MENY

Vanliga frågor

Vi på Kronans Apotek vet att många har frågor och funderingar om oss och hur vår verksamhet fungerar. Här ger vi svar på de vanligaste frågorna.

Kontakta oss

Om du inte hittar svaret på din fråga får du gärna ringa oss på Kundservice:
Telefon: 0771 - 612 612

Kundservice öppettider:
Måndag-fredag: 08.00 - 18.00
Lördagar: 09:00 - 14:00

Adress:
Lindhagensgatan 120
112 51 Stockholm

Kronans Apoteks app

Jag ser inga recept i appen.

Du kan sakna nödvändiga medgivanden, som medgivande till receptregistret eller medgivande till att se en fullmakts recept. Dessa kan ges på lokalt apotek eller på www.kronansapotek.se.

Kan jag ge fullmakt via appen?

Ja, det går jättebra. Du kan både ge och ta bort fullmakter i appen.

Kan jag ge medgivande till diverse register (receptregistret, EES, högkostnadsdatabasen osv) från appen?

Ja, man kan ge medgivande till EES och receptregistret men medgivande till högkostnadsdatabasen görs endast på apotek.

Kan jag se fullmaktsgivares recept?

Ja, högst upp i högra hörnet i receptvyn..

Kan jag beställa åt fullmaktsgivare?

Ja. Om du har fullmakt åt någon kan du se deras recept samt boka eller köpa på recept för denne i appen.

Kan jag lägga till mina barns recept i appen?

Ja, längst ner i receptvyn, nedanför alla recept.

Kan jag ta bort mina barns recept i appen?

Ja, tryck på de tre prickarna bredvid barnets namn och välj Göm barns recept i menyn som dyker upp. Du kan närsomhelst lägg till barnet igen.

Kan jag själv ställa in påminnelsenotiserna?

Nej.

Kan jag stänga av påminnelsenotiserna?

Ja, från systeminställningarna för appen.

När kommer påminnelsenotiserna?

Två veckor innan ett recept passerar sista giltighetsdag, OM det finns uttag kvar kommer en påminnelse om att det finns uttag kvar. När ett recept har passerat sista giltighetsdag kommer en påminnelse om att förnya recept. Två veckor innan innan Högkostnadsperioden går ut kommer en påminnelse om det. Det kan vara dags att hämta ut mer medicin enligt Kronans uträkningar baserat på antal uttag och datum för senaste uttag.

Hur rensar jag receptpåsen/varukorgen

Dra fingret åt vänster eller höger över läkemedlet du vill ta bort ur receptpåsen.

Varför stämmer inte avståndet till apoteket som visas?

Hur exakt funktionaliteten för att beräkna avstånd till apoteken är, beror på många saker, t.ex. om du använder wifi eller kabel, var du bor, vilken webbläsare som används, osv. Det är alltid en uppskattning och kan alltså variera.

Varför visas inte alla apotek i sökträfflistan?

Det är bara Kronans Apotek som visas i sökträffistan. Om det är ett Kronans apotek du söker kan du behöva scrolla ner i listan för att se det apotek som matchar din sökning.

Vad innebär Avstånd saknas i sökträfflistan över apotek?

Det innebär antingen att din position inte kunde hittas eller att du inte har godkänt att tjänsten får använda positionen.

Varför visas inte avstånd till apotek fast jag har valt att godkänna att min position används?

Det beror på att den funktionalitet som används, för att ta reda på en användares position, ibland inte kan hitta positionen. Anledningen till det kan vara att den adress som datorn har inte är registrerad på tjänsten som försöker positionera användaren eller att precisionen för positionen är för dålig. Bäst möjlighet att identifiera positionen och därmed avstånd till apotek ges i tätbefolkade områden om datorn är uppkopplad på wifi eller ett mobilnät. Positionen och avståndet kan även variera beroende på webbläsare.

Varför visas inget sökresultat för apotek?

Du har troligtvis stavat fel eller så finns det inget Kronans Apotek på den adress som du söker på.

Recept och läkemedel

Kan jag hämta mina recept på Kronans Apotek?

Ja, vi hjälper dig gärna med dina recept och andra förskrivningar oavsett om det är på papper eller elektroniskt. Vi har även tillgång till registret över dina sparade recept och din status i högkostnadsskyddet. Hämta ut dina recept online under Mina Recept.

Hur kan jag beställa mitt läkemedel som jag sökt upp?

Kronans Apotek erbjuder dig fyra olika sätt att beställa dina varor som du har fått på recept! Handla dina varor på recept med e-legitimation, välj hemleverans* eller leverans till Kronans Apotek. Väljer du ditt närmaste apotek så är det utan kötider, snabbt och enkelt. Reservera dina varor på recept med e-legitimation och hämta upp dessa redan efter två timmar på utvalt apotek - förutsatt att varan finns i lager. Det kan du se när du reserverar. Eftersom varan läggs undan direkt när du reserverar är du varmt välkommen tidigare, och då gör vi klart din reservation medan du väntar. Vi behåller din reservation i 10 dagar. Förbeställ dina varor på recept via vår kundservice, 0771- 612 612, och hämta upp på lokalt Kronans Apotek *Om paketet inte får plats i brevlådan skickas det till närmaste postutlämningsställe. Kylvaror och särskilda läkemedel måste hämtas på Kronans Apotek.

Finns min medicin på apoteket där jag bor?

Ring vår Kundkontakt på 0771 - 612 612 så får du svar. Om varan inte finns på lager får du hjälp med att göra en reservation. Du kan också använda får nya tjänst Förbeställ läkemedel här på hemsidan >

Hur vet jag att mitt recept har kommit in?

Logga in med din e-legitimation så får du en enkel överblick över dina aktuella recept. Det fungerar från mobilen, surfplattan eller via datorn. När du är inloggad så kan du med några enkla klick handla från dina e-recept. Välj att få dina varor levererade på det sätt som passar dig bäst - via posten* eller till ditt närmast apotek. Väljer du ditt närmast apotek är det utan kötider, snabbt och enkelt! Om du har bråttom och inte tid att vänta på leveransen, har vi en unik tjänst där du kan reservera recept. Väljer du att reservera dina varor på recept kan du hämta upp dessa redan efter två timmar på utvalt apotek - förutsatt att de finns i lager. Det kan du se när du reserverar. Eftersom varan läggs undan direkt när du reserverar är du varmt välkommen tidigare, och då gör vi klart din reservation medan du väntar. Vi behåller din reservation i 10 dagar. *Om paketet inte får plats i brevlådan skickas det till närmaste postutlämningsställe. Kylvaror och särskilda läkemedel måste hämtas på Kronans Apotek. Behöver du handla eller reservera åt någon annan går det givetvis bra med fullmakt.

Går mina läkemedel ihop?

För att veta om dina läkemedel fungerar tillsammans är du välkommen att besöka ditt Kronans Apotek eller ställa din fråga här så hjälper vi dig så att du får svar på dina frågor. När du hämtar ut dina varor på recept kontrolleras bland annat: - Att receptet är korrekt - Att du får rätt läkemedel - Till rätt dos - Rätt mängd läkemedel för hela behandlingen - Att hållbarheten är tillräcklig på läkemedlet - Att förpackningen är felfri - Att du som kund kan använda läkemedlet som det är tänkt. (Till exempel att du kan svälja tabletten, vet hur du ska gör med inhalatorn, vet att det är ett stolpiller med mera.) På alla våra apotek använder vi EES - Elektroniskt Expertstöd. När vi använder EES får du bland annat information om: - dina mediciner passar ihop med varandra - om lämpliga/olämpliga doseringar - om läkemedlen och doserna är anpassade efter din ålder - om du har läkemedel med samma verkan Med hjälp av EES ger vi dig tips på vägen för en ännu bättre läkemedelsbehandling. EES riktar sig till dig som har läkemedel på e-recept. Din farmaceut gör en bedömning av resultaten och diskuterar det med dig i direkt anslutning till att du hämtar dina recept hos oss. Allt du behöver göra är att ge ditt muntliga samtycke till att vi använder EES. Samtycket sparas hos Apotekens service och gäller för alla apotek. Läs mer om EES och samtycken eller fråga din farmaceut på ditt lokala Kronans Apotek. Välkommen!

Vad innebär ett läkemedelssamtal och hur bokar jag?

https://www.kronansapotek.se/kronans/sv/lakemedelssamtal

Jag brukar förbeställa mina varor på recept – hur gör jag?

Kronans Apotek erbjuder dig fyra olika sätt att beställa dina varor som du har fått på recept! Handla dina varor på recept med e-legitimation, välj hemleverans* eller leverans till Kronans Apotek. Väljer du ditt närmaste apotek så är det utan kötider, snabbt och enkelt. Reservera dina varor på recept med e-legitimation och hämta upp dessa redan efter två timmar på utvalt apotek - förutsatt att varan finns i lager. Det kan du se när du reserverar. Eftersom varan läggs undan direkt när du reserverar är du varmt välkommen tidigare, och då gör vi klart din reservation medan du väntar. Vi behåller din reservation i 10 dagar. Förbeställ dina varor på recept via vår kundservice, 0771- 612 612, och hämta upp på lokalt Kronans Apotek *Om paketet inte får plats i brevlådan skickas det till närmaste postutlämningsställe. Kylvaror och särskilda läkemedel måste hämtas på Kronans Apotek.

Kan min beställning levereras utanför Sverige?

I dagsläget har vi bara möjlighet att leverera varor inom Sverige.

Är beställningen korrekt gjord?

Har min beställning av medicin fungerat som gjordes den xx/xx? Eller har jag gjort något fel ? Tidigare har jag fått en bekräftelse på mobilen att beställningen kommit in, har inte fått någon sådan information denna gång. Kommer jag att få ett meddelande på min mobil när jag kan hämta ut min medicin --> Hej! Tack för ditt köp hos kronansapotek.se. Din beställning är korrekt gjord. Det som du kan uppleva annorlunda är att den är gjord via e-handeln för Kronans Apotek. Det är alltså inte direktbokat i ditt apotek. Varorna beställs över hemsidan och skickas från ett lager till apoteket. Du får en orderbekräftelse via e-post istället för SMS. Du får självklart ett SMS när varorna finns på apoteket. Med vänlig hälsning, Kronans Apotek.

