MENY

Rådgivning om att sluta röka

Nästan alla rökare har någon gång försökt att sluta, eller åtminstone tänkt tanken. Att du själv har bestämt dig för att sluta röka är det första steget. Vi hjälper dig med tips på hur du blir av med beroendet.

Liten sluta röka-guide

Planera ditt rökstopp. Vill du sluta genast eller lite längre fram i tiden? Du kan antingen avbryta tvärt eller trappa ner successivt. Det kan vara bra att göra vissa förberedelser innan du slutar, som att fundera över när beroendet är som störst och varför.

Gör så här:

  1. Bestäm ett datum för när du ska sluta.
  2. Motivera dig inför den dagen. Samla anledningar till varför du vill sluta.
  3. Funera över ditt beroende. Skriv ner vad du gör när du röker och betygsätt hur viktig just den cigaretten är. Var det en mycket nödvändig cigarett eller rökte du just den mest av vana? Håll gärna på att samla fakta i cirka en vecka, så att du kan se om du har rökt extra mycket vissa dagar och fundera i så fall över varför.
  4. Skapa rökfria zoner – Låt till exempel jobbet, skolan eller hemmet bli en zon där du aldrig röker.

På dagen då det är dags:

Så var det då dags! En del bara slutar och sedan är det klart. Andra får abstinensbesvär den första tiden och behöver hjälp av exempelvis nikotinläkemedel. Den fysiska abstinensen pågår som längst ett par veckor. Därefter är det det psykologiska beroendet som du måste kämpa mot. Återfall är vanliga, men de går att förebygga på olika sätt. Det är då din egen vilja att sluta sätts på prov. Ge inte upp!

Det finns hjälp och stöd

Du kan få stöd och råd hos Sluta-Röka-Linjen. Ring 020-84 00 00 eller gå in på www.slutarokalinjen.org. Där finns erfarna tobaksavvänjare som hjälper dig kostnadsfritt. 

Om du istället vill träffa någon kan du kontakta din vårdcentral. Det finns många duktiga distriktssköterskor som är särskilt utbildade i tobaksavvänjning och kan hjälpa dig när du behöver extra stöd.

 

 

 

Fimpa beroendet

Olika verktyg som kan hjälpa dig:

  • Nikotinersättningsmedel i form av tuggummi, sugtabletter, plåster eller liknande. 
  • Sluta-Röka-Linjen på 020-840 000
  • KBT – Kognitiv beteendeterapi och samtalsterapi.
  • Läkemedel som förskrivs genom vården.

Ett tips är att försöka kombinera ovanstående med nya beteenden, till exempel nya motionsvanor eller matvanor. På så sätt ökar du chanserna att lyckas. Det kan också hjälpa att prata om att du slutat röka. Genom att göra andra i din närhet medvetna om att du försöker sluta röka är det svårare att bryta det löftet.

Lojalitetskortet-767x767.jpg

Köp 5 nikotinprodukter och få den 6:e för halva priset. Gäller i våra fysiska apotek och avser nikotinläkemedel från Nicorette, NiQuitin och Nicotinell.

Lojalitetskortet finns att hämta hos ditt lokala apotek. Hitta ditt närmaste apotek här.

Nikotinläkemedel ökar chansen att bli rökfri 

Hos Kronans Apotek hittar du ett brett sortiment av receptfria nikotinläkemedel för att få kontroll på rökningen. Du som är över 18 år köper dem enkelt direkt på nätet och hämtar i brevlådan eller i våra butiker runt om i landet. Om du är yngre behöver du dem utskrivna på recept genom att kontakta vården.

De vanligaste läkemedlen är tuggummin eller plåster som innehåller nikotin. De funkar bra mot plötsligt röksug. Det finns också läkemedel utan nikotin, som du kan få utskrivet på recept av läkare.

Tänk på att du inte bör använda nikotinläkemedel om du är gravid eller ammar. Om du ändå behöver använda nikotinläkemedel när du är gravid eller ammar, prata med en läkare först.

hitta-apotek-1780x420.jpg

Senast uppdaterad 2019-08-02