Så lär du känna symtomen för stress

Stress är en del av livet och behöver inte alltid vara negativ. I kortare perioder kan det leda till ökad energi, bättre koncentrationsförmåga och en styrka till att klara av mer. Stress är i grund och botten en överlevnadsinstinkt. Det är när kroppen och psyket utsätts för stress under längre perioder som det kan ta skada. Det är väldigt viktigt att varva ner och låta kroppen återhämta sig.

Olika typer av stress

Alla människor blir stressade på olika sätt och av olika orsaker. Det har att göra med vad har haft för erfarenheter i livet, sin hälsa och sin livssituation just nu. De flesta kan känna stress när man har mycket att göra. Det kan handla om sin arbetssituation, skola eller privatliv. Man kan också bli stressad av att ha för lite att göra, exempelvis vid arbetslöshet.

Symtom på för mycket stress

Att veta när det är dags att göra en förändring kan vara svårt. Det handlar om att känna av varningssignaler och lyssna på sin kropp. Tydliga tecken på för mycket stress kan vara:

  • Konstant trötthet
  • Sömnproblem
  • Ångest och negativa tankar
  • Hjärtklappning
  • Ont i kroppen
  • Magproblem
  • Blir sjuk ofta
  • Minskad sexlust
  • Ingen ork för sociala aktiviteter
stress-767x767

Vad kan det leda till?

Kroppen kan klara av att hantera stress om man ger sig själv tid att återhämtas. Om du under en längre period utsätter dig själv för påfrestande situationer, kan det vara farligt. Det kan ha flera olika negativa påföljder, till exempel:

Förhöjt blodtryck

Om man är stressad i längre perioder kan det leda till högt blodtryck, även när man vilar. Att ha högt blodtryck kan i sin tur leda till olika hjärt- och kärlsjukdomar. Här kan du läsa mer om högt blodtryck.

Ont i kroppen

När man är stressad är kroppen ofta spänd. När musklerna inte får vila börjar de till slut göra ont. Att vila är minst lika viktigt för sitt fysiska som sitt psykiska tillstånd.

Utmattningssyndrom

Det är svårt att veta om man håller på att bli utmattad. Symtomen kommer ofta långsamt innan man blir väldigt plötsligt blir sjuk. Det är vanligt att man glömmer bort hur man gör vardagliga saker och känner yrsel. Det går att återhämta sig från utmattning, för vissa kan det ta lång tid. Därför är det viktigt att vara uppmärksam redan vid tidiga tecken på utmattning.

Tips för att varva ner

Vissa stressfyllda situationer har man inte kontroll över. Det kan vara en förändrad arbetssituation, att man förlorar någon närstående eller att man går igenom en livskris. Vid sådana situationer kan man behöva professionell hjälp. Men det finns saker i sitt liv man kan se över för att motverka stress. Det är viktigt att hitta ett sätt som fungerar för en själv, alla är vi olika. Vi har listat några råd:

Se över din arbetssituation

Att hela tiden försöka prestera kan i längden vara utmattande. Prata med din chef eller dina kollegor om du känner att jobbet ger dig för mycket press. Går det att hitta en förändring som får dina arbetsdagar att bli bättre?

Förbättra dina sömnvanor

De flesta behöver ungefär 7 timmar sömn per natt. Att inte få tillräckligt med sömn har bara negativa effekter. Kan du gå och lägga dig tidigare? Eller kanske börja sova med öronproppar eller ögonmask. Här kan du läsa mer om sömn.

Motionera mera

Att träna är inte bara bra för kroppen, det är bra för psyket också. Hjärnans prestationsförmåga ökar eftersom blodcirkulationen förbättras. Det gör dig oftast gladare och piggare. Under stressiga perioder kan det vara extra viktigt att få in träning i sin vardag. 30 minuter om dagen räcker. Här kan du läsa om träningstips.

När ska man söka vård?

Om du upplever att stressen har en stor påverkan på livet kan du kontakta en vårdcentral. Det kan handla om sömnproblem, hjärtklappning eller ångest. En mer specialiserad hjälp kan du få på öppna psykiatriska mottagningar eller på speciella stresskliniker.

Senast uppdaterad 2020-07-30