MENY

Vitaminer och mineraler för dig över 60

Att bli äldre är en ynnest men med åldern kommer även en förändring av kroppens upptagsförmåga av vitaminer och mineraler. Här har vi listat vad du som är 60 plus bör tänka på.

Vitamin B9 och B12

Vitamin B9, folat, behövs för att bilda nya celler och röda blodkroppar. En folatbrist kopplas ofta samman med B12-brist hos äldre och minskat upptag under en längre tid leder till anemi, då kroppens förmåga att tillverka röda blodkroppar försämras. Vid konstaterad B9-brist kan man antingen öka sitt intag genom kosten, där avokado, brysselkål, spenat och grön sparris har rikligt med folat. Man kan även ta hjälp av kosttillskott.

Vitamin B12, kobalamin, är viktig för flera processer i kroppen som exempelvis bildning av blodkroppar, cellens ämnesomsättning och nervsystemets funktion. Med åldern blir kroppen sämre på att ta upp B12 vilket gör att våra muskler och nerver inte fungerar normalt. Man kan uppleva att man känner sig mer trött än normalt. B12-brist är vanligt i vår befolkning och kan enkelt undersökas genom blodprov. Om brist på B12 konstateras är det vanligt att man får B12-tabletter utskrivna för att komma upp i rätt nivåer.

Vitamin D

För att vårt skelett ska må bra är vitamin D mycket viktigt. Vitaminet har en stor inverkan på upptaget av kalcium och fosfat i tarmen, som behövs för ett friskt skelett och friska tänder. Brist på vitamin D kan bland annat leda till osteoporos, benskörhet, då låga halter av vitamin D leder till minskad absorption av kalcium och därmed låga kalciumnivåer i blodet. 

Vitamin D hittar du i bland annat fet fisk och berikade mejeriprodukter, men den främsta källan är solljus. När vi blir äldre minskar dock vår huds förmåga att omvandla strålningen till vitamin D och många kan därför behöva extra tillskott för att säkra ett välmående skelett.

Kalcium

Mineralen kalcium bidrar till normal skelettväxt och har även en viktig roll i vårt nervsystem och hos våra muskler. Den största delen av vårt kalcium lagras i skelettet men mindre mängder finns även i vårt blod. Vid brist på kalcium i blodet kan våra nerver och muskler påverkas negativt, och därför börjar vår kropp utvinna större mängder kalcium ur skelettet och vi riskerar att drabbas av osteoporos(benskörhet). Detta är väldigt vanligt och ses framförallt hos kvinnor efter det att de genomgått klimakteriet. 

Hur får man lättast i sig vitaminer och mineraler?

Det viktigaste är att äta en varierad och allsidig kost men som för att komma upp i rätt nivåer av vissa vitaminer och mineraler kan kosttillskott vara smidigt och enkelt. Kom dock ihåg att kosttillskott inte ersätter en allsidig kost utan bara ska ses som ett komplement. 

Senast uppdaterad 2019-09-27