MENY
Landningssida_desktop_FAQ.jpg

Landningssida_mobil_FAQ.jpg

FAQ för medlemmar i kundklubben 

Digitala bonuscheckar

Bonusarna från Kundklubben laddas in direkt på ditt medlemskonto. Du slipper hålla reda på papperscheckar, och du behöver inte komma ihåg att ta med dem när du ska handla.

När du får in en ny bonus på kontot skickar vi alltid ett mejl med information om bonusen, så att du inte missar ett bra tillfälle. Du använder bonusen när det passar dig. (Bonusarna är giltiga i två månader.)

När du ska handla uppger du bara ditt personnummer i kassan så ser personalen att du har en bonus och frågar om du vill utnyttja den. Hur enkelt som helst!

Hur kan jag som kundklubbsmedlem ge mitt samtycke till att ni behandlar mina personuppgifter?

Du har redan fått eller kommer att få en länk via mejl och SMS där du kan ge ditt samtycke. Det förutsätter förstås att du har uppgett en giltig mejladress eller giltigt telefonnummer. Du kan även när du besöker ditt lokala Kronans Apotek begära att få ett SMS med länk där du kan ge ditt samtycke. Om du så föredrar finns annars en blankett som du kan fylla i på ditt Kronans Apotek.

Vilka uppgifter sparar ni om mig i kundklubben? 

Exempel på information som vi samlar in från dig är:

•  Namn, personnummer och andra identitetsuppgifter

•  Kontaktuppgifter som t.ex. mailadress, postadress och telefonnummer

•  Köphistorik, t.ex. information om varor eller receptpåse du köpt eller lagt i varukorgen i vår e-handel och varor du köpt i butik. Läkemedel specificeras inte.

Vi kan också samla information om hur lång tid som gått sedan ditt senaste köp eller när du tagit emot våra mail. 

Vi kan även samla in information om dig från externa källor:

Vi jämför och uppdaterar löpande ditt konto med information från databaser, t.ex. Statens personadressregister (SPAR), för att se till att dina adressuppgifter är uppdaterade. Exempel på information vi samlar in från externa databaser är ditt namn, din bostadsadress och dina kontaktuppgifter. 

Hur behandlar Kronans Apotek mina kunduppgifter?

Vi behandlar personuppgifter om dig i syfte att skicka dig personliga erbjudanden och marknadsföra produkter och tjänster som är relevanta för dig. Vi gör detta genom att bland annat analysera vad du tidigare handlat av oss tillsammans med annan information vi har om dig och skapa kundprofiler. Vi använder det vi lärt oss för att skicka dig erbjudanden som matchar det vi uppfattar att du är intresserad av. 

Vi behandlar även dina personuppgifter för att kunna beräkna dina bonuspoäng. Genom att vara medlem i kundklubben följer vi dina inköp och erbjuder dig bonus. Vi gör detta genom att följa vilka inköp av bonusgrundande varor du gör. 

Vi behandlar endast dessa uppgifter med ditt samtycke och du kan när som helst dra tillbaks ditt samtycke. Om du väljer att dra tillbaka ditt samtycke kommer du inte att kunna fortsatta att vara kundklubbsmedlem och därmed inte heller ta del av våra erbjudanden och samla bonuspoäng.

Kan jag gå ur kundklubben och raderar ni mina uppgifter då?

Ja, du kan lämna kundklubben. Vi kommer att radera alla uppgifter om dig som vi inte behöver spara för eventuella framtida åtaganden gentemot dig eller av rättslig natur såsom till exempel reklamationshantering eller bokföringsregler. Det är viktigt du är medveten om att de bonuspoäng du eventuellt inte nyttjat kommer att återtas.

Hur gör jag för att ni ska radera mina uppgifter?

Då får du skriftligen meddela oss om att du återtar ditt medgivande och lämna kundklubben. Vi kommer att radera alla uppgifter om dig som vi inte behöver spara för eventuella framtida åtaganden gentemot dig eller av rättslig natur såsom till exempel reklamationshantering eller bokföringsregler. 

Du har rätt att en gång per år kostnadsfritt skriftligen begära och få information om vilka personuppgifter som vi har lagrat om dig och hur dessa behandlats samt begära rättelse av ofullständiga eller felaktiga uppgifter. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till hantering av personuppgifter. Personuppgiftsansvarig är Kronans Droghandel Apotek AB, org. nr 556787-2048. Vid frågor kan du kontakta Kronans Apotek på telefonnummer 0771-612 612. Du kan även mejla en skriftlig begäran till gdpr@kronansapotek.se. 

Vem hos er ser mina uppgifter?

Det är bara kundtjänst och kundklubbsansvarig som kan se dina uppgifter. När vi bearbetar dina uppgifter för marknadsföringsändamål så är dina uppgifter anonymiserade.

Kan ni se mina uppgifter på apoteket?

När du handlar på ditt lokala Kronans Apotek kan kassapersonalen se om du har en innestående bonus.

När du hämtar ut receptbelagda läkemedel har apotekets personal enligt Apoteksdatalagen rätt att se de uppgifter som krävs för en säker behandling av ditt ärende.

Kan jag få ett utdrag över de uppgifter ni har om mig?

För att få veta vilka uppgifter vi har om dig kan du skicka en skriftlig begäran om registerutdrag.

Du har rätt att en gång per år kostnadsfritt skriftligen begära och få information om vilka personuppgifter som vi lagrat och hur dessa behandlats samt begära rättelse av ofullständiga eller felaktiga uppgifter. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke. Personuppgiftsansvarig är Kronans Droghandel Apotek AB, org. nr 556787-2048. Vid frågor kan du kontakta Kronans Apotek på telefonnummer 0771-612 612. Du kan även mejla en skriftlig begäran till gdpr@kronansapotek.se. 

Jag är medlem i flera kundklubbar men har inte fått frågan om att samtycka till fortsatt behandling - har ni mer känsliga uppgifter om mig än andra butikskedjor?

Nej vi har ungefär samma typ av personuppgifter. Men vi är noga med att följa anvisningen som det nya regelverket säger om att vidta långtgående åtgärder om att samla in samtycke. Vi hanterar dessutom information om receptbelagda läkemedel. Det göra att vi ställer höga krav på oss själva så att du som kund hos oss ska känna dig trygg med att vi värnar din integritet på alla sätt möjliga.