Vanliga frågor
Vi på Kronans Apotek vet att många har frågor och funderingar om oss och hur vår verksamhet fungerar. Här ger vi svar på de vanligaste frågorna.
Leverans av läkemedel - Nya regler november 2025
Vi på Kronans Apotek är positiva till att det ska vara höga krav på hantering av läkemedel samtidigt som vi inte valt just dessa nya begränsningar. Kronans Apotek värnar alltid patientsäkerheten och vi har t.ex. inte lämnat receptbelagda läkemedel lätt gripbart tidigare.
Det är flera faktorer, utöver de nya föreskrifterna, som påverkar fraktkostnaden. Vi ser kontinuerligt över vårt utbud av leveransalternativ, prissättning och fraktgränser. I dagsläget erbjuder vi receptkunder fraktfri leverans och vid köp över 299 kr finns flera leveransalternativ som är fraktfria i stora delar av Sverige.
Vi kommer ha samma leveransalternativ som idag och inga leveransalternativ försvinner men det kommer ske mer begränsningar jämfört med idag. T.ex. kommer inga leveranser med receptfria läkemedel att kunna lämnas utanför dörr och det kan bli fler leveranser som måste hämtas ut på ett av Kronans Apotek alternativt ombud.
Försändelser med receptbelagda läkemedel kommer kunna levereras till både brevlåda och som hemleverans men det kommer finnas begränsningar vilket gör att alla leveranser inte är aktuella för alla leveransalternativ. För brevlådeleveranser behöver försändelsen få plats och brevlådan behöver kunna stängas. I kassan när man lägger sin order är det tydligt vilka leveransalternativ som kan erbjudas och om det är en artikel i varukorgen som begränsar dessa alternativ.
Det kan t.ex. vara att ditt läkemedel kräver en viss typ av transport som inte är möjlig i ditt område. Kronans Apotek har 500 apotek över hela landet där du alltid är välkommen att hämta ut läkemedel och få rådgivning. Vi har ett leveransalternativ för alla.
Köpvillkor, leverans och returer
Postnord - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar
Postnord Varubrev* - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar
Postnord Paketbox - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar
Instabox - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar
Instabox Hemleverans - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar
Budbee - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar
Budbee Hemleverans - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar
Gordon - Leveransen sker inom 1-4 arbetsdagar
Click & Collect Express - Du får ett SMS inom 2 timmar när paketet är klart att hämtas på utvalda apotek
Click & Collect- Din order är redo att bli uthämtad 0-2 arbetsdagar
*När man beställer varor för över 1250 kr och väljer leverans med Postnord kommer det att skickas till ett ombud, antingen till det närmaste (som är förvalt) eller till det du väljer. Du kan välja ombud i kassan innan du slutför beställningen.
Samma gäller även om paketet väger mer än 2 kg, då skickas det till ett ombud.
Kontakta Kundservice (0771-612 612) så hjälper vi dig. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Vid eventuell tvist utanför domstol kan du hänvisa tvisten till Allmänna reklamationsnämnden.
Returnera varor
Du kan ångra ditt köp och returnera varor som täcks av ångerrätten inom 14 dagar från att du mottagit dem.
Retur vid köp online
Skapa en digital retursedel Du kan skapa en digital retursedel via ditt orderbekräftelsemejl, och skicka tillbaka varorna gratis från valfritt Postnord postombud. Spara därför alltid din orderbekräftelse tills du tagit emot dina varor.
Så paketerar du varorna vid retur Packa varan eller varorna i oanvänt skick. De flesta varor ska returneras i obruten originalförpackning. Förpackningen ska alltid packas in i ett ytteremballage. Använd gärna samma kartong som varan levererades i, eller en liknande. Se till att emballaget är stängt och tejpat ordentligt.
Retur vid köp i ett fysisk apotek
Returnera till samma apotek Om du har handlat i ett fysiskt apotek kan du returnera varan inom 14 dagar om den täcks av ångerrätten. Besök samma Kronans Apotek där du gjorde köpet och ta med dig kvittot.
Varor som inte kan returneras
En del varor kan inte returneras inom ångerrätten, av hälso- och hygienskäl. Det gäller varor som läkemedel för människor och djur, receptbelagda varor, kylvaror och livsmedel. De flesta varor behöver returneras i en obruten originalförpackning. Om originalförpackningen är öppnad kan vi inte godkänna återbetalningen för hygienartiklar, kosmetika och varor inom kategorin sex och lust. Vi har ingen möjlighet att skicka tillbaka en returnerad vara.