Kan jag förbeställa alla typer av läkemedel?

Du kan beställa alla läkemedel och förbrukningsvaror som du har på recept.

Vad behöver jag ha med mig när jag ska hämta min beställning på apotek?

När du ska hämta din beställning på apotek måste du ha med dig giltig legitimation. Om du har ett ombud som ska hämta din beställning ska ombudet ha en fullmakt från dig samt sin egen legitimation med sig.

Kan jag hämta ut någon annans beställning?

Ja, men som ombud ska du förutom din egen giltiga legitimation ha en fullmakt från personen som du hjälper.

Kan jag kolla om mitt djurrecept kommit in?

Det går utmärkt att se dina djurrecept samt beställa dem på Kronansapotek.se. Kronans Apotek erbjuder dig fyra olika sätt att beställa dina varor som du har fått på recept! Handla dina varor på recept med e-legitimation, välj hemleverans* eller leverans till Kronans Apotek. Väljer du ditt närmaste apotek så är det utan kötider, snabbt och enkelt. Reservera dina varor på recept med e-legitimation och hämta upp dessa redan efter två timmar på utvalt apotek - förutsatt att varan finns i lager. Det kan du se när du reserverar. Eftersom varan läggs undan direkt när du reserverar är du varmt välkommen tidigare, och då gör vi klart din reservation medan du väntar. Vi behåller din reservation i 10 dagar. Förbeställ dina varor på recept via vår kundservice, 0771- 612 612, och hämta upp på lokalt Kronans Apotek. *Om paketet inte får plats i brevlådan skickas det till närmaste postutlämningsställe. Kylvaror och särskilda läkemedel måste hämtas på Kronans Apotek.

Hur kommer jag åt mina recept på kronansapotek.se?

Logga in med din e-legitimation så får du en enkel överblick över dina aktuella recept. Det fungerar från mobilen, från din surfplatta eller via din dator. När du är inloggad så kan du med några enkla klick handla från dina e-recept. Välj att få dina varor levererade på det sätt som passar dig bäst - via posten* eller till ditt närmast apotek. Väljer du ditt närmast apotek är det utan kötider, snabbt och enkelt! *Om paketet inte får plats i brevlådan skickas det till närmaste postutlämningsställe. Kylvaror och särskilda läkemedel måste hämtas på Kronans Apotek.

Råd om läkemedel

Läs vår rådgivning om läkemedel

Kan jag se lagerstatus för en produkt på er hemsida kronansapotek.se?

För att hitta lagertillgänglighet och pris för en specifik produkt kan du söka upp varan på vår webbshop. När du klickar in på produkten blir du erbjuden att Se om produkten finns på ditt apotek. Klicka sedan på Välj apotek och välj det apotek du vill se lager för.

Kan jag vara säker på att lageruppgiften stämmer för mitt läkemedel?

Lagerstatus uppdateras varje halvtimme, men om status är Fåtal i lager, så kan det vara bra att dubbelkolla genom att ringa vår kundservice (0771-612 612). Om status är Ej i lager så kontrollera vilken vara som du sökt lager för - det kan finnas flera alternativ av din medicin med samma styrka och förpackningsstorlek och som är likvärdiga och utbybara (s.k. generiska eller parallellimporterade läkemedel). Lagerstatus visas ej för särskilda läkemedel, såsom narkotika.

Varför saknas ibland lagerinformation för vissa varor?

För så kallade särskilda läkemedel, så som narkotika, visas inte lagerstatus. Särskilda läkemedel måste förskrivas på särskild receptblankett.

Vad behövs för att jag ska kunna köpa och reservera varor på recept på kronansapotek.se?

För att köpa och reservera varor som du har på e-recept behöver du en e-legitimation. Du skaffar e-legitimation enkelt via din bank. När du har e-legitimation kan du logga in från din dator, från din surfplatta eller från din mobil. Som inloggad ser du Dina aktuella recept Dina barns recept (om de är under 18 år) och recept för personer som du har fullmakt för

Kan jag förbeställa alla typer av läkemedel?

Temperaturkänsliga produkter och läkemedel som kräver en extra säker leverans, t.ex. narkotikaklassade läkemedel, kan ej skickas via posten och är därför inte tillgänglig för hemleverans. Dessa måste hämtas ut på ett apotek. Du kan beställa alla läkemedel och förbrukningsvaror som du har på recept till ditt lokala apotek.

Vad behöver jag ha med mig när jag ska hämta min beställning på apotek?

När du ska hämta din beställning på apotek måste du ha med dig giltig legitimation. Om du har ett ombud som ska hämta din beställning ska ombudet visa legitimation och ha sparad fullmakt eller lämna in en påskriven fullmakt vid uthämtningstillfället. Vid inlämning av påskrivna fullmaktsblanketter visas både fullmaktstagaren och fullmaktsgivarens legitimation I undantagsfall kan budets legitimation i kombination med receptinnehavarens legitimation räknas som fullmakt. I dessa fall bör ombudet känna till vilket/vilka läkemedel det gäller.

Kan jag förbeställa DOS-rullar?

Du som får din medicin förpackad i så kallade DOS-rullar kan inte använda förbeställningstjänsten för beställning av DOS-rullen. Du kan däremot beställa de läkemedel som du har vid sidan av DOS-rullen, exempelvis ögondroppar eller hudkrämer. Som DOS-kund kan du inte se listan Mina sparade recept.

Recept och regler

Typ Giltighet Giltig hos Förnyelsebart
Pappersrecept 1 år, förskrivaren kan på första uttaget begränsa giltighetstiden Alla svenska apotek Ja
E-Recept 1 år, förskrivaren kan på första uttaget begränsa giltighetstiden Alla svenska apotek* Ja
Fax-Recept 1 månad, förskrivaren kan teoretiskt minska tiden på receptet På apoteket som faxet skickades till Nej
Telefon-Recept 1 månad, förskrivaren kan teoretiskt minska tiden på receptet På det apotek där receptet ringdes in Nej

*För personer utan personnummer adresseras e-recept till ett lokalt apotek av säkerhetsskäl.

Generika

När ett företag forskar fram ett nytt läkemedel är det originalläkemedel. Blir läkemedlet godkänt får företaget patent på produkten för ett antal år. När patentet går ut får även andra företag tillverka läkemedlet och det kallas då generika eller generiska läkemedel. Generiska läkemedel innehåller samma medicinskt aktiva substans och är varken bättre eller sämre än originalläkemedel. Detta säkerställs av Läkemedelsverket eller den europeiska myndigheten EMA.

Parallellimport

Parallellimport innebär att ett företag som är specialiserat på läkemedelshandel importerar originalläkemedel från andra europeiska länder, där läkemedelspriserna är lägre än i Sverige. Parallellimporterande företag bedriver ingen egen forskning och tillverkar inga läkemedel. De ompaketerar redan tillverkade läkemedel så att förpackningar och bruksanvisningar stämmer överens med svenska krav. För att få säljas i Sverige måste läkemedlet vara godkänt av Läkemedelsverket eller den europeiska myndigheten EMA.

APL – Apotek Produktion & Laboratorier

APL tillverkar extemporeläkemedel till apoteksmarknadens aktörer och vården Extempore är specialtillverkade läkemedel som ger stora möjligheter till individanpassad behandling. De vanligaste anledningarna till att förskriva extemporeläkemedel är att: Rätt styrka och/eller läkemedelsform saknas Det inte finns något godkänt läkemedel/licenspreparat med den önskade substansen Ett läkemedel har så kort hållbarhet att det måste färdigställas i anslutning till användning Det godkända läkemedlet/licenspreparatet innehåller ett ämne som patienten är överkänslig för

Livsmedelsanvisning

Särskilda livsmedel till barn Livsmedel till barn som är under 16 år och har vissa sjukdomar, till exempel glutenintolerans, är subventionerade. Livsmedlen skrivs ut på en så kallad livsmedelsanvisning och man får hämta ut för högst 90 dagar åt gången. Man betalar en egenavgift på 120 kronor varje gång, men denna avgift räknas inte med i högkostnadsskyddet.

Kan jag köpa djurrecept?

Ja.

Betalningssätt och delbetalning

Jag har frågor om betalning, vart vänder jag mig?

Ring vår kundservice på telefonnummer 0771-612 612.

Betalningsmöjligheter

Som kund kan man välja att betala via direktbetalning, avbetalning och faktura.

Varför står det Klarna som betalsätt i min order vid direktbetalning?

Vi använder oss av Klarna för att behandla alla betalningar och därför står det Klarna där.

Kan delbetalning användas om jag handlar till någon annan?

Ja, du måste visa fullmakt om du ska hämta läkemedel åt annan som ska betalas med dennes delbetalning högkostnadsskydd/läkemedelsförmån. Läs mer om delbetalning här. Finns det möjlighet att dela upp kostnader för mina eller mina barns läkemedel? Det finns möjlighet att teckna avtal om delbetalning och dela upp betalningen av läkemedel inom läkemedelsförmånen. Vi gör alltid en kreditprövning. Läs mer om delbetalning här.

Delbetala - Förmånsläkemedelskonto

Detta konto avses för delbetalning av receptläkemedel inom läkemedelsförmånen. När du handlar hos Kronans Apotek begär du att få betala med delbetalning. Vi registrerar då dina personuppgifter och gör en enkel kreditupplysning på dig. Upplysningen gör vi för att säkerställa dina personuppgifter och godkänna ditt kreditköp. En gång per månad får du en faktura på det belopp som du har handlat för. Du får också ett avtal skickat hem. Maximalt kreditbelopp för inköp till vuxen är för närvarande 2200 kr. Efter särskild överenskommelse mellan kontohavaren och PayEx kan det maximala kreditbeloppet höjas. Har du handlat i flera olika apotek via PayEx samlas dessa på en och samma faktura. Skulle du vilja betala hela skuldbeloppet på en gång går det alldeles utmärkt. På din kontofaktura betalar du lägst 183 kr (inklusive aviseringsavgift 19 kr). Det finns också möjlighet att betala via autogiro. Väljer du att betala via autogiro dras automatiskt lägsta beloppet du måste betala från ditt konto varje månad. Aviseringsavgiften för autogiro är 14 kr. Du får mer information om delbetalningen i samband med aviseringen.

