MENY

Har du stressmage?

Stress en vanlig orsak till problem med magen. Stressmage är egentligen ett samlingsnamn för flera magproblem orsakade av olika typer av emotionell påverkan. Mage och tarmar påverkas mycket av allmäntillståndet och kan ge symtom som gaser, värk, halsbränna, diarré och förstoppning.

Vanliga symptom

Några av de vanligaste besvären du kan få med magen vid stress är:

  1. Sura uppstötningar och halsbränna
  2. Uppblåst mage och gaser
  3. Diarré eller förstoppning
  4. Värk

Oftast upplevs besvären sitta i övre delen av magen eller längst ner i tarmsystemet. 

När bör du söka vård

De flesta har någon gång haft besvär med stressmage, eller dyspepsi, men vanligtvis är besvären inte så stora och det beror sällan på någonting allvarligt. Om du däremot ofta har besvär med magen kan det vara en god idé att kontakta en läkare. Detsamma gäller om du har problem med magen och samtidigt går ner i vikt, har blodbrist eller svart avföring. Det kan då vara frågan om magsår.

stressmage-767x767.jpg

Flera orsaker till stressmage

Stressmage orsakas ofta av flera faktorer kopplade till stress, kost och levnadsvanor. Stressmage kan också starta av att en vanlig magsjuka rubbar bakteriesammansättningen i tarmen. En magsjuka kan även leda till att reflexer som styr tarmarnas rörelse blir påverkade. Dessa två i kombination med varandra kan alltså vara en av anledningarna till att du får stressmage. Andra symptom som halsbränna innebär att man får upp magsyra i matstrupen. Det kan komma av att det finns ett tryck på magsäcken, till exempel på grund av övervikt eller graviditet. Det kan också bero på att den övre magmunnen inte sluter sig tillräckligt bra.

Fler tips för att lindra din halsbränna.

 

Receptfria läkemedel vid halsbränna:

Vad kan jag göra själv?

Fundera på vad som ändrats sedan magen fungerade bra. Är du mer stressad? Har du ändrat på några kostvanor? Hittar du några mönster mellan vad du gör eller äter och de besvär du upplever? Om det är stressrelaterat är det stressen som måste minska. Här är våra bästa tips för att minska stressen för magen: 

  • Ät i lugn och ro och tugga ordentligt
  • Ät på regelbundna tider
  • Ät mindre portioner
  • Försök röra på dig dagligen – motion är bra för magens funktion och tarmpassagen.
  • Låt toalettbesöken få ta den tid de tar
  • Normalisera tarmfloran med probiotika
  • Skriv matdagbok för att se om det finns ett samband mellan besvären och vad du äter

 

Receptfria läkemedel vid uppblåst mage:

Behandling vid stressmage

Det finns många receptfria läkemedel mot besvären du kan uppleva, som gasbildning, sura uppstötningar och förstoppning eller diarré. Probiotika kan också hjälpa till genom att hålla tarmfloran i balans. Du hittar probiotika i vissa livsmedel och som kosttillskott.

Se över din livsstil

Oftast räcker det tyvärr inte med att bara ta ett preparat för att lösa alla problem med magen. Du kommer troligen också behöva se över dina levnadsvanor och din kosthållning för att bli av med en ihållande stressmage. Ta hand om dig och försök att minska stressen i vardagen. Om du behöver rådgivning om vilka receptfria läkemedel som kan hjälpa just dina symtom är du välkommen att prata med oss.

 

Senast granskad 2019-08-13