Hur ska man äta för att gå ner i vikt?

Vi listar ingredienserna att satsa på och vad som bör undvikas. Genom att få koll på proteiner, fett och kolhydrater blir svaret lite enklare.

Måste man verkligen äta allsidigt?

Att plocka bort näringsämnen för att gå ner i vikt är inte att rekommendera. Tvärtom fyller varje ämne sin speciella funktion och är i sin tur beroende av varandra. Exempelvis lagras inte protein i kroppen vilket fett och kolhydrater gör, därför måste det tillföras genom kosten vid varje måltid.

Kampen om kolhydraterna

Många tror att svaret på frågan – hur ska man äta för att gå ner i vikt – är att undvika kolhydrater. Diskussionerna om kolhydraterna är lika många som långa. Men för dig som tränar behövs ett visst mått av kolhydrater för att uppnå resultat och gå ner i vikt. Vill du hålla igen kan du istället schemalägga kolhydraterna till frukost och lunch, medan kvällsintaget kan bestå av mer protein och fett.

XL-S Medical 767x767

Välj rätt typ av kolhydrater

Välj nyttiga alternativ som: - quinoa - havregryn - råris - rotfrukter - potatis - bönor

Undvik gärna: - vitt bröd - pasta - frukostflingor

På samma sätt kan du sikta in dig på proteinkällor som kött, fisk, fågel och ägg och undvika korv, charkuterier och bacon. Genom att välja nyttig mat blir det lättare att gå ner i vikt.

Komplettera med XL-S Medical Fettbindare

Praktiska tabletter för viktkontroll som kan hjälpa dig att gå ner upp till 3x så mycket i vikt än genom att enbart äta sundare och motionera mer. XL-S Medical Fettbindare innehåller det kliniskt beprövade fettbindande ämnet Litramine™ och essentiella fettlösliga vitaminer.

Bra och dåligt fett

Även här finns det vinnare att rikta in sig på. Olivolja, rapsolja, kokosfett, nötter och avokado är alla nyttiga källor till fett, medan smör, grädde och friterad mat bör finnas på tallriken mer sällan. Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA är viktiga näringsämnen för att kroppen ska bibehålla normalfunktion av hjärta, hjärna och syn. Men eftersom kroppen endast kan omvandla små mängder omega-3 till EPA och DHA, behöver vi tillföra det nyttiga fettet via kosten året om. Till exempel i form av fet fisk som lax, makrill och sill.

Ha mellanmålet till hands

När blodsockret sjunker väntar sockerfällorna runt hörnet. Aldrig är godis, kakor och bullar så lockande som vid kafferasten, innan lunch eller under transportsträckan mellan jobb och middagsbordet. Men eftersom du vet det, så är det också lätt att undvika problemet. Förbered små portionspåsar med cashewnötter, salta mandlar och kokoschips som räddar dig från suget. Se till att placera ut likadana påsar på strategiska ställen som i handväskan, träningsväskan, skrivbordslådan eller i handskfacket.

Rusta för den stora utmaningen – kvällen

Många ställer sig frågan: hur ska man äta för att gå ner i vikt? Och visst finns det många kluriga fällor som fester och buffébord. Men förstaplatsen för största hot mot viktnedgång går definitivt till kvällsmyset. Speciellt eftersom vi utsätts för det sju dagar i veckan. Därför är planering viktnedgångens A och O. Att sitta hungrig är inte ett alternativ så se till att skaffa nyttiga alternativ till dina snacksfavoriter. Hitta goda och lätta recept för hemmagjorda frukt-, choklad- och nötbars. Himmelskt goda och fulla av nyttigheter.