MENY

Information för dig som är leverantör

Revidering 2017

Vecka 7, 20 och 42 kommer Kronans att revidera alla kategorier, inklusive säsongssortiment.

Revidering vecka 7: Avisering och dokumentation oss tillhanda senast 21 oktober 2016. Återkoppling på intag i sortiment lämnas av Oriola i vecka 2 2017.

Revidering vecka 20: Avisering och dokumentation oss tillhanda senast 3 februari 2017. Återkoppling på intag i sortiment lämnas av Oriola i vecka 15 2017.

Revidering vecka 42: Avisering och dokumentation oss tillhanda senast 9 juni 2017. Återkoppling på intag i sortiment lämnas av Oriola i vecka 37 2017.

Julprodukter: Avisering och dokumentation oss tillhanda senast 19 maj 2017. (Livmedel för jul- kontakta Kategorichef direkt, då det kan variera kraftigt med datum för deadlines.)

Underlag som kommer in efter dessa datum, eller inte är ifyllda korrekt kommer inte att värderas av Kronans Apotek. Kronans Apotek kommer inte att återkoppla på produkter/aviseringar som har ofullständiga aviseringar. Se aviseringen som en offert, så slarva inte med detaljerna.

Har ni aviserat produkter tidigare som ej kommit in i sortiment och ni vill att vi ska omvärdera så skicka in produktaviseringen igen, till nästa revideringstillfälle.

Revideringsunderlag

För att vi ska kunna göra en utvärdering behöver Kronans Apotek få in produktprov och följande underlag korrekt ifyllda:

Aviseringsmall

Aviseringsmall Cross Dock


Aviseringsmallen kan även användas istället för Oriolas prismall

Produktpresentation som måste innehålla bild, usp:ar och annan information som ni anser vi behöver ta del av för att ta beslut, eller kan behöva för intern kommunikation.

Varuprov - skickas till: Kronans Apotek, Att: ”Ansvarig Kategorichef” Sortimentsavdelningen, Lindhagensgatan 120, 104 25 Stockholm

Revidering gäller inte bara nyheter. Har ni produkter som utgår eller uppdateras? Skicka informationen till oss om när det sker och anledning till avlistning/uppdatering.

Du använder samma mall som används för nyheter, som finns ovan. Ni behöver dock endast fylla i vrn, ean och produktnamn för utgående produkter.

Ni skickar aviseringsmall och produktpresentation till respektive Kategorichef. Om produkten uppfyller de behov vi har tar vi kontakt med er för att boka upp ett möte för fortsatt diskussion.

Mailadresser till Kategoricheferna är "förnamn.efternamn@kronansapotek.se". Inga å, ä eller ö förekommer i mailadresserna. De byts ut mot a eller o.

Nedan är varje Kategorichef och respektive ansvarsområde:

Ola Mjörnell: Värk, Mage, Förkylning, Rökfri, Allergi, Stöd, Man.

Susanne Blomqvist: Hand, Fot, Sår, bett & stick, Djur, Hjälpmedel.

Maria Ståhl: Ögon & Öron, Barn.

Anna Orre: Konfektyr, Vitaminer & Kosttillskott.

Cathrine Delin Mun & Tand, Kroppsvård, Sol, Intim & Sex

Teres Szulkin Olofsson: Ansikte, Hår, Livsmedel.

Petra Göthman: Kosmetik, nytt sortiment Care&Beauty.

Masterdata och Kvalitetsdokumentation

Oriola, som är vår grossist och distributör, sköter kvalitetsgranskningen på vårt uppdrag.

Mallar för kvalitetsdokumentation finns på Oriolas hemsida.

Saknar du inloggningsuppgifter vänligen mejla till revideringoriola@oriola.com

Samarbete med Validoo

Kronan får sin masterdata via Oriola. Oriola har inlett samarbete med Validoo under 2015 för att det är av högsta vikt med hög kvalitet, korrekt artikelinformation och rätt bilder.

För att underlätta för er leverantörer har Oriola valt att inleda ett samarbete med Validoo. För er som inte är kunder till Validoo Item idag rekommenderar vi att ni tecknar avtal för Validoo Item för artikelinformationen, Validoo MediaStore för produktbilder samt Validoo Q-lab för kvalitetssäkring av artikelinformationen.

Via guiden som du hittar via denna länk: http://validoo.se/vara-tjanster/kom-igang finns en kort genomgång om hur du tecknar avtal och kommer igång och använder Validoos tjänster. Läs också gärna mer om Validoo via länken nedan.

Kort om Validoo

Validoos tjänster samlar och överför information mellan leverantörer och mottagare i ett samordnat, förenklat och standardiserat flöde. Artikelinformationen i Validoo Item, som du vanligtvis skickar in via en systemleverantör, är t ex varumärke, vikt, mått och ingrediensförteckning. Bilder kopplade till din artikelinformation kvalitetssäkrar du och laddar du upp eller fotograferar i Validoo MediaStore. Som leverantör behöver du bara ange samma information en gång, även om den ska till ett stort antal mottagare. All artikelinformation ska kvalitetssäkras via Validoo Q-lab.

För mer information om GS1 och Validoo besök www.gs1.se och www.validoo.se eller kontakta GS1/Validoo Kundservice, tfn: 08-50101010 eller kundservice@gs1.se.

Mer om Validoo: http://www.validoo.se/vara-tjanster/

Produktbilder i Validoo MediaStore: http://www.validoo.se/vara-tjanster/validoo-mediastore/

Övrig information

Är du osäker på hur det går till, och vad det är du behöver för att sälja produkter i apotekshandel, detaljhandel eller dagligvaruhandel? En bra början är att läsa informationen som finns på bl a: gs1.se