När kan jag bli nekad att handla på delbetalning hos Kronans Apotek?

Betalning via PayEx: Det kan finnas olika skäl för det, bland annat: • Du har obetalda skulder till PayEx. • Du har skuldsaldo hos Kronofogden eller en pågående skuldsanering. • Du som vill ha kredit har förvaltare, saknar adress, är under 18 år eller har skyddade personuppgifter. Våra medarbetare på Kronans Apotek kan inte se skälet till varför du nekas delbetalning. Har du frågor om detta kan du vända dig till PayEx kundtjänst: Tel: 0498-201520 öppettider mån-fre kl: 08.00-17.00 E-post: kontokredit@payex.com Betalning via Klarna: Läs mer här på Klarnas hemsida.

Hur blir jag återbetald?

https://www.klarna.com/se/kundservice/aterbetlaning

Hur lång tid tar det att bli återbetald?

Länkfel

Varför vill ni ha mina bankuppgifter?

https://www.klarna.com/se/kundservice/aterbetalning/varfor-vill-ni-ha-mina-bankuppgifter/

BankID och e-legitimation

Är BankID gratis?

Ja. Kontakta din bank för ytterligare information om BankID

Hur skaffar jag en E-legitimation

Det finns massor av skäl att skaffa E-legitimation. Det är ett vedertaget och säkert sätt att identifiera sig på Internet idag. En e-legitimation är en elektronisk legitimation som du använder på Internet och som motsvarar ett ID-kort eller körkort. Du behöver e-legitimation för att logga in och där du kan hantera dina och dina närståendes recept digitalt. Du kan även göra bankärenden, deklarera, anmäla ärenden till försäkringskassan etc med hjälp av E-legitimation. Det vanligaste sättet är att du skaffar din e-legitimation från din internetbank, läs mer här.

Hur fungerar E-legitimation

En e-legitimation är en elektronisk legitimation som används på Internet och som motsvarar ett ID-kort eller körkort. Du skaffar e-legitimation via din bank. Det är din utgivare av e-legitimation som skall ge dig support och hjälp med den programvara som behövs i din dator. Här kan du sätta ditt bank-ID på prov innan du faktiskt beställer eller legitimerar dig. Du kan prova hur många gånger som helst. För att kunna använda Mobilt BankID behöver du installera BankIDs säkerhetsapp i din mobiltelefon eller i din surfplatta. Du behöver också hämta ett Mobilt BankID hos din internetbank.

Jag kan inte logga in. Vad kan det bero på?

BankID saknas på din mobil eller är felkonfigurerat. BankID-tjänsterna kan ligga nere. Se deras statussida.

Köpvillkor, leverans, returer

Betalningsvillkor

Kronans Apotek använder för sina e-handelstjänster finansbolaget Klarna och kan därav erbjuda delbetalning i enlighet med Klarnas kreditvillkor.

Vad gäller om jag ångrar mitt köp?

Oskadad vara i obruten förpackning kan återköpas eller bytas inom 8 dagar mot kvitto. Läkemedel eller varor på recept återköpes eller bytes inte.

Fraktkostnad

Fraktkostnaden är alltid 0:- hos Kronans Apotek på nätet.

Leverans & Frakt

https://www.kronansapotek.se/kronans/sv/handla-hos-oss/leverans-och-retur

Outlöst försändelse

För ej uthämtat paket hos ombud debiteras kund 150 kr för returfraktkostnaden. Retur via ett lokalt apotek kostar inget. Tänk på att det ej är retur på läkemedel, varor på recept, livsmedel, bruten eller skadad förpackning, använda produkter, hygienartiklar, sexleksaker och kylvaror.

Reklamation

Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig att inom skälig tid besöka ett av våra apotek och ta med varan och följesedeln. Alternativt kontakta Kundservice (0771-612 612) så hjälper vi dig. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Vid eventuell tvist utanför domstol kan du hänvisa tvisten till Allmänna reklamationsnämnden.

Ändra/avboka

Kontakta kundservice så snart som möjligt antingen via kontaktformuläret eller ring kundservice på 0771-612 612.

Vad är Klarna faktura?

https://www.klarna.com/se/kundservice/faktura/

Jag har inte fått min faktura, vad ska jag göra?

https://www.klarna.com/se/kundservice/faktura/jag-har-inte-fatt-min-faktura/

Kan jag flytta förfallodatum på min faktura?

Länkfel

Jag har redan betalat min faktura, varför har jag fått en påminnelse?

https://www.klarna.com/se/kundservice/faktura/jag-har-redan-betalat-min-faktura-varfor-har-jag-fatt-en-paminnelse/

Hur skickas min faktura?

https://www.klarna.com/se/kundservice/faktura/hur-skickas-min-faktura/

Vad händer om jag inte betalar min faktura i tid?

https://www.klarna.com/se/kundservice/faktura/har-ni-fatt-min-betalning/

Har ni fått min betalning?

https://www.klarna.com/se/kundservice/faktura/har-ni-fatt-min-betalning/

Vad gäller om jag ångrar mitt köp?

Logga in med din e-legitimation så får du en enkel överblick över dina aktuella recept. Det fungerar från mobilen, från din surfplatta eller via din dator. När du är inloggad så kan du med några enkla klick handla från dina e-recept. Välj att få dina varor levererade på det sätt som passar dig bäst - via posten* eller till ditt närmast apotek. Väljer du ditt närmast apotek är det utan kötider, snabbt och enkelt! *Om paketet inte får plats i brevlådan skickas det till närmaste postutlämningsställe. Kylvaror och särskilda läkemedel måste hämtas på Kronans Apotek.

Hur gör jag för att returnera varor?

https://www.klarna.com/se/kundservice/retur-och-leverans/hur-gor-jag-for-att-returnera-varor/

Vad händer med min faktura när jag returnerar varor?

https://www.klarna.com/se/kundservice/retur-och-leverans/vad-hander-med-min-faktura-nar-jag-returnerar-varor/

Får jag en uppdaterad faktura när jag gjort en retur?

https://www.klarna.com/se/kundservice/retur-och-leverans/far-jag-en-uppdaterad-faktura-nar-jag-gjort-en-retur/

Köpet går inte igenom/det blir fel i Klarnas flöde

Är alla fält korrekt ifyllda? Finns det pengar på kortet?

Varför har ni tagit en kreditupplysning?

Länkfel

Vad är Klarnas köparskydd?

Länkfel

Varför har inte mitt köp gått igenom?

Länkfel

Hur gammal måste jag vara för att använda Klarna?

https://www.klarna.com/se/kundservice/ovriga-fragor/hur-gammal-maste-jag-vara-att-anvanda-klarna/

Måste jag kontakta Klarna om jag byter adress?

https://www.klarna.com/se/kundservice/ovriga-fragor/maste-jag-kontakta-klarna-om-jag-byter-adress/

Hur betalar jag min faktura från ett utländskt konto?

Länkfel

Hur kontaktar jag Klarna?

Länkfel

Hur fungerar det med faktura?

https://www.klarna.com/se/kundservice/kontofaktura/hur-fungerar-det-med-faktura/

När skickar ni min månadsfaktura?

https://www.klarna.com/se/kundservice/

Vad händer om jag betalar in mer än fakturans belopp?

https://www.klarna.com/se/kundservice/

Vad händer om jag inte betalar min månadsfaktura i tid?

https://www.klarna.com/se/kundservice/kontofaktura/vad-hander-om-jag-inte-betalar-min-manadsfaktura-i-tid/

Varför fick jag ett avtal hemskickat?

https://www.klarna.com/se/kundservice/kontofaktura/varfor-fick-jag-ett-avtal-hemskickat/

Kan jag flytta förfallodatum på min månadsfaktura?

https://www.klarna.com/se/kundservice/kontofaktura/kan-jag-flytta-forfallodatum-pa-min-manadsfaktura/

Varför har jag fått en förseningsavgift?

https://www.klarna.com/se/kundservice/kontofaktura/varfor-har-jag-fatt-en-forseningsavgift/

Våra priser

Varför stämmer inte priset på hemsidan med det som står på hyllan i apoteket?

Det kan bero på att i vissa fall skiljer sig receptpriset från receptfria priset.

Varför är mitt läkemedel dyrare/billigare hos er jämfört med konkurrenternas priser?

Det är fri prissättning på receptbelagda läkemedel utan förmån, på receptfria läkemedel, på livsmedel för särskilda näringsändamål samt på förbrukningsartiklar utan förmån. Det betyder att priserna kan skilja sig åt mellan apotekskedjorna.

Varför finns det produkter som inte har något pris? (sökresultat pris saknas)

Priserna som visas baseras helt på den information som finns i vårt system. Licensläkemedel är exempel på där det finns ett antal för vilka pris saknas.

Vad är periodens varor?

Periodens varor är de generiskt utbytbara läkemedel som har lägst pris och som apoteken erbjuder sina kunder när de byter ut läkemedel. Vill du veta mer? Gå in på http://www.tlv.se/ för mer information.

Varför är Kronans ibland dyrare än t.ex. Coop och ICA?

Kronans apotek är en apotekskedja och inte en dagligvarubutik. Vår personal är utbildade inom farmaci och har kompetens att ge en annat typ av rådgivning kopplat till försäljningen av receptfria läkemedel. Vi utgår ifrån ett rekommenderat pris från våra leverantörer och därutöver är det fri prissättning på produkterna. Samtidigt strävar vi alltid efter att vara konkurrensmässiga med våra priser. Så, ibland är vi betydligt billigare och i andra fall har vi ett högre pris.

Varför stämmer inte priset på hemsidan med det som står på hyllan i apoteket?

Det kan bero på att vi i vissa fall visar receptpriset på vår hemsida (för de produkter som är inom förmån).

Varför är mitt läkemedel dyrare/billigare hos er jämfört med konkurrenternas priser?

