MENY
Landningssida_desktop_FAQ.jpg

Landningssida_mobil_FAQ.jpg

FAQ - medlemmar i kundklubben 

 
Hur kan jag som kundklubbsmedlem ge mitt samtycke till att ni behandlar mina personuppgifter?
Du har redan fått eller kommer att få en länk via mail och SMS där du kan ge ditt samtycke. Det förutsätter förstås att du gett oss mail eller telefonnummer. Du kan även efter den 25 maj, när du besöker ett av Kronans Apotek, begära att få ett SMS med länk där du kan ge ditt samtycke. På apoteken efter den 25 maj finns också en blankett att fylla i om du saknar en smartphone. 
 
 
Vilka uppgifter sparar ni om mig i kundklubben? 
Exempel på information som vi samlar in från dig är:
•  Namn, personnummer och andra identitetsuppgifter
•  Kontaktuppgifter som t.ex. mailadress, postadress och telefonnummer
•  Köphistorik, t.ex. information om varor eller receptpåse du köpt eller lagt i varukorgen i vår e-handel och varor du köpt i butik. Läkemedel specificeras inte.
Vi kan också samla information om hur lång tid som gått sedan ditt senaste köp eller när du tagit emot våra mail. 
 
Vi kan även samla in information om dig från externa källor:
Vi jämför och uppdaterar löpande ditt konto med information från databaser, t.ex. Statens personadressregister (SPAR), för att se till att dina adressuppgifter är uppdaterade. Exempel på information vi samlar in från externa databaser är ditt namn, din bostadsadress och dina kontaktuppgifter. 
 
Hur behandlar Kronans Apotek mina kunduppgifter?
Vi behandlar personuppgifter om dig i syfte att skicka dig personliga erbjudanden och marknadsföra produkter och tjänster som är relevanta för dig. Vi gör detta genom att bland annat analysera vad du tidigare handlat av oss tillsammans med annan information vi har om dig och skapa kundprofiler. Vi använder det vi lärt oss för att skicka dig erbjudanden som matchar det vi uppfattar att du är intresserad av. 
Vi behandlar även dina personuppgifter för att kunna beräkna dina bonuspoäng. Genom att vara medlem i kundklubben följer vi dina inköp och erbjuder dig bonus. Vi gör detta genom att följa vilka inköp av bonusgrundande varor du gör. 
Vi behandlar endast dessa uppgifter med ditt samtycke och du kan när som helst dra tillbaks ditt samtycke. Om du väljer att dra tillbaka ditt samtycke kommer du inte att kunna fortsatta att vara kundklubbsmedlem och därmed inte heller ta del av våra erbjudanden och samla bonuspoäng.
 
 
Kan jag gå ur kundklubben och raderar ni mina uppgifter då?
Ja, du kan lämna kundklubben. Vi kommer att radera alla uppgifter om dig som vi inte behöver spara för eventuella framtida åtaganden gentemot dig eller av rättslig natur såsom till exempel reklamationshantering eller bokföringsregler. Det är viktigt du är medveten om att de bonuspoäng du eventuellt inte nyttjat kommer att återtas.
 
Hur gör jag för att ni ska radera mina uppgifter?
Då får du skriftligen meddela oss om att du återtar ditt medgivande och lämna kundklubben. Vi kommer att radera alla uppgifter om dig som vi inte behöver spara för eventuella framtida åtaganden gentemot dig eller av rättslig natur såsom till exempel reklamationshantering eller bokföringsregler. 
Fram till den 25 maj gäller PUL. Enligt PUL har du rätt att en gång per år kostnadsfritt skriftligen begära och få information om vilka personuppgifter som vi lagrat och hur dessa behandlats samt begära rättelse av ofullständiga eller felaktiga uppgifter. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke. Personuppgiftsansvarig är Kronans Droghandel Apotek AB, org. nr 556787-2048. Vid frågor kan du kontakta Kronans Apotek på telefonnummer 0771-612 612.
Från den 25 maj kommer du att kunna maila en skriftlig begäran till den särskilt inrättade e-postadressen gdpr@kronansapotek.se för att vi ska kunna säkerställa enhetlig och säker hantering. 
 
Kan ni se mina uppgifter på apoteket?
När du betalar i kassan ser vi inte dina uppgifter.  Dock har vi för att förenkla uttag av dina bonuspoäng kommer vi nu i maj 2018 införa digitala bonuscheckar. Då kommer kassapersonalen kunna se om du har en sådan bonuscheck.
När du hämtar ut receptbelagda läkemedel så har vi enligt Apoteksdatalagen rätt att se de uppgifter som krävs för en säker behandling av ditt ärende.
 
Vem hos er ser mina uppgifter?
Det är bara kundtjänst och kundklubbsansvarig som kan se dina uppgifter. När vi bearbetar dina uppgifter för marknadsföringsändamål så är dina uppgifter anonymiserade.
 
Kan jag få ett utdrag över de uppgifter ni har om mig?
För att få veta vilka uppgifter vi har om dig kan du skicka en skriftlig begäran om registerutdrag.
Fram till den 25 maj gäller PUL. Enligt PUL har du rätt att en gång per år kostnadsfritt skriftligen begära och få information om vilka personuppgifter som vi lagrat och hur dessa behandlats samt begära rättelse av ofullständiga eller felaktiga uppgifter. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke. Personuppgiftsansvarig är Kronans Droghandel Apotek AB, org. nr 556787-2048. Vid frågor kan du kontakta Kronans Apotek på telefonnummer 0771-612 612.
Från den 25 maj kommer du att kunna maila en skriftlig begäran till den särskilt inrättade e-postadressen gdpr@kronansapotek.se för att vi ska kunna säkerställa enhetlig och säker hantering. 
 
Jag är medlem i flera kundklubbar men har inte fått frågan om att samtycka till fortsatt behandling - har ni mer känsliga uppgifter om mig än andra butikskedjor?
Nej vi har ungefär samma typ av personuppgifter. Men vi är noga med att följa anvisningen som det nya regelverket säger om att vidta långtgående åtgärder om att samla in samtycke. Vi hanterar dessutom information om receptbelagda läkemedel. Det göra att vi ställer höga krav på oss själva så att du som kund hos oss ska känna dig trygg med att vi värnar din integritet på alla sätt möjliga.