MENY
Top header_Kost och näring_1157x260_Kost och näring (1).jpg

Fakta och tips om kost och näring

Vitaminer behövs bland annat för att motverka infektioner, för att vi ska kunna se i mörker och för att blodet ska kunna koagulera, stelna.

Fettlösliga vitaminer som vitamin A, D, E och K kan lagras i kroppen, medan de vattenlösliga vitaminerna, som flera olika B-vitaminer och vitamin C, bör fyllas på varje dag.

Mineraler eller spårämnen är viktiga beståndsdelar i skelettet. De påverkar hur muskler och nerver fungerar, samt reglerar vattenmängd och pH-värde i kroppen.

 

Vitaminer och mineraler

De flesta vitaminer och mineraler som vi behöver får vi genom det vi äter. Äter vi för lite av något eller inte tillräckligt varierat kan vi få brist på något näringsämne.

Det kan också vara så att trots en varierad kos,t är i ett stadie i livet där vi behöver få i sig ännu mer av något ämne, exempelvis när vi blir äldre eller ska bli gravida. Istället för att äta mängder av en viss råvara, kan vi ta extra kosttillskott.

Läs mer om Vitaminer & Mineraler

vitamins_minerals_540x440.jpg

Amning

När du ammar är det viktigt att tänka på kosten. När du ammar får ju nämligen ditt barn sin kost igenom dig!

Under amningen behöver din kropp mer av de näringsämnen du vanligtvis äter. Ett bra tips för att täcka in alla näringsämnen du behöver få i dig är att tänka att äta många olika sorters mat

Läs mer om Amning

advice_breastfeeding_540x440.jpg

Sportnutrition

När vi är fysiskt aktiva så ökar kroppens behov av flera viktiga näringsämnen.

Många som idrottar har därför svårt att komma upp till behovet av viktiga näringsämnen och kan behöva tillskott av enskilda näringsämnen som till exempel vissa vitaminer och mineraler.

Läs mer om Sportnutrition

sports_nutrition_540x440.jpg