8 träningstips för att hålla dig frisk och hälsosam

Träning främjar din hälsa och minskar risken för kroniska sjukdomar. Därför är det viktigt att hålla igång året runt. Träning behöver dock inte vara avancerat eller svårt - med enkla medel kommer du långt. Yrkesföreningar för Fysisk Aktivitet (YFA) har på uppdrag av Folkhälsomyndigheten utarbetat rekommendationer för fysisk aktivitet som är enkla att följa för alla. Här är 6 av deras tips som främjar din hälsa!

Tips 1: träna minst 150 minuteri veckan Alla vuxna från 18 år och uppåt, rekommenderas att vara fysiskt aktiva i sammanlagt minst 150 minuter i veckan. Intensiteten bör vara minst måttlig.

Tips 2: se till att komma upp i puls Aktiviteten ska vara av aerob karaktär, där måttlig intensitet ger en ökning av puls och andning, medan hög intensitet ger en markant ökning av puls och andning. Exempel på fysisk aktivitet som uppfyller denna rekommendation är 30 minuters rask promenad 5 dagar per vecka, 20 – 30 minuters löpning 3 dagar per vecka eller en kombination av dessa.

Tips 3: komplettera med styrketräning Muskelstärkande fysisk aktivitet bör utföras minst 2 gånger per vecka för flertalet av kroppens stora muskelgrupper.

Kvinna joggar

Tips 4: balans är viktigt Äldre, d.v.s. vuxna över 65 år, bör även träna balans.

Tips 5: sitt inte still för länge Långvarigt stillasittande bör undvikas. Regelbundna korta pauser (”bensträckare”) med någon form av muskelaktivitet under några minuter rekommenderas för dig som har stillasittande arbete eller sitter mycket på fritiden.

Tips 6: ha ett tydligt syfte med träningen Hitta ditt ”varför” i träningen. På så sätt kommer du kunna hålla i träningen på lång sikt. Vad är just ditt syfte och din målsättning? Var ärlig och realistisk.

Tips 7: allt är bättre än inget I början handlar det framförallt om att göra ”något”. Hade du tänkt att träna 55 minuter, men så blev det ”bara” 25? Var glad för att du tränad och var inte så hård mot dig själv. Ibland har man bra pass och ibland mindre bra.

Tips 8: hitta glädjen i träningen Att längta till åtminstone något av veckans pass gör det enklare. Det kan vara en padelmatch med en vän eller en hinderbana med familjen. Kom också ihåg att fira dina delmål och var stolt över dig själv.

Senast uppdaterad 2020-09-07