MENY
doktorse_landningsida_deskop_doktorse.jpg

doktorse_landningsida_mobil_doktorse.jpg

Doktor.se - en av Sveriges största digitala vårdgivare.

Bolaget som startades 2016 har som ambition att digitalisera vården på ett långsiktigt och hållbart sätt. Via appen kan du utan kostnad få en första kontakt via samtal eller chatt med utbildad vårdpersonal inom 3 minuter. Under samtalet får du råd och behandling digitalt. Den första kontakten är alltid med en sjuksköterska. Eventuellt slussas samtalet sedan vidare till specialistsjuksköterska, läkare eller psykolog, antingen digitalt direkt eller så försöker man hitta en fysisk tid som passar.

”Vi har väldigt hög slutförandegrad och kan hjälpa i princip alla patienter som hör av sig idag” säger Martin Lindman, grundare och vd för Doktor.se.

Hur skiljer ni er från andra digitala vårdgivare?

En skillnad är att vi svarar snabbare än våra konkurrenter, men den största skillnaden är att vi hjälper patienten på ett enkelt sätt oavsett vårdbehov - både med digital vård eller genom att hjälpa patienten att komma i kontakt med fysisk vård. Den första kontakten hos oss är också kostnadsfri då vi anser att det är viktigt att alla på ett enkelt sätt ska kunna komma i kontakt med vårdpersonal för att utröna vårdbehovet, precis som hos 1177.

Vad är då skillnaden mot 1177?

Då vi har säker inloggning med Mobilt Bank-ID så kanvi ta vårdärendet mycket längre än vad 1177 kan. Vi har förutom sjuksköterskor även specialistsköterskor, barnmorskor, läkare och psykologer på plats.
Vi kan utöver rådgivning utföra upp till 60% av alla primärvårdsärenden digitalt. Det gör att vi framförallt har mycket högre slutförandegrad. Att kunna se patienten via mobilkameran eller skicka bilder under konsultationen är också en stor skillnad mot 1177.

Gällande debatten om nätläkare, hur påverkar de digitala vårdgivarna den övriga vården?

De digitala lösningarna är en stark och mycket viktig del i vårdens framtida utbud, men ska ses som ett komplemen ttill den fysiska vården. Det finns fantastiska möjligheter att förbättra vården med digitala verktyg, och det behövs för att hantera den vårdproblematik som finns nu, med allt sämre tillgänglighet och färre vårdplatser. Det finns väldigt mycket effektivitet att hämta genom att på ett snabbare sätt se till att patienter hamnar rätt inom vården.

Vi anser att behovet att filtrera och sortera vården är stor och att digitaliseringen inom området inte är synonymt med att träffa en läkare via videosamtal. Det finns dessutom väldigt många digitala verktyg som kommer att underlätta för kroniker framöver.

Under våren kommer Kronans Apotek och Doktor.se inleda ett exklusivt samarbete där användare bl.a. kommer att kunna få recept och receptförnyelser direkt i appen och sedan få sina läkemedel skickade direkt hem till dörren, utan extra kostnad.