Här har vi samlat all information som du som leverantör kan tänkas behöva.
Vi utvecklar kontinuerligt sortimentet utifrån våra kunders behov och vi är intresserade av nyheter som kan bidra till att öka kundnyttan för våra kunder.
För att presentera nya produkter till Kronans Apotek skickar du in aviseringsmall och presentationsmall produktnyheter till revidering@kronansapotek.se.
Två produktprover skickas samtidigt till Kronans Apotek, Sortimentsavdelningen, Lindhagensgatan 120, 104 25 Stockholm.
Vid intresse återkommer respektive sortimentsansvarig med sina kontaktuppgifter.
Revideringsprocess:
Vecka 5, vecka 18 och vecka 40 kommer Kronans Apotek att revidera alla kategorier, inklusive säsongssortiment.
Revidering | Deadline avisering och dokument till Kronans Apotek | Deadline avisering och dokument till Oriola | Återkoppling listade produkter till leverantör |
---|---|---|---|
Revidering vecka 5 | 25 september 2020 | 2 oktober 2020 | vecka 1 2021 |
Revidering vecka 18 | 22 januari 2021 | 29 januari 2021 | vecka 13 2021 |
Revidering vecka 40 | 28 maj 2021 | 4 juni 2021 | vecka 35 2021 |
Julrevidering vecka 38 | 7 maj 2021 | 14 maj 2021 | vecka 26 2021 |
Observera: Både Kronans Apotek och Oriola kommer strikt att följa ovan tidsplan. Om aviseringsunderlag och dokumentation eller artikel-masterdata inte inkommer i tid kommer de inte att beaktas i innevarande revideringsperiod. Leverantör får återavisera dem i nästa period.
Underlag som kommer in efter dessa datum, eller inte är ifyllda korrekt kommer inte att värderas av Kronans Apotek. Kronans Apotek kommer inte att återkoppla på produkter som har ofullständiga aviseringar. Se aviseringen som en offert, så var noga med detaljerna.
För att vi ska kunna göra en utvärdering behöver Kronans Apotek få in produktprov och följande underlag korrekt ifyllda:
Aviseringsmall 2021 (ny för 2021, Microsoft Excel Worksheet)
Revidering gäller inte bara nyheter. Har ni produkter som utgår eller uppdateras? Skicka information till oss om när det sker och anledning till avlistning eller uppdatering. Du använder samma aviseringsmall som används för nyheter. Ni behöver dock endast fylla i vrn, EAN/GTIN och produktnamn för utgående produkter.
Har ni aviserat produkter tidigare som inte har kommit in i sortiment och ni vill att vi ska omvärdera så skicka in produktaviseringen igen, till nästa revideringstillfälle.
Aviseringsmallen kan även användas istället för Oriolas prismall (se längre ner angående vilken information Oriola behöver).
För nyhetslansering vill vi att ni fyller i mallen nedan med en kort produktinformation samt bild. Detta är en presentation som sedan skickas ut till apoteken i utbildningssyfte.
Presentationsmall för skönhet och kosmetik:
Mall Sortimentnyheter Skönhet & Kosmetik (Microsoft PowerPoint Presentation)
Presentationsmall för OTC och hälsa:
Mall Sortimentnyheter Hälsa & OTC (Microsoft PowerPoint Presentation)
Skickas till: revidering@kronansapotek.se
Produktpresentationen måste innehålla bild, usp:ar och annan information som ni anser att vi behöver ta del av för att ta beslut, eller som vi kan behöva för intern kommunikation.
Vid avisering av nyheter skickas alltid två produkter till Kronans Apotek, Sortimentsavdelningen, Lindhagensgatan 120, 104 25 Stockholm. Vänligen märk leveransen med namnet på din kontaktperson hos oss.
På uppdrag av Kronans Apotek ansvarar Oriola för prisförhandling och kvalitetsgranskning av produkterna och de behöver följande:
Mallar finns på Oriolas Leverantörsportal. Där hittar du även mer information om tidplaner, med mera. Saknar du inloggningsuppgifter, vänligen mejla till revideringoriola@oriola.com
Kronans Apotek får sin masterdata via Oriola. För att underlätta för leverantörer har Oriola valt att samarbeta med Validoo, då det är av högsta vikt med hög kvalitet, korrekt artikelinformation och rätt bilder.
För er som inte är kunder till Validoo idag bör ni teckna avtal för följande
Via guiden som du hittar via denna länk: https://validoo.se/leverantorer/ finns en kort genomgång om hur du tecknar avtal och kommer igång och använder Validoos tjänster.
För mer information om GS1 och Validoo besökwww.gs1.se och www.validoo.se. Vid frågor kontakta GS1/Validoo Kundservice, tfn: 08-50101010 och kundservice@gs1.se.
Är du osäker på hur det går till, och vad det är du behöver för att sälja produkter i apotekshandeln? En bra början är att läsa informationen som finns på bland annat: https://www.gs1.se/din-bransch/detaljhandel/apotek/