Fakta och tips om pollenallergi

Från tidig vår till sen höst är det pollensäsong. Har du under denna tid återkommande problem med exempelvis kliande ögon, nysningar, trötthet, eller kliande näsa med nästäppa, kan det vara så att du är allergisk mot pollen. Besvärens omfattning varierar från person till person. Du kan även vara allergisk mot olika typer av pollen från björk, gräs eller gråbo vilket alla blommar i olika perioder och kan ge olika besvär.

6 tips för att klara dig genom pollensäsongen

Ungefär två miljoner svenskar lider av allergi mot pollen. Men det finns hjälp att få. Beroende på vilka besvär du får, finns det olika receptfria mediciner som kan hjälpa dig. Ofta ger behandlingen mot pollenallergi bäst effekt om du börjar i tid innan besvären blir för svåra. Här kommer tips som är bra att tänka på.

1. Medicinera i tid

Om du redan vet att du är allergisk mot pollen så rekommenderas det att du börjar några veckor innan säsongen för pollen drar i gång. Nässpray med kortison och kromoglikat som inte verkar ögonblickligen utan behöver ungefär en vecka innan full verkan uppnås kan vara en bra start. Det finns även tabletter, nässpray och ögondroppar med antihistamin som verkar mer omgående.

fästingbett-767x767

2. Ha koll på pollenrapporter

Det kan vara svårt att förutse när pollensäsongen drar igång. Ett tips är att du börjar att behandla dig så snart du känner av minsta lilla symptom. Håll även koll på pollenrapporter som du hittar på exempelvis pollenkoll.se och pollenrapporten.se.

3. Anpassa medicineringen

Se till att du varierar preparaten efter symtomen. Allergitabletter, så kallade antihistamintabletter, används för behandling av rinnande ögon och näsa ihop med mycket nysningar. Nästäppa behandlas bäst med kortisonnässpray.

4. Aktiviteter och träning

För pollenallergiker är det viktigt att veta att halterna av frömjöl i luften är som högst förmiddag, dagen och kvällen. Vädra därför helst på natten då pollenhalter är lägst. Tänk även på att inte torka kläder utomhus. Vad gäller aktiviteter så är det bättre att träna inomhus alternativ motionera tidigt på morgonen. Om det regnar eller vid fuktig väderlek så binder fukten i gräset pollenpartiklarna och du kan träna utomhus.

5. Testa dig

Man kan drabbas av pollenallergi när som helst i livet, även som liten. Det är vanligast att besvären dyker upp i tonåren, sen händer det rätt ofta att man blir bättre för att sedan få tillbaka besvären som vuxen. Blodprov och pricktest ger svar på om det handlar om förkylning eller allergi. Prata med din doktor och kom ihåg att det är bäst att testa sig innan eller efter säsongen, då ger proven säkrare resultat.

6. Vaccinera dig

Det går att vaccinera sig mot pollenallergi. Men för att göra det krävs först en utredning vid en allergimottagning.

Senast granskad 2019-08-09