Lindra och förebygg ryggskott

Ryggskott är smärta i ryggen som kan komma plötsligt i samband med exempelvis ett lyft eller vridning. När du får ryggskott får du som en låsning och kramp i ryggen som kan göra väldigt ont. Här går vi igenom hur du kan förebygga ryggskott och hur du kan lindra smärtan om det händer.

Varför får man ryggskott?

Det är svårt att veta exakt vad som orsakar ryggskott, men ofta uppstår det i samband med ett lyft eller en vridning som kroppen inte är van vid. Det kan uppkomma när belastningen blir för stor på ett visst område. Ryggskott hör sällan ihop med någon sjukdom eller allvarlig skada.

Symtom på ryggskott

Du känner tydligt när du fått ryggskott på grund av symtomen. Vanliga symtom för ryggskott är:

  • Plötslig smärta eller låsning i ryggen
  • Huggande eller molande smärta
  • Kramp i ryggen
Kvinna står i solen. Foto.

Bra övningar när du har ryggskott

Det är viktigt att fortsätta röra på dig när du har ryggskott. Det ska inte göra så ont så att smärtan blir värre, men exempelvis promenader och träning hemma kan göra så att smärtan går över snabbare. Om man vilar, ligger i sängen för mycket eller sitter ner mycket kan det innebära att det tar längre tid för ryggen att kännas bättre. Det finns även saker som du ska undvika när du har ont i ryggen. Tänk på att:

  • Inte lyfta tungt
  • Om du ska lyfta något, böj på benen och inte på ryggen
  • Inte vrida ryggen i sidled
  • Inte sitta ner på låga stolar eller soffor

Receptfria smärtstillande värktabletter vid ryggskott

För att lindra smärtan och fortsätta röra på sig som vanligt kan det hjälpa med smärtstillande värktabletter.

Senast granskad 2021-09-20