Vardagstips från Charlotte Kalla

Charlotte Kalla är en av Sveriges främsta kvinnliga olympier. Tillsammans med experter på Kronans Apotek har hon utvecklat en hudvårdserie som har skräddarsytts för att passa en hållbar och aktiv livsstil. Här ger Kalla sina bästa vardagstips på en perfekt morgonrutin, hur hon håller uppe energinivån under dagen och tips på återhämtning – till exempel efter en förkylning.

Så ser Kallas perfekta morgonrutin ut

Ladda inför din dag med en riktigt bra start.

1. En bra frukost

Alla – oavsett om man har en väldigt aktiv eller mer lugn livsstil – tjänar på att ladda batterierna med en bra frukost. Alla har ju olika preferenser, men för mig personligen är havregrynsgröt med banan och en smörgås med kokt ägg favoriten.

2. Hitta din hudvårdsrutin

Hitta din personliga hudvårdsrutin. Använd produkter som passar just din hudtyp och jobba in rutinen varje morgon och kväll. Det behöver inte var så avancerat; försök skapa vanor som känns hållbara för dig och din livsstil.

Charlotte Kalla står bredvid produkter från sin hudvårdsserie och gör sig redo. Foto.

3. Stretcha!

Vi är många som är stela när vi går upp på morgonen. Mjuka upp kroppen med lite rörlighet eller en stretchrutin så ger du hela kroppen en bra start på dagen.

Kallas tips för att hålla upp energinivån under hela dagen

Undvik en dipp i energinivåerna med dessa tre tips.

1. Näringsrik kost

Det är oftast kosten som är nyckeln. Satsa på näringstäta livsmedel med bra kvalitét och planera din dag så det inte går för lång tid mellan dina måltider.

2. Se över dina värden

Vissa näringsbrister är svåra att tillgodogöra med mat. Många väljer att ta ett blodprov för att se att värdena ligger på rätt nivåer – kanske behöver du komplettera din kost med tillskott eller vitaminer.

3. Boosta energin under dagen

Har du bara en temporär dipp så är en snabb promenad eller ett litet mellanmål, som du kan ta med dig på språng, två enkla tips för att få snabb energi.

Kalla-767x390

Kallas bästa återhämtningsknep

Efter förkylning eller annan sjukdom är det viktigt att låta återhämtningen få ta sin tid. Här är tre tips att tänka på!

1. Fyll på med vätska

Det allra viktigaste är nog att fylla på vätskenivåerna. Jag brukar dricka minst cirka 1.5–2 liter om dagen. Behöver du snabbt återställa kroppens vätskebalans – till exempel efter sjukdom eller fysisk aktivitet – så satsa på vätskeersättning, det finns flera olika varianter i goda smaker.

2. Vila kroppen

Sömn är avgörande. Det är när vi sover som kroppen får tid att återhämta sig. Just efter en förkylning är det bra att ge kroppen all vila den behöver.

3. Pausa träningen

Ta paus från träningen. Det kan vara svårt att hålla en bra och regelbunden träningsrutin – men att träna innan kroppen är helt redo gör mer skada än nytta.