Saknar du en fullmakt?

Om du saknar en fullmakt kan det bero på att vi måste ta bort fullmakter som mottagaren inte har samtyckt till. Du kan ordna en ny fullmakt genom att logga in på "Mina recept". Mottagare av en fullmakt behöver också logga in och samtycka inom 7 dagar för att den ska vara giltig.

Fullmakter utan samtycke tas bort

Sedan 1 februari 2021 måste vi ta bort fullmakter som mottagaren inte har samtyckt till. Det gör vi för att E-hälsomyndigheten ställer detta som krav för att hantera personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Enkelt att fixa en ny fullmakt

För att fixa en ny fullmakt kan du logga in på "Mina recept". Där finns "registrera fullmakt" i menyn. Följ instruktionerna för att registrera en ny fullmakt. Be mottagaren att också logga in på kronansapotek.se via "Mina recept" för att samtycka till fullmakten.

Be att få en fullmakt

Om det däremot är du som vill hämta ut medicin åt någon annan behöver den personen ge fullmakt åt dig. Be honom eller henne logga in på kronansapotek.se på samma sätt via "Mina recept" och välja "Registrera fullmakt" i menyn. Glöm inte att du själv måste logga in och samtycka som mottagare av fullmakten inom 7 dagar.

Mer om fullmakter, blanketter för fullmakt på apotek och fullmakter för barn.