensamt är att du behöver få i dig dem i små, livsnödvändiga doser. Ordet vitaminer kommer från latinets vita som betyder liv, och amin som betecknar en kemisk grupp av ämnen. Vi känner i dag till 13 vitaminer som är livsnödvändiga, vilket innebär att vi regelbundet måste få i oss dem via maten eftersom kroppen inte själv kan producera dem.

Fett- och vattenlösliga vitaminer

Fyra vitaminer är fettlösliga: A, D, E och K. De finns mest i feta livsmedel som oljor, mjölk och fet fisk. Nio vitaminer är vattenlösliga: vitamin C och åtta B-vitaminer. C-vitamin finns mest i frukt och grönsaker, medan B-vitaminer finns mest i kött, fågel och spannmål.

Familj på strand. Foto.

Näring som tillskott

Ibland kan du behöva ett extra tillskott av vitaminer och mineraler, t.ex. om du äter ensidigt eller inte får i dig tillräckligt med näring av annan anledning. Tänk på att kosttillskott inte bör ersätta en varierad kost.

Senast granskad 2021-09-17