Vanliga frågor
Vi på Kronans Apotek vet att många har frågor och funderingar om oss och hur vår verksamhet fungerar. Här ger vi svar på de vanligaste frågorna.
Leverans av läkemedel - Nya regler november 2025
Vi på Kronans Apotek är positiva till att det ska vara höga krav på hantering av läkemedel samtidigt som vi inte valt just dessa nya begränsningar. Kronans Apotek värnar alltid patientsäkerheten och vi har t.ex. inte lämnat receptbelagda läkemedel lätt gripbart tidigare.
Det är flera faktorer, utöver de nya föreskrifterna, som påverkar fraktkostnaden. Vi ser kontinuerligt över vårt utbud av leveransalternativ, prissättning och fraktgränser. I dagsläget erbjuder vi receptkunder fraktfri leverans och vid köp över 200 kr finns flera leveransalternativ som är fraktfria i stora delar av Sverige.
Vi kommer ha samma leveransalternativ som idag och inga leveransalternativ försvinner men det kommer ske mer begränsningar jämfört med idag. T.ex. kommer inga leveranser med receptfria läkemedel att kunna lämnas utanför dörr och det kan bli fler leveranser som måste hämtas ut på ett av Kronans Apotek alternativt ombud.
Försändelser med receptbelagda läkemedel kommer kunna levereras till både brevlåda och som hemleverans men det kommer finnas begränsningar vilket gör att alla leveranser inte är aktuella för alla leveransalternativ. För brevlådeleveranser behöver försändelsen få plats och brevlådan behöver kunna stängas. I kassan när man lägger sin order är det tydligt vilka leveransalternativ som kan erbjudas och om det är en artikel i varukorgen som begränsar dessa alternativ.
Det kan t.ex. vara att ditt läkemedel kräver en viss typ av transport som inte är möjlig i ditt område. Kronans Apotek har 500 apotek över hela landet där du alltid är välkommen att hämta ut läkemedel och få rådgivning. Vi har ett leveransalternativ för alla.
Köpvillkor, leverans och returer
Postnord - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar
Postnord Varubrev* - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar
Postnord Paketbox - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar
Instabox - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar
Instabox Hemleverans - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar
Budbee - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar
Budbee Hemleverans - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar
Gordon - Leveransen sker inom 1-4 arbetsdagar
Click & Collect Express - Du får ett SMS inom 2 timmar när paketet är klart att hämtas på utvalda apotek
Click & Collect- Din order är redo att bli uthämtad 0-2 arbetsdagar
*När man beställer varor för över 1250 kr och väljer leverans med Postnord kommer det att skickas till ett ombud, antingen till det närmaste (som är förvalt) eller till det du väljer. Du kan välja ombud i kassan innan du slutför beställningen.
Samma gäller även om paketet väger mer än 2 kg, då skickas det till ett ombud.
Kontakta Kundservice (0771-612 612) så hjälper vi dig. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Vid eventuell tvist utanför domstol kan du hänvisa tvisten till Allmänna reklamationsnämnden.
Returnera varor
Du kan ångra ditt köp och returnera varor som täcks av ångerrätten inom 14 dagar från att du mottagit dem.
Retur vid köp online
Skapa en digital retursedel Du kan skapa en digital retursedel via ditt orderbekräftelsemejl, och skicka tillbaka varorna gratis från valfritt Postnord postombud. Spara därför alltid din orderbekräftelse tills du tagit emot dina varor.
Så paketerar du varorna vid retur Packa varan eller varorna i oanvänt skick. De flesta varor ska returneras i obruten originalförpackning. Förpackningen ska alltid packas in i ett ytteremballage. Använd gärna samma kartong som varan levererades i, eller en liknande. Se till att emballaget är stängt och tejpat ordentligt.
Retur vid köp i ett fysisk apotek
Returnera till samma apotek Om du har handlat i ett fysiskt apotek kan du returnera varan inom 14 dagar om den täcks av ångerrätten. Besök samma Kronans Apotek där du gjorde köpet och ta med dig kvittot.
Varor som inte kan returneras
En del varor kan inte returneras inom ångerrätten, av hälso- och hygienskäl. Det gäller varor som läkemedel för människor och djur, receptbelagda varor, kylvaror och livsmedel. De flesta varor behöver returneras i en obruten originalförpackning. Om originalförpackningen är öppnad kan vi inte godkänna återbetalningen för hygienartiklar, kosmetika och varor inom kategorin sex och lust. Vi har ingen möjlighet att skicka tillbaka en returnerad vara.
Ångerblankett
Om du vill kan du använda dig av Konsumentverkets standardblankett i kontakt med kundservice. Du hittar ångerblanketten på Konsumentverkets hemsida.
Ej uthämtade paket
Om du inte hämtar ut ditt paket i tid från postombudet eller hos apoteket skickas det automatiskt tillbaka till oss. Då kan du behöva betala kostnaderna för returen. Hur länge ditt paket ligger kvar hos paketombudet beror på vilket leveranssätt du valt. Ditt paket ligger kvar hos apoteken i 14 dagar eller hos Postnord-ombud i 7 dagar. Om du ångrar ett köp och vill skicka tillbaka en vara behöver du först hämta ut paketet och sedan göra en retur. Läs mer om hur du gör en retur i beskrivningen ovan.
Varor med garanti
Om du har en vara med garanti och någonting går fel under garantitiden kan du besöka oss på ett fysiskt Kronans Apotek eller kontakta kundservice för hjälp.