Det är fri prissättning på receptbelagda läkemedel utan förmån, på receptfria läkemedel, på livsmedel för särskilda näringsändamål samt på förbrukningsartiklar utan förmån. Det betyder att priserna kan skilja sig åt mellan apotekskedjorna.

Varför finns det produkter som inte har något pris? (sökresultat pris saknas)

Priserna som visas baseras helt på den information som finns i vårt system. Licensläkemedel är exempel på där det finns ett antal för vilka pris saknas.

Högkostnadsskydd och förmåner

Hur fungerar högkostnadsskyddet?

Gränsen för högkostnadsskyddet/läkemedelsförmånen är 2250 kr sedan 2018, tidigare var maxbeloppet 2200 kr. Högkostnadsskyddet för läkemedel och förmånsberättigade handelsvaror gäller under en ettårsperiod räknat från ditt första köp. När du köper varor på recept betalar du själv hela eller en del av priset. Den del du betalar själv blir lägre ju högre sammanlagda kostnader du har haft för varor på recept under en ettårsperiod. Högkostnadsskyddet innebär att du inte behöver betala mer än totalt 2250 kronor per år för de flesta varor du får utskrivna på recept. Högkostnadsskyddet omfattar 12 månader. Upp till 1125 kronor betalar du fullt pris för dina varor på recept. Klicka här för att läsa mer om läkemedelsförmåner. Vad gäller om jag har delbetalning? Det går bra att betala med delbetalning även efter höjning. Lägsta belopp att betala kommer vara 202 kr, 197 kr vid autogiro per månad. Vad gäller för mina barn? För personer under 18 år är varor på recept, som ingår i läkemedelsförmånen, kostnadsfria.
Läs mer om högkostnadsskyddet.

Hur påverkas mitt pris beroende på om jag godkänner generika (byte av tillverkare)

Om du godkänner generiskt utbyte, alltså ett likvärdigt preparat av annan tillverkare, (se Generika för mer information om vad generika är ) då räknas hela kostnaden av läkemedlet inom högkostnadsskyddet förutsatt att TLV har beslutat att läkemedlet täcks av högkostnadsskyddet. Observera att även om hela kostnaden för läkemedlet ingår i högkostnadsskyddet kommer du behöver betala hela eller delar av kostnaden innan du når taket av högkostnadsskyddet som ligger på 2 200 (se Hur rabatteras mina läkemedel för mer information). Nekar kund generiskt utbyte får kunden själv bekosta mellanskillnaden mellan periodens vara och det förskrivna läkemedlet. Väljer man som kund en egen tillverkare, varken det generiska utbytet eller den förskrivna tillverkaren, bekostas hela summan för läkemedlet av kund.

Vad gäller för mina barn?

Alla barn under 18 år som är skrivna på samma adress räknas i ett högkostnadsskydd. 2250kr på en ettårsperiod gäller även för barnens högkostnadsskydd. Status för ditt högkostnadsskydd När du är inloggad kan du se, köpa och reservera dina läkemedel och andra varor som du har på recept. Du kan också köpa och reservera till dina barn under 18 år och till personer som du har fullmakt för. Välj att köpa dina varor på recept direkt och få dem hem i brevlådan eller till valfritt Kronans Apotek. Du kan också välja att reservera dina varor på recept och hämta upp efter två timmar. Fördjupad information om e-legitimation hittar du på www.e-legitimation.se För att logga in med e-legitimation klicka här. 

Hur rabatteras mina läkemedel?

Högkostnadsskyddet ligger idag på 2250 i egenavgift. När du köper varor på recept som ingår i högkostnadsskyddet betalar du själv hela eller en del av priset. Den del du betalar själv blir lägre ju högre kostnader du har haft under en ettårsperiod. Upp till 1125 kronor betalar du fullt pris för dina varor på recept varefter rabatten stiger succesivt till det så småningom blir gratis med läkemedel inom högkostnadsskyddet med vissa undantag (se Hur påverkas mitt pris beroende på om jag godkänner generika (byte av tillverkare)). Klicka här för att läsa mer om läkemedelsförmåner. Högkostnadsskyddet innebär att du inte behöver betala mer än totalt 2250 kronor per år för varor inom högkostnadsskyddet du får utskrivna på recept.

Licensläkemedel

Licensläkemedel är läkemedel som inte är godkända för försäljning på den svenska marknaden, men där Läkemedelsverket har lämnat ett särskilt tillstånd till försäljning, vanligtvis till en enskild patient. Dessa kan ingå i högkostnadsskyddet efter beslut av TLV. Mer om licens: Hur går en licensansökan till

Hur en licensansökan går till

För att licens ska behandlas krävs att förskrivande läkare, veterinär eller tandläkare skickar in en licensmotivering elektroniskt och att önskat apotek gör en ansökan. Informera apotek Apoteket måste alltid meddelas så att de kan skicka in en licensansökan elektroniskt till Läkemedelsverket dvs. ansökan om tillstånd för försäljning av en specifik produkt och för att vid behov beställa läkemedlet. Läkemedelsverkets beslut (avslag, kompettering eller beviljas) meddelas vanligen apoteket elektroniskt. Information till förskrivaren Förskrivaren meddelas endast om licensen avslås, om komplettering begärs om speciell information ska förmedlas till förskrivaren eller om licensen beviljas med förbehåll. Förskrivaren meddelas per brev. Överklagande Läkemedelsverket beslut kan överklagas inom tre veckor från att beslut om avslag mottagits. Om Läkemedelsverket vidhåller beslutet skickas ärendet till Förvaltningsrätten i Uppsala. Övrigt Recept som upptar licenspreparat kan förnyas och preparatet omfattas av samma förmåner om prisnedsättning som övriga läkemedel.

Vad händer om jag glömmer bort att hämta ut min beställning på apotek eller utlämningsställe?

När du gör en förbeställning via Kronans Apoteks hemsida godkänner du att vi gör ett uttag på ditt recept och gör klart beställningen. Vi reserverar dina varor för dig i 4 dagar. Tänk på att ett uttag på ditt recept är förbrukat.

Kan jag förbeställa livsmedel som jag fått på recept?

Du kan beställa alla varor som du har på e-recept.

Kan jag förbeställa djurläkemedel?

Vill du göra en beställning till ditt djur kan du använda dig av vår förenklade förbeställningstjänst via dator eller mobil eller ringa till vår kundkontakt för att få hjälp med beställningen. Kundkontakt når du på 0771-612 612.

Hur vet jag att mitt recept har kommit in?

När du är inloggad i Förbeställa Läkemedel hos Kronans Apotek kan du se och beställa från dina egna recept, för dina barn och för personer som du har fullmakt för. För att logga in behöver du e-legitimation.

Hur vet jag att min beställning har kommit fram?

När du har slutfört din beställning skickas en bekräftelse till din mobiltelefon eller mejladress beroende på hur du har valt att bli aviserad. Om du inte fått en bekräftelse inom en timme bör du kontakta vår Kundkontakt på telefon 0771-612 612. Om du valt mejlavisering kan du även kontrollera din skräppost innan så att mejlet inte hamnat där. När du har gjort en beställning ska du komma till en sida som bekräftar att din beställning har skickats iväg

Hur lång tid tar det/hur hanteras min beställning?

Beställningen tas emot av det apotek som du valt för uthämtning. Vanligtvis tar det 1-2 arbetsdagar att färdigställa din beställning. Om något är oklart kring din beställning hör apoteket av sig till dig. Du måste därför ange ett telefonnummer i beställningsformuläret. Varor som vi inte har på lager får vi oftast hem inom två arbetsdagar. Vissa specialvaror kan ta ytterligare ett par dagar. Vi hör av oss om dina varor inte finns i lager. När din beställning är klar får du ett nytt meddelande.

Hur länge sparas min beställning på apoteket?

Vi reserverar varorna för dig i 4 dagar.

Vad behövs för att jag ska kunna förbeställa läkemedel på Kronans Apotek?

För att förbeställa receptbelagda läkemedel som du har på e-recept kan du logga in med din e-legitimation från din dator och förbeställa läkemedel samt hämta uppgifter om följande: • dina aktuella recept. • översikt över dina sparade recept för dig, dina barn och de personer du har fullmakt för. • status för ditt högkostnadsskydd. Om du vill logga in och beställa via mobila enheter, mobiltelefon eller surfplatta, hänvisar vi till vår förenklade förbeställningstjänst via webben eller mobilwebb. Fördjupad information om e-legitimation hittar du på här. Du når vår Förbeställningstjänt här.

Hur säkerställs utlämnandet av läkemedel med recept?

Det finns en omfattande lagstiftning inom läkemedelsområdet som vi naturligtvis följer. För att ingen obehörig ska få del av information om dina köp eller kunna hämta ut dina läkemedel har vi krav på säkerställande av identitet och fullmaktsförhållande. Kraven är olika beroende på om du hämtar till dig själv eller annan.

Kan jag göra fler uttag vid ett köp?

Nej, men du kan göra ett nytt uttag direkt efter att du gått igenom köpflödet för ett uttag. Då får du gå igenom köpflödet en gång till för detta andra uttag. Orsaken till detta är att du som användare inte ska råka beställa samma vara två gånger av misstag. Expedition på ditt recept sker först när beställningen hanterats av en farmaceut på Kronans Apotek. Det innebär att om du väljer att göra två köp efter varandra på ett recept som är förmånsberättigat kommer priset vid andra uttaget ej presenteras korrekt förrän första uttaget expedierats.

Jag har samma antal uttag kvar trots att jag precis gjort ett uttag på ett recept. Är det fel?

Det är först när ett köp har expedierats av distansapoteket eller det lokala apoteket som appen känner av att ett köp gjorts. En expedition görs normalt sätt samma dag.

Vad gäller om jag råkar ut för en skada orsakad av läkemedel?

Det finns en kollektiv försäkring för de som skadas av medicin. Läkemedelsförsäkringen har skapats genom en frivillig överenskommelse mellan läkemedelsföretag som är medlemmar i Läkemedelsförsäkringsföreningen. Mer information finns på www.lakemedelsforsakringen.se.

Hur vet jag om läkemedlet är till för djur?

Genom att klicka på Fass-länken kommer du antingen till Fass för allmänheten eller till Fass för djurläkemedel utifrån vad det är för typ av läkemedel.

