MENY

Vanliga frågor för medlemmar i klubben 

Bonus

Bonus från klubben laddas in direkt på ditt medlemskonto. Du slipper hålla reda på papperscheckar, och du behöver inte komma ihåg att ta med dem när du ska handla.

När du får in en ny bonus på kontot skickar vi alltid ett mejl med information om bonusen, så att du inte missar ett bra tillfälle. Du använder bonusen när det passar dig. Bonusarna är giltiga i två månader.

När du ska handla uppger du bara ditt personnummer i kassan så ser personalen att du har en bonus och frågar om du vill använda den. Bonusen kan enbart användas i våra fysiska apotek.

 

Vilka uppgifter sparar ni om mig i kundklubben? 

Exempel på information som vi samlar in från dig är:

  • Namn, personnummer och andra identitetsuppgifter
  • Kontaktuppgifter som t.ex. mailadress, postadress och telefonnummer
  • Köphistorik, t.ex. information om varor eller receptpåse du köpt eller lagt i varukorgen i vår e-handel och varor du köpt i butik. Läkemedel specificeras inte.
tre kvinnor i fönster-faq-767x767.jpg

Vi kan också samla information om hur lång tid som gått sedan ditt senaste köp eller när du tagit emot våra mail. 

Vi kan även samla in information om dig från externa källor:

Vi jämför och uppdaterar löpande ditt konto med information från databaser, t.ex. Statens personadressregister (SPAR), för att se till att dina adressuppgifter är uppdaterade. Exempel på information vi samlar in från externa databaser är ditt namn, din bostadsadress och dina kontaktuppgifter. 

 

Hur behandlar Kronans Apotek mina kunduppgifter?

Vi behandlar personuppgifter om dig i syfte att skicka dig personliga erbjudanden och marknadsföra produkter och tjänster som är relevanta för dig. Vi gör detta genom att bland annat analysera vad du tidigare handlat av oss tillsammans med annan information vi har om dig och skapa kundprofiler. Vi använder det vi lärt oss för att skicka dig erbjudanden som matchar det vi uppfattar att du är intresserad av. 

Vi behandlar även dina personuppgifter för att kunna beräkna dina bonuspoäng. Genom att vara medlem i kundklubben följer vi dina inköp och erbjuder dig bonus. Vi gör detta genom att följa vilka inköp av bonusgrundande varor du gör. 

 

Kan jag gå ur kundklubben och raderar ni mina uppgifter då?

Ja, du kan lämna kundklubben. Vi kommer att radera alla uppgifter om dig som vi inte behöver spara för eventuella framtida åtaganden gentemot dig eller av rättslig natur såsom till exempel reklamationshantering eller bokföringsregler. Det är viktigt du är medveten om att de bonuspoäng du eventuellt inte nyttjat kommer att återtas.

 

Hur gör jag för att ni ska radera mina uppgifter?

Då får du skriftligen meddela oss om att du återtar ditt medgivande och lämna kundklubben. Vi kommer att radera alla uppgifter om dig som vi inte behöver spara för eventuella framtida åtaganden gentemot dig eller av rättslig natur såsom till exempel reklamationshantering eller bokföringsregler. 

Du har rätt att en gång per år kostnadsfritt skriftligen begära och få information om vilka personuppgifter som vi har lagrat om dig och hur dessa behandlats samt begära rättelse av ofullständiga eller felaktiga uppgifter. Personuppgiftsansvarig är Kronans Droghandel Apotek AB, org. nr 556787-2048. Vid frågor kan du kontakta Kronans Apotek på telefonnummer 0771-612 612. Du kan även mejla en skriftlig begäran till gdpr@kronansapotek.se. 

 

Vem hos er ser mina uppgifter?

Det är bara kundtjänst och kundklubbsansvarig som kan se dina uppgifter. När vi bearbetar dina uppgifter för marknadsföringsändamål så är dina uppgifter anonymiserade.

 

Kan ni se mina uppgifter på apoteket?

När du handlar på ditt lokala Kronans Apotek kan kassapersonalen se om du har en innestående bonus.

När du hämtar ut receptbelagda läkemedel har apotekets personal enligt Apoteksdatalagen rätt att se de uppgifter som krävs för en säker behandling av ditt ärende.

 

Kan jag få ett utdrag över de uppgifter ni har om mig?

För att få veta vilka uppgifter vi har om dig kan du skicka en skriftlig begäran om registerutdrag.

Du har rätt att en gång per år kostnadsfritt skriftligen begära och få information om vilka personuppgifter som vi lagrat och hur dessa behandlats samt begära rättelse av ofullständiga eller felaktiga uppgifter. Personuppgiftsansvarig är Kronans Droghandel Apotek AB, org. nr 556787-2048. Vid frågor kan du kontakta Kronans Apotek på telefonnummer 0771-612 612. Du kan även mejla en skriftlig begäran till gdpr@kronansapotek.se.