Ångerblankett
Om du vill kan du använda dig av Konsumentverkets standardblankett i kontakt med kundservice. Du hittar ångerblanketten på Konsumentverkets hemsida.
Ej uthämtade paket
Om du inte hämtar ut ditt paket i tid från postombudet eller hos apoteket skickas det automatiskt tillbaka till oss. Då kan du behöva betala kostnaderna för returen. Hur länge ditt paket ligger kvar hos paketombudet beror på vilket leveranssätt du valt. Ditt paket ligger kvar hos apoteken i 14 dagar eller hos Postnord-ombud i 7 dagar. Om du ångrar ett köp och vill skicka tillbaka en vara behöver du först hämta ut paketet och sedan göra en retur. Läs mer om hur du gör en retur i beskrivningen ovan.
Varor med garanti
Om du har en vara med garanti och någonting går fel under garantitiden kan du besöka oss på ett fysiskt Kronans Apotek eller kontakta kundservice för hjälp.
Hållbarhet
På Kronans Apotek strävar vi alltid efter att ha minst 4 månaders hållbarhet på våra produkter. Dock kan produkter i vissa fall tillhandahållas med en kortare hållbarhet än 4 månader vid t.ex. begränsad tillgång men då alltid med en hållbarhet för den beräknade användningstiden.
I dagsläget har vi bara möjlighet att leverera varor inom Sverige.
Är köpet gjort via ett lokalt apotek? Alla transaktioner som görs via våra butiker, samt kortköp, sköts av Payex som är vår samarbetspartner. Payex når du på telefonummer, 08 - 20 24 00
Är köpet gjort via webben? Alla transaktioner som görs via hemsidan, även kortköp, sköts av Klarna som är vår samarbetspartner. Klarna når du på telefonummer, 08-120 120 10
När du har slutfört din beställning skickas en bekräftelse till din mailadress beroende på hur du har valt att bli aviserad. Om du inte fått en bekräftelse inom en timme bör du kontakta vår kundservice på telefon 0771-612 612. Om du har valt mailavisering kan du även kontrollera din skräppost innan så att mailat inte hamnat där. När du har gjort en beställning ska du komma till en sida som bekräftar att din beställning har tagits emot.
Det finns en omfattande lagstiftning inom läkemedelsområdet som vi naturligtvis följer. För att ingen obehörig ska få del av information om dina köp eller kunna hämta ut dina läkemedel har vi krav på säkerställande av identitet och fullmaktsförhållande. Kraven är olika beroende på om du hämtar till dig själv eller någon annan.
Beställningen tas emot av det apotek som du har valt för uthämtning. Om något är oklart kring din beställning hör apoteket av sig till dig. Varor som vi inte har på lager får vi oftast hem inom två arbetsdagar. Vissa specialvaror kan ta ytterligare ett par dagar. Vi hör av oss om dina varor inte finns i lager. När din beställning är klar får du ett nytt meddelande.
Postnord - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar Instabox - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar Budbee - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar Gordon - Leveransen sker inom 1-4 arbetsdagar Click & Collect Express - Du får ett SMS inom 2 timmar när paketet är klart att hämtas Click & Collect - Din order är redo att bli uthämtad 0-2 arbetsdagar
Makulera order: Om din order inte har skickats från vårt lager, kan du ha möjlighet att makulera din order. Kontakta oss snarast på 0771-612 612 och välj tonval 1 i talsvaret så hjälper vi dig.
Returnera order:
Retur vid köp online 1. Skapa en digital retursedel Du kan skapa en digital retursedel via ditt orderbekräftelsemejl, och skicka tillbaka varorna gratis från valfritt Postnord postombud. Spara därför alltid din orderbekräftelse tills du tagit emot dina varor. 2. Kontakta kundservice Du kan också välja att kontakta oss så hjälper vi dig med en retur.
Kostnaden krediteras när vi fått in produkten i retur. Har du valt faktura så får du en uppdaterad faktura och har du valt att betala direkt får du en återbetalning inom 1-7 arbetsdagar, från att vi mottagit produkten.
Läkemedel, livsmedel, kylvaror och förskrivna artiklar är undantagna från ångerrätten och får ej returneras. Även varor som hygienartiklar och sexleksaker med bruten eller skadad förpackning är undantagna från ångerrätten och kan ej returneras. Se våra fullständiga köpvillkor
Tekniskt fel
- BankID saknas på din mobil eller är felkonfigurerat.
