Allt du behöver veta om D-vitamin

Får du i dig för lite eller för mycket D-vitamin? Hur får du i dig tillräckligt och varför ska du överhuvudtaget ha i dig D-vitamin? Här reder vi ut begreppen.

Varför är D-vitamin viktigt?

D-vitamin bidrar till att reglera kalciumnivåerna i blodet och har även en stor inverkan på upptag av kalcium och fosfat i tarmen. Det behövs för ett friskt skelett och friska tänder. Just D-vitamin är ett av de få vitaminer vi riskerar att få underskott av, och eftersom kroppen inte själv kan framställa D-vitamin utan hjälp av solen, behöver vi nordbor se till att säkra vårt intag.

Hur vet jag om jag har brist på D-vitamin?

Lindrig D-vitaminbrist visar sällan några tydliga symptom. Vid svår och långvarig brist på D-vitamin kan kroppen få svårt att ta upp kalcium. Äldre personer riskerar då att få problem med osteoporos (benskörhet). Andra symptom vid långvarig D-vitaminbrist kan vara svaghet i musklerna, värk i skuldror, överarmar, höfter och lår eller symmetrisk, diffus smärta i ländryggen, lårbenet och bäckenet.

Hur kan jag få i mig D-vitamin?

Du kan få i dig D-vitamin på två sätt:

  1. Genom kost – Några exempel på livsmedel som innehåller D-vitamin är: fet fisk, berikad mjölk, berikat matfett, ägg, kött, viss svamp (t.ex. kantareller, trattkantareller och Karl-Johan).

  2. Genom solexponering – När kroppen utsätts för solljus producerar den D-vitamin i huden. Sommartid räcker det med 15-20 minuters exponering några gånger i veckan för att säkra ransonen.

Den D-vitamin vi producerar under sommaren kan lagras i kroppen och räcker några månader, men oftast inte hela vintern. När vi blir äldre minskar dessutom hudens förmåga att bilda D-vitamin med hjälp av solljus, och många kan därför behöva extra tillskott för att säkra ett välmående skelett.

Hur mycket D-vitamin behöver vi?

Nya studier visar att vi i Norden behöver få i oss mer D-vitamin från kosten för att bibehålla nivåerna under vintern. Livsmedelsverket rekommenderar 10 mikrogram per dag, respektive 20 mikrogram för dig över 75 år och dig med för liten solexponering. För vissa grupper kan det vara nödvändigt att inta extra D-vitamin. Det gäller framförallt personer över 75 år, personer som sällan vistas utomhus, gravida och barn 0-2 år.

Kan jag få i mig för mycket D-vitamin?

Om du äter flera olika kosttillskott som innehåller D-vitamin kan du få i dig för mycket. För stora mängder kan leda till att du får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciumlagringar i njurarna och njursvikt.

Om du misstänker att du lider av näringsbrist bör du uppsöka vården för en genomgång av dina värden, och först därefter vidta åtgärder anpassade efter just dig.

Senast uppdaterad 2019-10-29