Tillbaka till Om oss

Information till nya och befintliga leverantörer på Kronans Apotek

Här har vi samlat all information som du som leverantör kan tänkas behöva inför revidering vecka 19. Utöver informationen på denna sida finns ytterligare information i det nedladdningsbara brevet nedan.

Avisering av nya artiklar eller uppdateringar

• Sortimentsrevideringar sker tre gånger per år för fysiska apotek; onlinehandel hanteras löpande. • Alla underlag ska skickas in • Aviseringsmall och presentationsmall skickas till ansvarig kategorichef • Ändringar av EAN = ny artikel enligt GS1 • Två produktprover skickas till: Kronans Apotek – Sortimentsavdelningen Lindhagensgatan 116 (9 tr), 112 51 Stockholm • Kategorichef eller kategorikoordinator återkopplar vid intresse
Ansvarsfördelning Kategorichefer

Tidplan 2026 för fysiska apotek

  • Leverantör aviserar nyheter/produktförändringar till Kronans Apotek
  • Kronans Apotek förhandlar och beslutar om preliminär listning
  • Oriola kvalitetsgranskar produkter
  • Kronans Apotek beslutar om listade produkter
  • Oriola informerar leverantör och lägger första order

Revidering, vecka och årAviserings- och kvalitetsunderlag till Kronans ApotekÅterkoppling listade produkter till leverantör
v. 6 20265 september 2025v. 1 2026
v. 19 20265 december 2025v. 13 2026
v. 41 202617 april 2026v. 35 2026

Alla underlag (helt och korrekt ifyllda) behöver vara Kategorichef tillhanda senast enligt datum i ovan tabell. Aviseringar och underlag som kommer in efter satt datum kommer inte ses över till aktuell revidering, utan du som leverantör kommer behöva avisera in på nytt till nästkommande revidering.

1. Aviseringsunderlag till Kronans Apotek

Aviseringsmall Kronans Apotek 2026

• Skicka in Aviseringsmall till Kronans Apotek • Gäller nyheter, uppdaterade produkter och utgående produkter • Produkter med nytt EAN ska fyllas i som en nyhet

2. Kvalitetsunderlag till Kronans Apotek

På uppdrag av Kronans Apotek ansvarar Oriola för kvalitetsgranskning av produkterna, följande dokumentation skall finnas:

  • Kvalitetsdokumentation
  • Artwork
  • Artikelinformation och produktbilder via Validoo

Mallar finns på Oriolas Leverantörsportal. Där hittar du även mer information om Oriolas tidplaner med mera. Saknar du inloggningsuppgifter, vänligen mejla till revideringoriola@oriola.com.

3. Nyhetspresentation till Kronans Apotek

För nyhetslansering vill vi att ni fyller i mallen nedan med en kort produktinformation samt bild. Produktpresentationen måste innehålla bild, usp-ar och annan information som ni anser att vi behöver ta del av för att ta beslut, eller som vi kan behöva för intern kommunikation.

Presentationsmall för skönhet och kosmetik: Mall Sortimentnyheter Skönhet och Kosmetik (Microsoft PowerPoint Presentation)

Presentationsmall för OTC och hälsa: Mall Sortimentnyheter Hälsa & OTC (Microsoft PowerPoint Presentation)

4. Varuprov

Vid avisering av nyheter skickas alltid två produkter till Kronans Apotek. Även vid större uppdateringar och designförändringar vill vi ha in ett varuprov.

Skicka proverna till: Kronans Apotek Sortimentsavdelningen Lindhagensgatan 116 (9 tr) 112 51 Stockholm

Vänligen märk leveransen med namnet på Kategorichefen som är mottagare.

Produktinformation och produktbilder via Validoo

Kronans Apotek får delar av sin artikeldata via Validoo, och Kronans Apotek samarbetar även med Oriola kring artikeldata. För att underlätta för alla då det är av högsta vikt med hög kvalitet, korrekt artikelinformation och rätt bilder är det väldigt viktigt att ni håller er artikeldata uppdaterad och korrekt i Validoo.

För att börja jobba i Validoo behöver du bli kund hos GS1 och information kring det hittar ni här: Validoo för leverantörer » GS1 Sweden

För mer information och vid frågor kring upplägg och hantering om GS1 och Validoo ta kontakt med dem.

Prisavisering

Denna prisjusteringsmallen skickas ifylld till Strategic Sourcing Kronans samt Oriola: strategic.sourcing@kronansapotek.se och revideringoriola@oriola.com. Fyll i denna: Prisjusteringsmall 2026

Prisjusteringar hanteras vid två fönster/tillfällen per år; 1 februari och 1 juni. Prisjusteringen aviseras senast 12 veckor innan aktuellt fönster.



Kontakt för frågor kring sortiment, aviseringar eller mallar: kontakta ansvarig kategorichef.

Vi ser fram emot att motta aviseringsunderlagen!

Med vänlig hälsning, Kronans Apotek

Senast uppdaterad 2025-04-04