- BankID-tjänsterna kan ligga nere. Se deras statussida,https://www.bankid.com/driftsinformation
Se till att du accepterar Cookies. Denna funktion kan finnas på lite olika ställen beroende på vilken webbläsare du andvänder. t.ex. Inställningar > Sekretess > Innehållsinställningar > Cookies.
Tekniskt fel vid E-legitimation: Här kan du sätta ditt bank-ID på prov innan du faktiskt beställer eller legitimerar dig. Du kan prova hur många gånger som helst. Giltighetstiden för en e-legitimation är begränsad. Om du får problem med att logga in bör du därför först kontrollera om giltighetstiden har gått ut. Det kan du göra på utfärdarens (bankens eller Telias) webbplats. Kan du fortfarande inte logga in med E-legitimation bör du kontakta din utgivare av E-legitimationen.
Har du nyligen använt din E-legitimation i samband med en annan tjänst kan du registrera ett ärende nedan så undersöker vi saken och återkommer till dig.
Tekniska problem på Kronans Apoteks webbshop www.kronansapotek.se:
- Rensa cookies (webbplatsdata) i den webbläsare som kund använder.
- Byta webbläsare.
- Byta enhet (t.ex. en annan dator eller surfplatta).
- Avvakta tills senare tillfälle.
Allmänna tekniska problem: Maila in till kundservice@kronansapotek.se och beskriv hur du gör och vad som händer. Försök få med så många punkter nedan som möjligt i ditt mail: Namn, personnummer (sex första), tidpunkt/datum för inloggnins försök, syfte (t.ex. beställning, kolla recept, skapa fullmakt), eventuella felmeddelanden, vilken enhet du använder? (Dator, smartphone eller pekplatta, gärna modell och märke om det gäller mobila enheter), operativsystem (t.ex. Windows 7, Android, IOs) Webbläsare (t.ex. Chrome, Firefox, Explorer).
Recept och läkemedel
Vid köp via vår webbsida, gör så här: Vänligen kryssa i rutan för "Receptspecifikation" i kassan på vår hemsida eller i appen, så inkluderas specifikationen i ditt paket. Om du önskar en receptspecifikation i efterhand kan du kontakta vår kundservice via telefon eller e-post och uppge ditt ordernummer, så skickar vi specifikationen till dig per post.
Vid köp via butik: Så kan du få receptspecifikationen, genom att besöka den expedierande butiken. Du som kund kan begära receptspecifikation hos oss inom en viss tid. Är det utanför vårt tidsspann behöver du vända dig till myndigheter.
Se nedan:
- Kronans Apotek: Inom 6 månader från köpet
- Ärenden äldre än 6 månader hänvisas till, läkemedelskollen.
För att veta om dina läkemedel fungerar tillsammans är du välkommen att besöka ditt Kronans Apotek eller ringa en farmaceut via vår kundservice på telefonnummer 0771- 612 612, välj tonval 2 så hjälper vi dig så att du får svar på dina frågor.
När du hämtar ut dina varor på recept kontrolleras bland annat:
- Att receptet är korrekt
- Att du får rätt läkemedel
- Till rätt dos
- Rätt mängd läkemedel för hela behandlingen
- Att hållbarheten är tillräcklig på läkemedlet
- Att förpackningen är felfri
- Att du som kund kan använda läkemedlet som det är tänkt. (Till exempel att du kan svälja tabletten, vet hur du ska gör med inhalatorn, vet att det är ett stolpiller med mera.) På alla våra apotek använder vi EES, Elektroniskt Expertstöd.
När vi använder EES får du bland annat information om:
- Dina mediciner passar ihop med varandra
- Om lämpliga/olämpliga doseringar
- Om läkemedlen och doserna är anpassade efter din ålder
- Om du har läkemedel med samma verkan med hjälp av EES ger vi dig tips på vägen för en ännu bättre läkemedelsbehandling.
EES riktar sig till dig som har läkemedel på e-recept. Din farmaceut gör en bedömning av resultaten och diskuterar det med dig i direkt anslutning till att du hämtar dina recept hos oss. Allt du behöver göra är att ge ditt muntliga samtycke till att vi använder EES. Samtycket sparas hos Apotekens service och gäller för alla apotek. Läs mer om EES och samtycken eller fråga din farmaceut på ditt lokala Kronans Apotek. Välkommen!