Hur kan jag hitta vem som tillverkat produkten jag sökt upp?

Tillverkaren hittas genom att söka fram önskad produkt och sedan klicka på länken till Fass. Detta fungerar för både receptbelagda och receptfria läkemedel (men inte för förbrukningsartiklarna och livsmedlen, då de inte finns i Fass).

Hur fungerar SMS-påminnelsetjänsten?

Vår smarta SMS-tjänst hjälper dig att hålla reda på när du ska ta din medicin. Du bestämmer själv vad som ska stå i det SMS som skickas till dig, när det ska skickas ut och under hur lång tid du önskar få påminnelsen. Tar du medicin flera gånger om dagen kan du välja att få fler påminnelser under en och samma dag. Tjänsten är helt kostnadsfri. SMS-påminnelsetjänsten hittar du här.

Fullmakter

Fullmakt för att hämta läkemedel - Privatperson

Om du vill att någon annan ska kunna se, beställa och hämta läkemedel och varor på recept åt dig, behöver du ge fullmakt åt den personen. Fullmaktstagaren får då rätt att på alla apotek:

• Beställa och hämta ut dina receptförskrivna läkemedel eller varor. • Hämta en översikt över alla dina elektroniskt sparade recept i receptregistret. • Lämna samtycke till registrering i Högkostnadsdatabasen åt dig. • Lämna samtycke till att eHälsomyndigheten sparar dina recept elektroniskt.

Har du skyddad identitet kan du inte vara fullmaktstagare eller ge fullmakt till någon annan. Fullmakten sparas elektroniskt hos eHälsomyndigheten och är tillgänglig på alla apotek i Sverige. Ge fullmakt till någon annan på www.kronansapotek.se För att ge fullmakt till någon annan eller för att ta bort befintlig fullmakt behöver du vara inloggad med din e-legitimation. När du loggat in klickar du på Fullmakt i vänstermenyn och följer instruktionerna. Klicka här för att logga in Ge fullmakt till någon annan i apotek För att ge fullmakt till någon annan i apotek laddar du ner en fullmaktsblankett som du fyller i och lämnar in till ett apotek. Fullmaktsblanketten kan lämnas in på valfritt apotek av antingen dig själv eller den person som får fullmakt av dig. OBS! Lämnar fullmaktstagaren in blanketten måste både fullmaktstagarens och fullmaktsgivarens legitimation uppvisas. Här hittar du blankett: Fullmakt privatperson

Fullmakt för delbetalning för privatpersoner

Om någon annan ska hantera din delbetalning, behöver den personen en fullmakt för detta. Enklast kan du fylla i en speciell blankett för fullmakt, den finns att hämta på ditt lokala apotek men finns också att ladda ner här. Fullmaktsblanketten kan lämnas in på valfritt apotek av antingen dig själv eller den person som får fullmakt av dig. OBS! Lämnar fullmaktstagaren in blanketten måste både fullmaktstagarens och fullmaktsgivarens legitimation uppvisas. Annars går det bra skriva en egen fullmakt på ett vanligt papper som gäller för ett uttag. Läs mer om delbetalning här.

Hur får jag fullmakt?

För att handla på recept åt någon annan måste du ha en elektroniskt sparad fullmakt som ger dig rätt att handla läkemedel åt personen. Finns ingen fullmakt sedan tidigare måste personen först skapa en fullmakt åt dig antingen genom att logga in via E-legitimation på vår hemsida eller genom att lämna in en ifylld fullmaktsblankett på ett apotek. Du kan hämta blanketten på något av våra apotek eller skriva ut den från vår hemsida här. Ett ombud kan också lämna in den ifyllda fullmaktsblanketten men då krävs både fullmaktstagaren och fullmaktsgivarens legitimation. Fullmakten ger behörighet att: Beställa och hämta ut läkemedel och förbrukningsvaror på recept på alla apotek och på Kronans Apoteks webbplats. Hämta en översikt över personens elektroniskt sparade recept i receptregistret. Här kan du läsa mer om fullmakter: http://www.ehalsomyndigheten.se/ehalsotjanster/e-recepttjanster/vara_register/fullmaktsregistret/

Behöver jag fullmakt för mina barn?

Vårdnadshavare för barn under 18 år kan handla utan fullmakt i butik och vår webbshop. I webbshoppen loggar då Vårdnadshavaren in med sin egen e-legitimation och fyller i barnets personnummer för att få tillgång till aktuella recept. Personer som inte är vårdnadshavare, exempelvis bonusföräldrar eller mor- och farföräldrar, måste ha en fullmakt från vårdnadshavaren för att kunna köpa och hämta ut läkemedel.

Fullmakt för att hämta läkemedel - Vårdnadshavare för barn

Om du vill att någon annan ska kunna hämta läkemedel åt dig eller dina barn använder du en fullmaktsblankett. Blanketten kan hämtas på lokalt apotek eller skrivas ut här. Fullmakten kan lämnas in på valfritt apotek av antingen dig själv eller den person som får fullmakt. OBS! Lämnar fullmaktstagaren in blanketten måste både fullmaktstagarens och fullmaktsgivarens legitimation uppvisas.

Fullmakt för att hämta läkemedel - Vård och omsorg

Gäller det ett icke narkotikaklassat preparat så räcker det om budet har med sig sin egen legitimation och legitimation för personen vars medicin som ska hämtas. En tillfällig fullmakt som gäller för endast ett tillfälle, då räcker det att personen i fråga skriver på ett papper …Ex: Härmed ger jag min tillåtelse att budets namn hämtar ut min medicin namnteckning, ort och datum. Budet bör ha sin och personen i frågas legitimation samt fullmakten med sig till apoteket. Glöm inte bort att informera om att behöver detta upprepas fler gånger med samma person(er) så MÅSTE dom fylla i en riktig stående fullmakt

Vad behöver jag som vårdnadshavare visa, när jag hämtar ut medicin till patienter?

Vårdpersonal och hemtjänst visar legitimation och fullmakt när receptläkemedel hämtas till patienter eller biståndsmottagare.

Vad måste jag visa när jag hämtar läkemedel till mig själv, mina barn eller någon bekant?

Du visar legitimation när egna receptläkemedel hämtas. Detta gäller även när du som vårdnadshavare hämtar till barn under 18 år. För att hämta receptläkemedel åt någon bekant ska ombudet visa legitimation och ha sparad fullmakt eller lämna in en påskriven fullmakt vid uthämtningstillfället. Vid inlämning av påskrivna fullmaktsblanketter visas både fullmaktstagaren och fullmaktsgivarens legitimation. I undantagsfall kan budets legitimation i kombination med receptinnehavarens legitimation räknas som fullmakt. I dessa fall bör ombudet känna till vilket/vilka läkemedel det gäller.

Vad behöver jag som vårdnashavare visa, när jag hämtar ut medicin till patienter?

Vårdpersonal och hemtjänst visar legitimation och fullmakt när receptläkemedel hämtas till patienter eller biståndsmottagare.

Vad måste jag visa när jag hämtar läkemedel till mig själv eller mina barn?

Du visar legitimation när egna receptläkemedel hämtas. Detta gäller även när du som vårdnadshavare hämtar till barn under 18 år. Det behövs dessutom fullmakt när du hämtar så kallade särskilda läkemedel åt andra (gäller läkemedel som kan missbrukas och som skrivits ut på elektroniskt recept).

Var hittar jag nerladdningsbara blanketter för exempelvis fullmakter?

Diverse blanketter i PDF-format hittar du här.

Webbshoppen

Jag har synpunkter på sortimentet, vart vänder jag mig?

Synpunkter och förslag tar vi gärna emot via vår tjänst Tyck till om oss.

Kan jag beställa via min mobil/surfplatta

Det går alldeles utmärkt.

Hur lång tid tar det/hur hanteras min beställning?

Beställning kundservice (0771- 612 612) Beställningen tas emot av det apotek som du valt för uthämtning. Vanligtvis tar det 1-2 arbetsdagar att färdigställa din beställning. Om något är oklart kring din beställning hör apoteket av sig till dig. Varor som vi inte har på lager får vi oftast hem inom två arbetsdagar. Vissa specialvaror kan ta ytterligare ett par dagar. Vi hör av oss om dina varor inte finns i lager. När din beställning är klar får du ett nytt meddelande.

Hur länge sparas min beställning på apoteket?

Beställningar Kundservice (0771-612 612) Vi reserverar varorna för dig i 10 dagar. Ej uthämtade paket E-handel Försändelsen ligger hos apoteket eller postombudet i 14 dagar.

Jag har inga barn, jag vill inte se barnsektionen i receptfliken. Kan jag ta bort den?

Ja, gå in i Kundservice/Inställningar/Göm barnsektionen

Hur länge sparas innehållet i receptpåsen?

C:a 24h efter att en vara lagts i receptpåsen/varukorgen rensas den bort.

Var är mitt paket?

Du kan spåra ditt paket med hjälp av ditt försändelseid via Postnord eller Schenker. Du är även välkommen att ringa kundservice 0771- 612 612 och val nr 2 för att komma till e-handeln.

Hur gör jag för att returnera/reklamera en produkt?

Besök ditt närmaste Kronans Apotek och ta med dig produkten med din följesedel. Eller kontakta kundservice på nummer 0771 - 612 612 och val nr 2 för e-handeln.

Hur avbeställer jag min order/produkt?

Kontakta vår kundservice på nummer 0771 612 612 och val nummer 2. Eller via mail, Kundservice@kronansapotek.se

Kan jag hämta ut någon annans beställning?

Ja, men som ombud ska du förutom din egen legitimation ha en fullmakt från personen som du hjälper. Vid inlämning av påskriven fullmaktsblankett visas både fullmaktstagaren och fullmaktsgivarens legitimation. Fullmaktsblanketter kan fås på ett Kronans Apotek eller laddas ner här. I undantagsfall kan budets legitimation i kombination med receptinnehavarens legitimation räknas som fullmakt. I dessa fall bör ombudet känna till vilket/vilka läkemedel det gäller.