Hållbarhet
På Kronans Apotek strävar vi alltid efter att ha minst 4 månaders hållbarhet på våra produkter. Dock kan produkter i vissa fall tillhandahållas med en kortare hållbarhet än 4 månader vid t.ex. begränsad tillgång men då alltid med en hållbarhet för den beräknade användningstiden.
I dagsläget har vi bara möjlighet att leverera varor inom Sverige.
Är köpet gjort via ett lokalt apotek? Alla transaktioner som görs via våra butiker, samt kortköp, sköts av Payex som är vår samarbetspartner. Payex når du på telefonummer, 08 - 20 24 00
Är köpet gjort via webben? Alla transaktioner som görs via hemsidan, även kortköp, sköts av Klarna som är vår samarbetspartner. Klarna når du på telefonummer, 08-120 120 10
När du har slutfört din beställning skickas en bekräftelse till din mailadress beroende på hur du har valt att bli aviserad. Om du inte fått en bekräftelse inom en timme bör du kontakta vår kundservice på telefon 0771-612 612. Om du har valt mailavisering kan du även kontrollera din skräppost innan så att mailat inte hamnat där. När du har gjort en beställning ska du komma till en sida som bekräftar att din beställning har tagits emot.
Det finns en omfattande lagstiftning inom läkemedelsområdet som vi naturligtvis följer. För att ingen obehörig ska få del av information om dina köp eller kunna hämta ut dina läkemedel har vi krav på säkerställande av identitet och fullmaktsförhållande. Kraven är olika beroende på om du hämtar till dig själv eller någon annan.
Beställningen tas emot av det apotek som du har valt för uthämtning. Om något är oklart kring din beställning hör apoteket av sig till dig. Varor som vi inte har på lager får vi oftast hem inom två arbetsdagar. Vissa specialvaror kan ta ytterligare ett par dagar. Vi hör av oss om dina varor inte finns i lager. När din beställning är klar får du ett nytt meddelande.
Postnord - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar Instabox - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar Budbee - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar Gordon - Leveransen sker inom 1-4 arbetsdagar Click & Collect Express - Du får ett SMS inom 2 timmar när paketet är klart att hämtas Click & Collect - Din order är redo att bli uthämtad 0-2 arbetsdagar
Makulera order: Om din order inte har skickats från vårt lager, kan du ha möjlighet att makulera din order. Kontakta oss snarast på 0771-612 612 och välj tonval 1 i talsvaret så hjälper vi dig.
Returnera order:
Retur vid köp online 1. Skapa en digital retursedel Du kan skapa en digital retursedel via ditt orderbekräftelsemejl, och skicka tillbaka varorna gratis från valfritt Postnord postombud. Spara därför alltid din orderbekräftelse tills du tagit emot dina varor. 2. Kontakta kundservice Du kan också välja att kontakta oss så hjälper vi dig med en retur.
Kostnaden krediteras när vi fått in produkten i retur. Har du valt faktura så får du en uppdaterad faktura och har du valt att betala direkt får du en återbetalning inom 1-7 arbetsdagar, från att vi mottagit produkten.
Läkemedel, livsmedel, kylvaror och förskrivna artiklar är undantagna från ångerrätten och får ej returneras. Även varor som hygienartiklar och sexleksaker med bruten eller skadad förpackning är undantagna från ångerrätten och kan ej returneras. Se våra fullständiga köpvillkor
Tekniskt fel
- BankID saknas på din mobil eller är felkonfigurerat.
- BankID-tjänsterna kan ligga nere. Se deras statussida,https://www.bankid.com/driftsinformation
Se till att du accepterar Cookies. Denna funktion kan finnas på lite olika ställen beroende på vilken webbläsare du andvänder. t.ex. Inställningar > Sekretess > Innehållsinställningar > Cookies.
Tekniskt fel vid E-legitimation: Här kan du sätta ditt bank-ID på prov innan du faktiskt beställer eller legitimerar dig. Du kan prova hur många gånger som helst. Giltighetstiden för en e-legitimation är begränsad. Om du får problem med att logga in bör du därför först kontrollera om giltighetstiden har gått ut. Det kan du göra på utfärdarens (bankens eller Telias) webbplats. Kan du fortfarande inte logga in med E-legitimation bör du kontakta din utgivare av E-legitimationen.
Har du nyligen använt din E-legitimation i samband med en annan tjänst kan du registrera ett ärende nedan så undersöker vi saken och återkommer till dig.
Tekniska problem på Kronans Apoteks webbshop www.kronansapotek.se:
- Rensa cookies (webbplatsdata) i den webbläsare som kund använder.
- Byta webbläsare.
- Byta enhet (t.ex. en annan dator eller surfplatta).
- Avvakta tills senare tillfälle.
Allmänna tekniska problem: Maila in till kundservice@kronansapotek.se och beskriv hur du gör och vad som händer. Försök få med så många punkter nedan som möjligt i ditt mail: Namn, personnummer (sex första), tidpunkt/datum för inloggnins försök, syfte (t.ex. beställning, kolla recept, skapa fullmakt), eventuella felmeddelanden, vilken enhet du använder? (Dator, smartphone eller pekplatta, gärna modell och märke om det gäller mobila enheter), operativsystem (t.ex. Windows 7, Android, IOs) Webbläsare (t.ex. Chrome, Firefox, Explorer).