Ja, det kan du göra för barn under 13 år som du är vårdnadshavare för. Under fliken ”Recept” klickar du på ”Receptmeny” och därefter ”Barn” och ”Lägg till barn”. Där skriver du in ditt barns personnummer och klickar på ”Lägg till”.
Du kan alltid besöka eller kontakta ditt närmaste Kronans Apotek för att hämta ut ditt licens- eller extemporeläkemedel. För andra sätt att hämta ut licens- eller extemporeläkemedel kontakta farmaceut på vår kundservice.
Grundregeln är att du som kund har rätt till förmån på läkemedel som ingår i förmånssystemet. Vid varje uttag har du dock endast rätt till förmån för läkemedel motsvarande högst tre månaders förbrukning. Vill du ta ut mer än så måste du i regel själv betala för nästa uttag. Du kan hämta ut nästa uttag när 2/3 av tiden för det föregående uttaget har passerat.
Från och med 1 juli 2025 höjs det högsta beloppet du själv betalar under ett år från 2 900 kronor till 3 800 kronor. Det innebär att du inte behöver betala mer än totalt 3 800 kronor per år för de flesta varor du får utskrivna på recept. Högkostnadsskyddet gäller under en 12-månadersperiod räknat från ditt första köp.
När du köper läkemedel och förmånsberättigade handelsvaror på recept betalar du själv hela eller en del av priset. Den del du själv betalar blir lägre ju högre dina sammanlagda kostnader har varit under den aktuella 12-månadersperioden.
Upp till 2 000 kronor betalar du fullt pris för dina varor på recept. Därefter får du rabatt enligt en trappa:
- 50 % rabatt mellan 2 000 och 2 500 kronor
- 75 % rabatt mellan 2 500 och 2 750 kronor
- 90 % rabatt mellan 2 750 och 2 900 kronor
- 100 % rabatt från 2 900 kronor och uppåt – detta kallas frikort.
Vad gäller om jag har delbetalning? Det går bra att betala med delbetalning även efter höjningen. Lägsta belopp att betala kommer vara 220 kr, 215 kr vid autogiro per månad.
Vårdnadshavare för barn under 18 år kan handla utan fullmakt i butik. I webbshoppen loggar vårdnadshavaren in med sin egen e-legitimation och fyller i barnets personnummer för att få tillgång till aktuella recept, detta gäller enbart om barnet är under 13 år. Personer som inte är vårdnadshavare, exempelvis bonusföräldrar eller mor- och farföräldrar, måste ha en fullmakt från vårdnadshavaren för att kunna köpa och hämta ut läkemedel.
Att ta med läkemedel för personligt bruk kräver viss förberedelse. Kontrollera till exempel med landets ambassad vad som gäller vid inresa i landet du ska till. Den som reser inom Schengenområdet och tar med narkotikaklassad läkemedel måste ha ett intyg som ett apotek kan utfärda. Använd gärna originalförpackning och om möjligt ta med originalrecept så att du kan visa vilket läkemedel du har med dig vid en eventuell tullkontroll. Vid flygresa (även inrikes) finns restriktioner för vad som får finnas i handbagaget. Om du behöver ta med dig sprutor och kanyler måste du skaffa ett intyg från din läkare som verifierar detta (gäller alla länder).
Kundklubben
Du behöver i regel inte meddela oss om adressändring eftersom vi hämtar din adress från folkbokföringsregistret. Skulle du mot förmodan upptäcka att din adress inte stämmer kan du alltid kontakta kundklubben genom att mejla till kundklubb@kronansapotek.se och meddela din nya adress. Kom ihåg att ange ditt personnummer så att vi hittar ditt medlemskap. Det går också bra att chatta med oss här på kronansapotek.se
Som medlem i klubb Kronans Apotek kan du enkelt lösa in din bonus i något av våra ca 500 apotek eller online. Din bonus är alltid laddad på ditt medlemskap.