LMA-kort för asylsökande

När du söker asyl i Sverige får du ett kvitto på din ansökan. Några dagar senare får du ett kort som kallas LMA-kort. Kortet ersätter kvittot. Kortet visar att du är asylsökande och har rätt att vara i landet under väntetiden. Med kortet betalar du en mindre patientavgift om du besöker sjukvården. Även om LMA-kortet har samma format och delvis samma innehåll som ett identitetskort (ID) så är det inget ID-kort. Det intygar enbart att du är inskriven i Migrationsverkets mottagningssystem under det namn som står på kortet. Du ska lämna tillbaka kortet om du får uppehållstillstånd eller om du måste lämna Sverige.

Var är mitt paket?

https://www.kronansapotek.se/kronans/sv/k%C3%B6pvillkor#frakt-och-leverans

Kan jag förbeställa djurläkemedel?

Det går utmärkt att se dina djurrecept samt beställa dem på Kronansapotek.se. Kronans Apotek erbjuder dig fyra olika sätt att beställa dina varor som du har fått på recept! Handla dina varor på recept med e-legitimation, välj hemleverans* eller leverans till Kronans Apotek. Väljer du ditt närmaste apotek så är det utan kötider, snabbt och enkelt. Reservera dina varor på recept med e-legitimation och hämta upp dessa redan efter två timmar på utvalt apotek - förutsatt att varan finns i lager. Det kan du se när du reserverar. Eftersom varan läggs undan direkt när du reserverar är du varmt välkommen tidigare, och då gör vi klart din reservation medan du väntar. Vi behåller din reservation i 10 dagar. Förbeställ dina varor på recept utan e-legitimation och hämta upp på lokalt Kronans Apotek. Förbeställ dina varor på recept via vår kundservice, 0771- 612 612, och hämta upp på lokalt Kronans Apotek. *Om paketet inte får plats i brevlådan skickas det till närmaste postutlämningsställe. Kylvaror och särskilda läkemedel måste hämtas på Kronans Apotek.

Hur vet jag att min beställning har kommit fram?

Beställningar Kundservice (0771-612 612) När du har slutfört din beställning skickas en bekräftelse till din mobiltelefon eller mejladress beroende på hur du har valt att bli aviserad. Om du inte fått en bekräftelse inom en timme bör du kontakta vår Kundservice på telefon 0771-612 612. Om du valt mejlavisering kan du även kontrollera din skräppost innan så att mejlet inte hamnat där. Beställningar E-handel När du har gjort en beställning ska du komma till en sida som bekräftar att din beställning har skickats iväg. Beställningen bekräftas också genom att vi skickar en orderbekräftelse till den mailadress du angivit.

Kan jag vara säker på att lageruppgiften stämmer för mitt läkemedel?

Lagerstatus uppdateras varje halvtimme, men om status är Fåtal i lager, så kan det vara bra att dubbelkolla genom att ringa vår kundtjänst. Om status är Ej i lager så kontrollera vilken vara som du sökt lager för – det kan finnas flera alternativ av din medicin med samma styrka och förpackningsstorlek och som är likvärdiga och utbybara (s.k. generiska eller parallellimporterade läkemedel).

Varför saknas ibland lagerinformation för vissa varor?

I dagsläget finns enbart lagerinformation på godkända läkemedel och alltså inte på handelsvaror. För så kallade särskilda läkemedel, så som narkotika, visas inte lagerstatus. Särskilda läkemedel måste förskrivas på särskild receptblankett. Hör av dig till kundkontakt för att få hjälp.

Kan jag förbeställa livsmedel som jag fått på recept?

Du kan beställa alla varor som du har på e-recept.

Kan jag se hur mycket jag har betalat för läkemedel?

För att ta del av den informationen kan du begära ett registerutdrag ur högkostnadsdatabasen på ditt lokala apotek. Vill du veta mer eller vill få utdraget hemskickat se e-hälsomyndighetens sida.

Kan jag se vilka läkemedel jag har hämtat ut?

För att ta del av den informationen kan du begära ett registerutdrag ur läkemedelsförteckingen på ditt lokala apotek. Vill du veta mer eller vill få utdraget hemskickat se e-hälsomyndighetens sida.

Tekniskt fel.

Se till att du accepterar Cookies. Denna funktion kan finnas på lite olika ställen beroende på vilken webbläsare du andvänder. t.ex. Inställningar -> Sekretess -> Innehållsinställningar -> Cookies. Tekniskt fel vid E-legitimation: Här kan du sätta ditt bank-ID på prov innan du faktiskt beställer eller legitimerar dig. Du kan prova hur många gånger som helst. Giltighetstiden för en e-legitimation är begränsad. Om du får problem med att logga in bör du därför först kontrollera om giltighetstiden har gått ut. Det kan du göra på utfärdarens (bankens eller Telias) webbplats. Kan du fortfarande inte logga in med E-legitimation bör du kontakta din utgivare av E-legitimationen. Har du nyligen använt din E-legitimation i samband med en annan tjänst kan du registrera ett ärende nedan så undersöker vi saken och återkommer till dig. Allmänna tekniska problem: Registrera ett ärende här och beskriv hur du gör och vad som händer. Försök få med så många punkter nedan som möjligt i ditt mail: Namn Personnummer (sex första) Tidpunk/datum för inloggsförsök Syfte (t.ex. beställning, kolla recept, skapa fullmakt) Eventuella felmeddelanden Vilken enhet använder du? (Dator, smartphone eller pekplatta, gärna modell och märke om det gäller mobila enheter) Operativsystem (t.ex. Windows 7, Android, Ios) Webbläsare (t.ex. Chrome, Firefox, Explorer) Mer information om E-legitimation

Mer information om E-legitimation

(MW kommentar Två tabeller) Det kan bero på att .... Förslag på åtgärd Kontaktvägar/läs mer Det är ett licensläkemedel - och många av licensläkemedlen prissätts från dag till dag Informera kunden att det går utmärkt att fullfölja förbeställningen men prisuppgift kommer först att kunna lämnas av ditt apotek vid uthämtning av din förbeställning ---- MINA RECEPT VISAS INTE Det kan bero på att .... Förslag på åtgärd Kontaktvägar/läs mer Läkarens förskrivning har inte registrerats än Vänta en stund och prova igen ---- Fullmaktsgivaren har inte gett sitt Samtycke för lagring av recept Tyvärr kan du som fullmaktstagare inte i denna webblösning inhämta samtycke för din fullmaktsgivare. Be kunden att vända sig till ett av Kronans Apotek för att utföra detta. Blankett för fullmakt privatperson finns här Blankett E-hälsomyndigheten

Kronans Apoteks kundklubb

Hur går jag med i klubben?

Du går med i kundklubben genom att antingen besöka något av våra apotek eller genom att bocka i alternativet Jag är/vill bli medlem i kundklubben... när du är i webbshoppens kassa. Medlem blir du på ditt personnummer, inget krångel med medlemskort och det kostar inget.

Vilka fördelar finns det med Kronans Apoteks Kundklubb?

Poäng på allt du handlar som inte som inte är receptbelagt. Välkomstrabatt! Massor med bra erbjudanden och rabatter Medlemsbrev med jämna mellanrum Gratis frakt på alla beställningar!

Hur mycket rabatt får jag på mina köp som kundklubbsmedlem?

För varje krona du handlar som kundklubbsmedlem får du 1 poäng på ditt saldo. Efter 800 samlade poäng skickas en rabattcheck hem till dig på 25 kr. Observera att inga varor på recept är bonusgrundande. Vill du kolla ditt saldo? Se Hur får jag reda på mitt saldo för insamlade poäng på kundklubben?

När skickas rabattcheckarna ut?

Bonuscheckar genereras 3-4 gånger per år för kunder som uppnått 800 poäng. Vill du kolla ditt saldo eller har frågor kring ditt medlemskap? Logga in genom att Skapa ett inlogg för kundklubben under logga in längst upp till höger på vår hemsida kronansapotek.se eller kontakta oss på något av följande alternativ: Chatta med oss Ställ en fråga Maila till kundklubb@kdapotek.se Ring kundservice på 0771-612 612, mån-fre 8-18.

Var hittar jag mitt medlemsnummer?

*Om paketet inte får plats i brevlådan skickas det till närmaste postutlämningsställe. Kylvaror och särskilda läkemedel måste hämtas på Kronans Apotek.

Medlemsvillkor för Klubb Kronans Apotek

https://www.kronansapotek.se/kronans/sv/medlemsregler-kundklubb

Nyhetsbrev

Är du medlem i vår kundklubb och vill prenumerera på vårt e-brev med information, nyheter och erbjudanden? Registrera dig här.

Pensionärsrabatt

Hos oss får alla som är klubbmedlem och 65+ dubbla poäng varje tisdag. Det innebär att du varje tisdag får dubbla poäng på alla varor som inte på recept. Se bara till att ditt köp registreras som ett klubbköp genom att visa upp din legitimation i kassan. Bonusen kommer i form av bonuscheckar 3-4 gånger om året.

Får jag poäng för mina köp när jag handlar på Kronansapotek.se?

Dina köp i vår webbshopp registreras för kundklubben precis som på ditt lokala apotek. Tänk på att skapa inlogg/logga in på kundklubben (längst upp till höger i webbshoppen) eller bocka i jag är/vill bli medlem knappen innan du genomför köpet.

Hur får jag reda på mitt saldo för insamlade poäng på kundklubben?

Vill du kolla ditt saldo eller har frågor kring ditt medlemskap? Logga in genom att Skapa ett inlogg för kundklubben under logga in längst upp till höger på vår hemsida kronansapotek.se eller kontakta oss på något av följande alternativ: Chatta med oss Ställ en fråga Maila till kundklubb@kdapotek.se Ring kundservice på 0771-612 612 mån-fre 8-18.

Kan jag använda mina rabattkuponger och bonuscheckar i webbshopen?

Idag är det inte möjligt att använda rabattkuponger och bonuscheckar på kronansapotek.se såvida det inte finns en webbkod skriven någonstans på kupongen/checken. Vi ser över hur vi kan lösa detta i framtiden.

