MENY

Rådgivning om att sluta röka

18K1V_L_sluta ro?ka.jpg

18K1V_L_Mobil_sluta ro?ka.jpg

Börja sluta idag

Att sluta röka handlar inte bara om att bli av med det fysiska beroendet – det handlar även om att bryta en väldig massa vanor. Och det sociala i rökandet kan vara precis lika svårt att vänja sig av med som röksuget. En stor del för många är att de har personliga kopplingar och ritualer i sitt nikotinberoende. Även om du tycker att det känns bra och att det är gott att röka så innehåller röken många skadliga och hälsovådliga ämnen.

När du säger stopp

För många är det väldigt svårt att sluta röka. Du har säkert hört andra säga att den som ska sluta verkligen måste ha bestämt sig annars fungerar det inte. Och självklart är det så. Men det finns många bra morötter för att få viljan att hänga med i processen.

Efter ett dygn

Visste du t.ex. att det bara tar 20 minuter efter att du slutat röka tills ditt blodtryck och din puls går ner till mer normala nivåer. Efter åtta timmar börjar kolmonoxidhalten i blodet närma sig det normala och syrehalten i blodet börjar nå en normal nivå. Och efter bara ett dygn har riskerna för att du ska få hjärtinfarkt börjat minska.

Efter ett halvår

Har din blodcirkulation och lungkapacitet blivit bättre och du orkar mer. Ditt smak- och doftsinne har förbättrats och du har fått tillbaka din friska ton i huden.

Ett år efter att du slutat

Ditt immunförsvar är bättre! Du står emot förkylningar och andra sjukdomar bättre nu. Och allergier och luftrörskatarr är det inte lika hög risk för längre heller.

18K1V_Faktaruta_Sluta ro?ka.jpg