Tillbaka till Kundservice

Tillgänglighet på Kronans Apoteks digitala tjänster

Kronans Apotek vill att alla ska kunna använda våra digitala tjänster. Här beskriver vi hur vår webbplats och app uppfyller lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgängliga är Kronans Apoteks digitala tjänster

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Trots att vi arbetar mycket med detta är vi medvetna om att vår sajt och app har brister som gör att de inte är tillgänglig för alla användare. Därför arbetar vi kontinuerligt med att identifiera och lösa dessa, så att alla ska kunna använda våra tjänster.

WCAG tillhandahåller vägledning om att göra webbplatser enklare att använda för människor med funktionsnedsättning. Det finns tre nivåer att förhålla sig till och vi har i nuläget som mål att uppnå WCAG 2.1 Level AA.

Vi samarbetar med en av de ledande aktörerna inom digital tillgänglighet, och utbildar oss kontinuerligt för att jobba med tillgänglighet på ett långsiktigt sätt. Flera personer som jobbar med Kronans Apoteks digitala tjänster är certifierade inom tillgänglighet (med organisationen IAAP:s certifiering "CPACC").

Rapportera brister

Under avsnittet “Innehåll som inte är tillgängligt” finns mer information om de brister vi är medvetna om. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta oss så att vi får veta att problemet finns. Vi är tacksamma för din feedback.

För att vi enklare ska kunna identifiera vad problemet är så ber vi dig inkludera så mycket information som möjligt:

  • En beskrivning av problemet.
  • Vilken sida eller funktion det gäller.
  • Vilken typ av enhet och hjälpmedel du använder.
  • Eventuella skärmbilder eller andra hjälpmedel som kan förtydliga problemet.

Du kan kontakta oss på följande sätt: Telefonnummer: 0771-612 612
E-postadress: kundservice@kronansapotek.se
Chatt: Du hittar chattfönstret nere i högra hörnet av webbläsaren

Mer kontaktinformation och öppettider.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen och appen är delvis förenlig med lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Så här testar vi tillgänglighet av Kronans Apoteks digitala tjänster

Vi testar sajten och appens tillgänglighet löpande. Både genom interna och externa granskningar samt användartester.

En omfattande extern granskningen av sajtens tillgängligheten gjordes senast 2025.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt. Vi arbetar löpande med att åtgärda kända tillgänglighetsproblem.

Tillsyn

Post- och telestyrelsen (PTS) är den myndighet som ansvarar för tillsyn över lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet. Du kan lämna klagomål till PTS om du tycker att våra digitala tjänster har brister i tillgänglighet. Där kan du också anmäla om du inte är nöjd med vårt svar.