Mitt poängsaldo visar 0

Om du nyligen registrerat ett konto på mina sidor och loggar in för första gången kan du behöva ge kontot lite tid för att uppdatera saldot mot vår server.

Jag kan inte logga in på Mina sidor

Är du medlem i kundklubben men kan inte logga in på Mina sidor på kronansapotek.se så beror detta på att du först måste aktivera kontot för att logga in. Detta gör du genom att gå in på https://www.kronansapotek.se/kronans/sv/login och klicka på skapa det här. Bekräfta sedan ditt medlemskap med medlemsnummer och personnummer. Nu kan du välja i dina inloggsuppgifter som användarnamn (din e-postadress) och ett lösenord. Har du redan aktiverat ditt konto men kan ändå inte logga in kan du prova att återställa ditt lösenord.

Återställa lösenord, Mina sidor

Har du glömt ditt lösenord på Mina sidor kan du besöka https://www.kronansapotek.se/kronans/sv/login och klicka på Glömt ditt lösenord. Där kan du fylla i den e-postadress som du har registrerat hos oss så skickar vi instruktioner för hur du väljer ett nytt lösenord.

Hur kan jag som kundklubbsmedlem ge mitt samtycke till att ni behandlar mina personuppgifter?
Du har redan fått eller kommer att få en länk via mail och SMS där du kan ge ditt samtycke. Det förutsätter förstås att du gett oss mail eller telefonnummer. Du kan även efter den 25 maj, när du besöker ett av Kronans Apotek, begära att få ett SMS med länk där du kan ge ditt samtycke. På apoteken efter den 25 maj finns också en blankett att fylla i om du saknar en smartphone. 

 

Vilka uppgifter sparar ni om mig i kundklubben? 

Exempel på information som vi samlar in från dig är:

• Namn, personnummer och andra identitetsuppgifter

• Kontaktuppgifter som t.ex. mailadress, postadress och telefonnummer

• Köphistorik, t.ex. information om varor eller receptpåse du köpt eller lagt i varukorgen i vår e-handel och varor du köpt i butik. Läkemedel specificeras inte.

Vi kan också samla information om hur lång tid som gått sedan ditt senaste köp eller när du tagit emot våra mail. 

Vi kan även samla in information om dig från externa källor:

Vi jämför och uppdaterar löpande ditt konto med information från databaser, t.ex. Statens personadressregister (SPAR), för att se till att dina adressuppgifter är uppdaterade. Exempel på information vi samlar in från externa databaser är ditt namn, din bostadsadress och dina kontaktuppgifter.  

Hur behandlar Kronans Apotek mina kunduppgifter?
Vi behandlar personuppgifter om dig i syfte att skicka dig personliga erbjudanden och marknadsföra produkter och tjänster som är relevanta för dig. Vi gör detta genom att bland annat analysera vad du tidigare handlat av oss tillsammans med annan information vi har om dig och skapa kundprofiler. Vi använder det vi lärt oss för att skicka dig erbjudanden som matchar det vi uppfattar att du är intresserad av. 

Vi behandlar även dina personuppgifter för att kunna beräkna dina bonuspoäng. Genom att vara medlem i kundklubben följer vi dina inköp och erbjuder dig bonus. Vi gör detta genom att följa vilka inköp av bonusgrundande varor du gör. 

Vi behandlar endast dessa uppgifter med ditt samtycke och du kan när som helst dra tillbaks ditt samtycke. Om du väljer att dra tillbaka ditt samtycke kommer du inte att kunna fortsatta att vara kundklubbsmedlem och därmed inte heller ta del av våra erbjudanden och samla bonuspoäng.

Kan jag gå ur kundklubben och raderar ni mina uppgifter då?
Ja, du kan lämna kundklubben. Vi kommer att radera alla uppgifter om dig som vi inte behöver spara för eventuella framtida åtaganden gentemot dig eller av rättslig natur såsom till exempel reklamationshantering eller bokföringsregler. Det är viktigt du är medveten om att de bonuspoäng du eventuellt inte nyttjat kommer att återtas.

Hur gör jag för att ni ska radera mina uppgifter?
Då får du skriftligen meddela oss om att du återtar ditt medgivande och lämna kundklubben. Vi kommer att radera alla uppgifter om dig som vi inte behöver spara för eventuella framtida åtaganden gentemot dig eller av rättslig natur såsom till exempel reklamationshantering eller bokföringsregler. 

Fram till den 25 maj gäller PUL. Enligt PUL har du rätt att en gång per år kostnadsfritt skriftligen begära och få information om vilka personuppgifter som vi lagrat och hur dessa behandlats samt begära rättelse av ofullständiga eller felaktiga uppgifter. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke. Personuppgiftsansvarig är Kronans Droghandel Apotek AB, org. nr 556787-2048. Vid frågor kan du kontakta Kronans Apotek på telefonnummer 0771-612 612.

Från den 25 maj kommer du att kunna maila en skriftlig begäran till den särskilt inrättade e-postadressen gdpr@kronansapotek.se för att vi ska kunna säkerställa enhetlig och säker hantering. 

Kan ni se mina uppgifter på apoteket?
När du betalar i kassan ser vi inte dina uppgifter.  Dock har vi för att förenkla uttag av dina bonuspoäng kommer vi nu i maj 2018 införa digitala bonuscheckar. Då kommer kassapersonalen kunna se om du har en sådan bonuscheck.

När du hämtar ut receptbelagda läkemedel så har vi enligt Apoteksdatalagen rätt att se de uppgifter som krävs för en säker behandling av ditt ärende.

Vem hos er ser mina uppgifter?
Det är bara kundtjänst och kundklubbsansvarig som kan se dina uppgifter. När vi bearbetar dina uppgifter för marknadsföringsändamål så är dina uppgifter anonymiserade.

Kan jag få ett utdrag över de uppgifter ni har om mig?
För att få veta vilka uppgifter vi har om dig kan du skicka en skriftlig begäran om registerutdrag. Fram till den 25 maj gäller PUL. Enligt PUL har du rätt att en gång per år kostnadsfritt skriftligen begära och få information om vilka personuppgifter som vi lagrat och hur dessa behandlats samt begära rättelse av ofullständiga eller felaktiga uppgifter. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke. Personuppgiftsansvarig är Kronans Droghandel Apotek AB, org. nr 556787-2048. Vid frågor kan du kontakta Kronans Apotek på telefonnummer 0771-612 612.

Från den 25 maj kommer du att kunna maila en skriftlig begäran till den särskilt inrättade e-postadressen gdpr@kronansapotek.se för att vi ska kunna säkerställa enhetlig och säker hantering. 

Jag är medlem i flera kundklubbar men har inte fått frågan om att samtycka till fortsatt behandling - har ni mer känsliga uppgifter om mig än andra butikskedjor?
Nej vi har ungefär samma typ av personuppgifter. Men vi är noga med att följa anvisningen som det nya regelverket säger om att vidta långtgående åtgärder om att samla in samtycke. Vi hanterar dessutom information om receptbelagda läkemedel. Det göra att vi ställer höga krav på oss själva så att du som kund hos oss ska känna dig trygg med att vi värnar din integritet på alla sätt möjliga.

Adressändring

Våra kundklubbsutskick rättar sig efter folkbokföringen så du behöver i regel inte meddela oss om adressändring. Följer utskicken ändå inte med dig kan du kontakta oss på något av alternativen till höger eller skicka ett mail till kundklubb@kdapotek.se där du meddelar din nya adress. Tänk på att få med personnummer eller medlemsnummer. Det går också bra att kontakta vår kundservice på 0771-612 612 och be att få tala med någon på kundklubben.

Borttappade rabattkuponger och bonuscheckar

Bonuscheckar (25:-, 50:-, 75:-) som genereras av dina samlade poäng finns registrerade på var medlems konto. Dessa är personliga och kan bara lösas in av medlemmar i kontot. Skulle checken försvinna finns det ingen möjligheten att kunna lösa in den på annat sätt. Det går också bra att kontakta vår kundservice på 0771-612 612 och be att få tala med någon på kundklubben. Borttappade rabattkuponger (t.ex. 10%, 20%, 25%) kan ej ersättas.

Resa med mediciner

Kan jag ta med läkemedel vid utlandsresa?

Att ta med läkemedel för personligt bruk kräver viss förberedelse. Kontrollera till exempel med ambassad vad som gäller vid inresa i landet du ska till. Den som reser inom Schengenområdet och tar med narkotikaklassad medicin måste ha ett intyg som ett apotek kan utfärda. Använd gärna originalförpackning och om möjligt ta med originalrecept så att du kan visa vilket läkemedel du har med dig vid en eventuell tullkontroll. Vid flygresa (även inrikes) finns restriktioner för vad som får finnas i handbagage. Om du behöver ta med dig sprutor och kanyler måste du skaffa ett intyg från din läkare som verifierar detta (gäller alla länder). Här kan du läsa mer om att resa med läkemedel.

Att resa inom Schengen

Om du reser från ett Schengenland till ett annat och har med dig läkemedel som är narkotikaklassat i det land du ska resa till, måste du ha med Schengenintyg som är utfärdat i ditt hemland. Så här skaffar du ett Schengenintyg. Här kan du läsa om vilka länder som ingår i schengen.

Att resa utanför Schengen

Ett Schengenintyg krävs bara om du ska resa med narkotikaklassade läkemedel inom Schengenområdet. Är resmålet någon annanstans, kontakta landets ambassad och att ta reda på vad som gäller.

Schengenländer

https://www.kronansapotek.se/kronans/sv/resa-med-lakemedel

Hur skaffar jag schengenintyg?

Apoteken utfärdar intyget i Sverige. Du kan också ladda ner intyget här, fylla i det i förväg och ta med det och ditt pass till ett apotek. Ett separat intyg krävs för varje narkotikaklassat läkemedel. Glöm inte att texta tydligt. Intyget är giltigt i högst 30 dagar och får avse narkotikaklassat läkemedel för högst 30 dagars förbrukning.

