MENY

Information till nya och befintliga leverantörer på Kronans Apotek

Ny leverantör till Kronans Apotek

Vi utvecklar kontinuerligt sortimentet utifrån våra kunders behov och vi är intresserade av nyheter som kan bidra till att öka kundnyttan för våra kunder.

För att presentera nya produkter till Kronans Apotek  skickar du in aviseringsmall och presentationsmall produktnyheter till revidering@kronansapotek.se.

Två produktprover skickas samtidigt till Kronans Apotek, Sortimentsavdelningen, Lindhagensgatan 120, 104 25 Stockholm.
Vid intresse återkommer respektive sortimentsansvarig att återkomma med sina kontaktuppgifter.

Revideringsprocess och tidsplan 2019

Revideringsprocess:

  1. Leverantör aviserar nyheter.
  2. Kronans Apotek beslutar om preliminär listning.
  3. Oriola förhandlar och kvalitetsgranskar produkter.
  4. Kronans Apotek beslutar om listade produkter.
  5. Oriola informerar leverantör och lägger första order.

Vecka 7, vecka 20 och vecka 42 kommer Kronans Apotek att revidera alla kategorier, inklusive säsongssortiment.

 

Revidering

Deadline avisering och dokument till Kronans Apotek

Deadline avisering och dokument till Oriola

Återkoppling listade produkter till leverantör

Revidering vecka 7

19 oktober 2018

26 oktober 2018

vecka 2 2019

Revidering vecka 20

25 januari 2019

1 februari 2019

vecka 15 2019

Revidering vecka 42

7 juni 2019

14 juni 2019

vecka 37 2019

Julrevidering

10 maj 2019

vecka 23 2019

vecka 25 2019

 

 

Observera: Både Kronans Apotek och Oriola kommer strikt att följa ovan tidsplan. Om aviseringsunderlag och dokumentation eller artikel-masterdata inte inkommer i tid kommer de inte att beaktas i innevarande revideringsperiod. Leverantör får återavisera dem i nästa period. 

Underlag som kommer in efter dessa datum, eller inte är ifyllda korrekt kommer inte att värderas av Kronans Apotek. Kronans Apotek kommer inte att återkoppla på produkter som har ofullständiga aviseringar. Se aviseringen som en offert, så var noga med detaljerna.

Avisering och dokumentation till Kronans Apotek

1. Aviseringsunderlag till Kronans Apotek

För att vi ska kunna göra en utvärdering behöver Kronans Apotek få in produktprov och följande underlag korrekt ifyllda:

Aviseringsmall (zip)

Aviseringsmall Cross Dock (zip)

Revidering gäller inte bara nyheter. Har ni produkter som utgår eller uppdateras? Skicka information till oss om när det sker och anledning till avlistning eller uppdatering. Du använder samma aviseringsmall som används för nyheter. Ni behöver dock endast fylla i vrn, EAN/GTIN och produktnamn för utgående produkter.

Har ni aviserat produkter tidigare som inte har kommit in i sortiment och ni vill att vi ska omvärdera så skicka in produktaviseringen igen, till nästa revideringstillfälle.

Aviseringsmallen kan även användas istället för Oriolas prismall (se längre ner angående vilken information Oriola behöver).

2. Nyhetspresentation till Kronans Apotek

För nyhetslansering vill vi att ni fyller i mallen nedan med en kort produktinformation samt bild. Detta är en presentation som sedan skickas ut till apoteken i utbildningssyfte.

Presentationsmall Sortimentsnyheter (zip)

Skickas till:revidering@kronansapotek.se

Produktpresentationen måste innehålla bild, usp:ar och annan information som ni anser att vi behöver ta del av för att ta beslut, eller som vi kan behöva för intern kommunikation.

3. Varuprov

Vid avisering av nyheter skickas alltid två produkter till Kronans Apotek, Sortimentsavdelningen, Lindhagensgatan 120, 104 25 Stockholm.

Avisering och dokumentation till Oriola

På uppdrag av Kronans Apotek ansvarar Oriola för prisförhandling och kvalitetsgranskning av produkterna och de behöver följande:

  1. Prismall leverantör (offert)
  2. Kvalitetsdokumentation
  3. Artikelinformation och produktbilder via Validoo

Mallar finns på Oriolas Leverantörsportal. Där hittar du även mer information om tidplaner, med mera. Saknar du inloggningsuppgifter, vänligen mejla till revideringoriola@oriola.com

Masterdata och produktbilder via Validoo

Kronans Apotek får sin masterdata via Oriola. För att underlätta för leverantörer har Oriola valt att samarbeta med Validoo, då det är av högsta vikt med hög kvalitet, korrekt artikelinformation och rätt bilder.

För er som inte är kunder till Validoo idag bör ni teckna avtal för följande

  • Validoo Item för artikelinformationen 
  • Validoo Q-lab för kvalitetssäkring av artikelinformationen
  • Validoo MediaStore för produktbilder

Via guiden som du hittar via denna länk: https://validoo.se/leverantorer/ finns en kort genomgång om hur du tecknar avtal och kommer igång och använder Validoos tjänster. 

För mer information om GS1 och Validoo besökwww.gs1.se och www.validoo.se. Vid frågor kontakta GS1/Validoo Kundservice, tfn: 08-50101010 och kundservice@gs1.se.

Övrig information

Är du osäker på hur det går till, och vad det är du behöver för att sälja produkter i apotekshandeln? En bra början är att läsa informationen som finns på bland annat: https://www.gs1.se/din-bransch/detaljhandel/apotek/

Senast uppdaterad 2019-04-24