Så använder du din bonus när du handlar online:
- Välj dina varor och lägg dem i varukorgen
- När du kommer till kassan loggar du in med BankID
- Om du har en giltig bonus syns den i kassan
- Välj din bonus och gå vidare till nästa steg för att slutföra ditt köp
Så använder du din bonus i våra fysiska apotek:
- Legitimera dig i kassan så att vi hittar ditt medlemskap
- Vi ser om det finns en bonus laddat på ditt medlemskap och som du då kan använda
Bonuscheckar genereras vid sex tillfällen under 2025, med start i Januari. Bonus ges till kunder som uppnått minst 1000 poäng vid avräkning tillfället. Vill du kontrollera ditt saldo eller har frågor kring ditt medlemskap? Logga in i kundklubben, maila till kundklubb@kronansapotek.se eller chatta med oss här på kronanspotek.se
För att gå ur kundklubben kan du logga in i kundklubben och välja "Avsluta ditt medlemskap". Du kan också mejla till kundklubb@kronansapotek.se eller chatta med oss här på kronansapotek.se
Personuppgifter och integritet
Våra register förs med stöd av personuppgiftslagen, apoteksdatalagen och receptregisterlagen.
En cookie (kakor) är en liten textfil som lagras på din dator och innehåller information som används för att förbättra webbplatsen för dig. I din webbläsare kan du välja att inte acceptera cookies, men då kommer du inte att kunna logga in och förbeställa läkemedel. Denna funktion kan finnas på lite olika ställen beroende på vilken webbläsare du använder. T.ex. Inställningar > sekretess > innehållsinställningar > cookies.
Det finns en omfattande lagstiftning inom läkemedelsområdet som vi naturligtvis följer. För att ingen obehörig ska få del av information om dina köp eller kunna hämta ut dina läkemedel har vi krav på säkerställande av identitet och fullmaktsförhållande. Kraven är olika beroende på om du hämtar till dig själv eller någon annan.
Om Kronans Apotek
Vi förstår att det kan vara förvirrande när priserna skiljer sig mellan vår webbshop och våra fysiska apotek. Online kan vi hålla nere kostnaderna för lager och logistik, vilket gör att vi kan erbjuda ett bredare sortiment till förmånliga priser. Dessutom har vi möjlighet att erbjuda snabba och kostnadsfria leveransalternativ direkt hem till dig. I våra lokala apotek kan priserna vara något högre, eftersom vi där erbjuder personlig rådgivning och hjälp på plats, vilket är något som vi vet uppskattas av många.
Våra fysiska apotek har också generösa öppettider och bra lägen, vilket gör det enkelt för dig att få den hjälp du behöver. För att ge dig det bästa av båda världar erbjuder vi också vårt Click & Collect-alternativ. Det innebär att du kan få de lägre e-handelspriserna och hämta ut dina varor på ditt lokala apotek, när det passar dig bäst. Vi följer alltid den digitala prisutvecklingen hos andra spelare på apoteksmarknaden och försöker alltid att erbjuda konkurrenskraftiga priser online. Det samma gäller naturligtvis för våra fysiska butiker, där vi också följer pris- och marknadsutvecklingen och strävar efter att erbjuda förmånliga priser jämfört med andra fysiska apotek. Vårt mål är alltid att erbjuda fördelaktiga priser i den köpkanalen som kunden föredrar.
Hoppas detta klargör varför prisskillnaderna kan finnas!
Det är fri prissättning på receptbelagda läkemedel utan förmån, på receptfria läkemedel, på livsmedel för särskilda näringsändamål samt på förbrukningsartiklar utan förmån. Det betyder att priserna kan skilja sig åt mellan apotekskedjorna.
Synpunkter och förslag tar vi gärna emot: -Du kan skicka in ett mail till kundservice@kronansapotek.se -Ringa in till kundservice 0771-612 612 -Genom att chatta med oss
Numret 0771-612 612 till vår kundservice fungerar för samtal både från Sverige och utlandet.
Samtalskostnader från fast telefon: Sverige - Likvärdig med ett nationellt samtal. Från utlandet med mobil - Operatörens vanliga taxa till det fasta nätet.
Se vår separata sida med lediga jobb. Där ser du alla lediga tjänster på Kronans Apotek. Du kan skicka in en ansökan till en utlyst tjänst eller lämna en spontanansökan. Jobba hos oss på Kronans Apotek
Ja, vi tar emot överblivna läkemedel för destruktion. I våra apotek kan du hämta en gratis påse som du kan använda när du lämnar in dina överblivna läkemedel.
Läkemedelsavfall ska lämnas in i avsedda påsar för läkemedelsavfall men kan även tas emot i andra genomskinliga förpackningar eller påsar. Påsar finns att hämta på valfritt Kronans Apotek.
Påsen får inte innehålla farligt avfall, t.ex. kvicksilvertermometrar, batterier, kemiska ämnen eller elektriska produkter (ex. febertermometer)