Detta ska du ta med på resan:

Ta med dig receptet eller läkemedelsförpackningen med apoteksetiketten kvar, samt ditt pass eller nationellt id-kort. Intyget stämplas och skrivs under av ett apotek för att det ska vara giltigt. Ta med dig intyget i original på resan. Om du behöver ta med dig sprutor och kanyler måste du skaffa ett intyg från din läkare som verifierar detta (gäller alla länd

Narkotikaklassade läkemedel

Vilka läkemedel som är narkotikaklassade skiljer sig åt mellan olika länder. Det är därför viktigt att ta reda på vad som gäller i det land du ska åka till. Landets (resmålets) ambassad i Sverige kan svara på frågor om läkemedel och narkotikaklassning. För att få reda på vad som gäller i Sverige kan du fråga ditt apotek.

Tullkontroll och kanyler

Använd gärna originalförpackning och om möjligt ta med originalrecept så att du kan visa vilket läkemedel du har med dig vid en eventuell tullkontroll. Vid flygresa (även inrikes) finns restriktioner för vad som får finnas i handbagage. Om du behöver ta med dig sprutor och kanyler måste du skaffa ett intyg från din läkare som verifierar detta (gäller alla länder).

Vår kundservice

Vad är samtalskostnaden till Kundservice?

Numret 0771-612 612 till vår Kundservice fungerar för samtal både från Sverige och utlandet. Samtalskostnader: Från fast telefon i Sverige: Likvärdig med ett nationellt samtal. Från utlandet med mobil: Operatörens vanliga taxa till det fasta nätet.

Jag vill tipsa om förbättringar, var vänder jag mig?

Synpunkter och förslag tar vi gärna emot via vår tjänst Tyck till om oss.

Personuppgifter och tystnadsplikt

Har er personal tystnadsplikt?

Det finns en omfattande lagstiftning inom läkemedelsområdet som vi naturligtvis följer. För att ingen obehörig ska få del av information om dina köp eller kunna hämta ut dina läkemedel har vi krav på säkerställande av identitet och fullmaktsförhållande. Kraven är olika beroende på om du hämtar till dig själv eller annan.

Hur gör jag om jag vill se vilka uppgifter ni har registrerade om mig?

Om du vill ha utdrag ur våra personregister ska du skicka ett egenhändigt undertecknat brev till: Kronans Apotek Personuppgiftsombudet Box 55641 102 14 Stockholm

Kan jag få uppgifter om tidigare köp direkt i ett apotek?

Du kan få uppgift om vilka läkemedel du hämtat ut 15 månader tillbaka direkt på lokalt apotek om du visar legitimation.

Kan jag hämta ut uppgifter om någon annans köp direkt i ett apotek?

Du kan hämta ut uppgift åt annan vilka läkemedel denne köpt om du har fullmakt för detta.

Vad gäller för era register?

Våra register förs med stöd av Personuppgiftslagen, Apoteksdatalagen och Receptregisterlagen.

Hur fungerar cookies?

En cookie (kakor) är en liten textfil som lagras på din dator och innehåller information som används för att förbättra webbplatsen för dig. I din webbläsare kan du välja att inte acceptera cookies, men då kommer du inte att kunna logga in och Förbeställa Läkemedel. Denna funktion kan finnas på lite olika ställen beroende på vilken webbläsare du använder. t.ex. Inställningar -> Sekretess -> Innehållsinställningar -> Cookies.

Var kan jag läsa mer om hur Kronans Apotek hanterar mina personuppgifter?

Allmän integritetspolicy

Integritetspolicy för Kronans Apoteks kundklubb

Cookies 

Köpvillkor

Dataskyddsombud

 

Nedladdningsbar broschyr om GDPR

Dina personuppgifter på Kronans Apotek (Ladda ner och skriv ut)

Du kan också gå in på ditt närmaste apotek eller höra av dig till vår kundtjänst och fråga efter en GDPR-broschyr.  

Miljö och kvalitet

Vad gör Kronans apotek för miljön?

Vi på Kronans Apotek tycker att det är en självklarhet att vi som apoteksaktör på marknaden ska ta ansvar för miljön. Vi arbetar aktivt för att minska vår miljöpåverkan. Därför jobbar vi för att erbjuda miljövänliga produkter i vårt sortiment, och för att ställa krav på leverantörer och samarbetspartners att leverera hållbara tjänster och produkter. Miljövänligare läkemedelsproduktion ligger oss också varmt om hjärtat. Vår egen verksamhet Vi strävar ständigt efter att minska vår miljöbelastning när det gäller transporter, resor och förbrukning av el och värme. För att ha så låg miljöbelastning som möjligt har vi har bland annat 100% grön el till alla våra apotek. Vi installerar alltid energisnål utrustning och belysning och ser ständigt över hur transporten av våra varor kan effektiviseras. Våra tjänsteresor ska vara så lite miljöbelastande som möjligt. Produkter Samtliga handelsvaror i vårt sortiment kvalitetsgranskas innan de kan börja säljas på våra apotek. Då beaktar vi bland annat deras miljöpåverkan när det gäller sammansättning, tillverkning och transporter. Leverantörer Samtliga leverantörer av handelsvaror till vårt sortiment ska uppfylla vår Uppförandekod. Där kräver vi bland annat att leverantörerna ska uppfylla alla gällande lagkrav, att de har ett aktivt miljöarbete och ständigt arbetar för att minska sin miljöpåverkan. Vi accepterar naturligtvis inte heller korruption, mutor eller barnarbete. Läkemedel och miljön Läkemedel är självklart biologiskt aktiva, annars skulle de inte ha någon effekt i vår kropp. De flesta läkemedlen passerar oförändrade genom vår kropp och kommer till slut till reningsverken. Men om de hamnar på fel ställe i vår miljö så kan de i stället förorsaka skador på djur och växtlighet. Därför är det viktigt att vi inte slänger överblivna läkemedel i soporna eller i toaletten. Reningsverken har svårt att med dagens teknik rena bort dem alla. Så vi måste ta hand om alla överblivna läkemedel på ett så säkert och miljöriktigt sätt som möjligt. Det gör du genom att lämna in dem till oss så ser vi till att de förstörs under kontrollerade former. Miljövänliga läkemedel Idag kan vi inte ställa några särskilda miljökrav på läkemedel eftersom detta inte ingår i kriterierna för att godkänna ett läkemedel. Många läkemedel tillverkas också i lågkostnadsländer där kontroll och medvetenhet är lägre än den vi är vana vid och oacceptabla utsläpp av läkemedelssubstanser ibland sker. Därför stödjer vi alla initiativ från myndigheter, företag och vår branschorganisation Sveriges Apoteksförening om att även miljöpåverkan ska ingå som en del i underlaget för att godkänna ett läkemedel.

Tar ni emot överblivna läkemedel?

Ja, vi tar emot överblivna läkemedel för destruktion. I våra apotek kan du hämta en gratis påse som du kan använda när du lämnar in dina överblivna läkemedel. Här kan du läsa mer om hantering av överblivna läkemedel. https://www.kronansapotek.se/overblivna-lakemedel

Om Kronans Apotek

Adress och öppettider

https://www.kronansapotek.se/kronans/sv/store-finder

Jobba hos oss

Se vår sida för lediga jobb. Där ser du alla lediga tjänster på Kronans Apotek. Du kan skicka in en ansökan till en utlyst tjänst eller lämna en spontan intresseanmälan.

Jag vill skicka er mitt CV, vart vänder jag mig?

Se vår separata sida med lediga jobb. Där ser du alla lediga tjänster på Kronans Apotek. Du kan skicka in en ansökan till en utlyst tjänst eller lämna en spontan intresseanmälan. Till Lediga jobb.

Övrigt

 

Åldersgräns för att ta hål i öronen?

För att få ta hål i öronen hos Kronans Apotek måste man ha fyllt 6 år samt målsmans sällskap. Utan målsmans sällskap ska man ha fyllt 18 år.

Vilka apotek tar hål i öronen?

https://www.kronansapotek.se/oronhaltagning

Här kan du mäta ditt blodtryck

Högt blodtryck märks oftast inte, men är en grundläggande riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdom. Därför är det viktigt att kontrollera blodtrycket regelbundet. Vi hjälper dig att mäta på utvalda apotek som du hittar här.

Varför finns Lustgeneratorn?

Lustgeneratorn har kommit till för att man på ett enkelt och härligt sätt ska ska kunna återupptäcka både vardagserotiken och varandra. Det är så lätt att annat kommer ivägen för samvaron; som kvartalsrapporter, fotbollsträningen med ungarna, tvätten eller Facebookflödet, som man ju som bekant bara måste kolla en gång till. Med Lustgeneratorn blir mobiltelefonen, som så ofta anklagas för att förstöra intimiteten och närheten, verktyget för både sensualism och åtrå. Testa själv så får du se.

Hur tänker Kronan gällande lustgeneratorn?

Som apotek strävar vi efter att ha ett brett sortiment av produkter för alla olika sidor av livet. Produkter som hjälper och underlättar. Att berätta vilka produkter man kan hitta hos oss är en del i vår rådgivande roll. Det inkluderar även sex- och intimprodukter, eftersom det för många är en naturlig del i livet. I vår kommunikation lyfter vi olika produktsegment och denna gång är det intimprodukter, ett ämne som många kan tycka är svårt att prata eller fråga om.

Varför engagerar sig kronan i erotik?

Som apotek månar vi om välbefinnande där erotik och sex är en viktig del för många. Vi strävar efter att ha ett brett sortiment av produkter för alla olika sidor av livet. Produkter som hjälper och underlättar, där även sex- och intimprodukter ingår. Att kommunicera och inspirera till välmående genom erotik och sex är därför en naturlig del i vår rådgivande roll.

Jag tycker det är opassande att ett apotek behandlar och marknadsför erotik.

Som apotek månar vi om välbefinnande där erotik och sex är en viktig del för många. Vi strävar efter att ha ett brett sortiment av produkter för alla olika sidor av livet. Produkter som hjälper och underlättar, där även sex- och intimprodukter ingår. Att kommunicera och inspirera till välmående genom erotik och sex är därför en naturlig del i vår rådgivande roll.

Jag vill framföra synpunkter om lustgeneratorn.

Har du klagomål eller synpunkter är du välkommen att lämna dem här till oss på kundtjänst (0771-612 612) eller på kundservice@kronansapotek.se