Tips för att förebygga ryggsmärta

Om du har upplevt ryggsmärta tidigare är du inte ensam. Ryggsmärta är en av de vanligaste orsakerna till kroppssmärta. Smärta i ryggen är till och med den främsta orsaken till funktionshinder i hela världen. Hela 92 % av människor har upplevt smärta i ryggen någon gång. Här tittar vi på olika symtom av smärta i ryggen, vad som orsakar dem och hur du kan förebygga ryggsmärta.

Symtom på ryggsmärta

Det är svårt att helt förstå hur mycket ryggen är involverad i nästan alla rörelser. Tills du upplever ryggsmärta, då vet du. Du kan uppleva smärtan som en brinnande eller stickande känsla, en skarp smärta eller en molande värkande känsla. Ryggsmärta kan också kännas som smärta i andra delar av kroppen, inklusive höften, ditt ben eller under din fot. Symtom och tecken på ryggsmärta inkluderar:

  • Stelvhet
  • Ömhet
  • Pirrande
  • Minskad rörelseförmåga vid rörelse sida till sida
  • Oförmåga att stå rakt upp utan att känna smärta
  • Oförmåga att böja ryggen
Voltaren rygg 767x767px

Voltaren Gel

Voltaren gel innehåller den aktiva substansen diklofenak som tillhör gruppen icke-steroida antiinflammatoriska läkemel (NSAID). Voltaren gel är trippelverkande och lindrar smärta, minskar svullnad och behandlar inflammation.

Förebyggande av ryggsmärta

Mycket av att förebygga ryggsmärta kräver beteendeförändringar kopplade till hur vi rör oss i vardagen. Grunderna för att förebygga ryggsmärta kan sammanfattas med endast tre ord: rör dig bra. Att röra sig bra kan delas upp i fyra delar: lyfta bra, stå bra, sitta bra och sova bra.

Lyfta bra

Lyft så lite som möjligt. Men när du måste, lyft med hjälp av benen och inte med endast ryggen. Gör detta genom att böja på dina knän och sätta dig ner för att plocka något från golvet istället för att böja dig framåt vid midjan.

Stå bra

När du står upp ska du helst stå med fötterna i höftbrett avstånd för att ge dig själv en stabil bas. Håll helst dina höfter vinkelräta, istället för att skjuta en höft till den ena sidan eller den andra. Påminn dig själv om att rulla tillbaka dina axlar för att bli av med den framåtlutade ställningen. Du kanske vill utforska alternativet med ett ryggstöd eller en enhet som påminner dig om att inte kröka ryggen.

Sitt bra

Att ha en bra hållning när du står eller sitter ner hjälper till att förebygga både smärta i nedre ryggen och smärta i övre ryggen. Visst är det frestande att luta sig framåt och försöka se skärmen på datorn, telefonen eller surfplattan, men undvik det. Höj istället skärmarna till ögonhöjd så att du inte behöver kompromissa med din hållning för att se.

Sov bra

Att sova på en madrass som bidrar med bra stöd kan göra en enorm skillnad för ryggen. Madrassbutiker har praktiska guider till hur du väljer en madrass som passar dig bäst utifrån din sömnstil. Om du till exempel brukar ligga på rygg, på sidan eller på mage gör skillnad.