Tillbaka till Kost och näring

Kost och träning efter pensionsåldern

Pensioneringen är en stor livshändelse som för många innebär en övergång till ett lugnt och behagligt liv. För att fortsätta ha ett friskt liv utan begränsningar är fysisk aktivitet och en god kosthållning viktigt.

Det är aldrig för sent att börja träna

Många tror att det inte är någon idé att träna på äldre dagar, men ingenting kunde vara mer fel. Oavsett ålder kan man förbättra sin fysiska kapacitet och faktum är att en 80-åring är lika mottaglig för träning som en 30-åring. En 80-åring kan öka sin kondition och muskelstyrka med över 50 procent med regelbunden och utmanande träning. En sådan ökning i fysisk kapacitet gör både att man känner sig friskare, att vardagliga aktiviteter blir enklare och kan lindra smärta i kroppen. Dessutom stimuleras hjärnan av fysisk aktivitet. Minne, koncentration och andra viktiga funktioner förbättras rejält genom att röra på sig.

En äldre person  i träningskläder stretchar. Foto.

Träning behöver inte vara avancerat

Träning behöver inte nödvändigtvis utföras på gym. Du kan få ett bra träningspass hemma med gummiband eller genom att övningar där kroppen utgör motståndet, till exempel armhävningar. Du kan också ge dig och ut och gå en rask promenad, cykla eller ta en lättare joggingtur. Det viktigaste är att du anstränger dig några gånger i veckan så pass att du blir trött och utmanar dig själv.

Senast granskad 2021-09-17