Fakta om nackvärk och ryggvärk

Att ha ont i nacken eller ryggen är vanligt och i de flesta fall går värken över av sig själv. Här förklarar vi vad värken kan bero på och vad du kan göra åt den.

Varför får man ont i ryggen eller nacken?

Det finns många saker som kan leda till ont i ryggen eller nacken och många gånger är det svårt att veta exakt varför man får smärtan. Dålig arbetsmiljö med monotona arbetsställningar ökar risken men även stress och muskelspänningar är vanliga orsaker. I vissa fall kan det även bero på artros, nerver i kläm eller sjukdom. Det kan även vara en skada som till exempel ryggskott.

Minska risken för rygg och nackvärk

Har du återkommande mindre besvär och vill förebygga dessa finns det mycket du kan göra själv. Här är några saker som är bra att tänka på för att förebygga rygg- och nacksmärta:

Kvinna rygg

Fysisk aktivitet

Genom att röra på dig minskar du risken för att få ont i nacke och rygg. Försök därför att röra på dig mer i vardagen och undvika att sitta still i monotona positioner för länge. Du kan till exempel ta trapporna istället för hissen, ta en rask promenad eller cykla till jobbet. Om du inte redan tränar är det bra om du lägger in någon aktivitet i veckan där du kommer upp i puls lite mer. Styrketräning är bra för att stärka musklerna vilket kan motverka rygg- och nackvärk.

Undvik monotona arbetspositioner

Om du har ett stillasittande jobb är det bra om du varierar sittandet med att emellanåt stå upp när du jobbar. Tänk också på att ta pauser och röra på dig med jämna mellanrum.

Försök att stressa mindre

Att stressa mindre är lättare sagt än gjort. Men det är viktigt för ditt välmående och för att minska risken för värk.

Hur kan jag lindra värken?

Värme

Om du har ont i musklerna kan värme vara skönt. Du kan till exempel använda dig av en vetekudde.

Receptfria värktabletter

Smärtstillande läkemedel kan hjälpa för att du ska kunna leva som vanligt under perioder av tillfällig smärta. Tänk på att inte ta mer än rekommenderad dos och att inte använda läkemedlet under längre period än rekommenderat.

Senast uppdaterad 2020-03-09