Emma Wiklund: ”Bad skin day – Nej tack!”

Om min hy är på dåligt humör så blir jag det också. Ok, det kanske låter lite överdrivet, men faktum är att vi är många som tappar både lite självkänsla och självförtroende när huden inte är på topp. Dålig hy kan ju bero på flera olika saker. Livsstil, allergier, stress, hormoner eller helt enkelt dåliga hudvårdsrutiner och fel produkter. 

Emmas hudvårdsrutin i 5 steg

Alla pratar om hur viktigt det är med bra hudvårdsrutiner, men vad innebär det? Vad är det grundläggande som man ska göra? Jag brukar prata om att det är tre viktiga moment inom hudvård som man aldrig får slarva med. Rengöring (morgon och kväll) peeling (1-2 gånger i veckan) och någon form av kräm varje dag.

Om du sköter de här stegen dagligen och veckovis med produkter som passar din hudtyp och ålder så kommer du att se skillnad. Och tro mig, det behöver inte ta så lång tid.  

767x767_Emma S.jpg

Emma Wiklund, grundare av Emma S.

1.Rengöring

Slarva aldrig med rengöringen. Jag kör 3 steg varje kväll för att få bort både smink och smuts ordentligt. Först Melting cleansing balm eller någon form av oljerengöring för att lösa upp smuts och smink, sedan en löddrande ansiktstvål för att få en vattentvätt och till sist Jasmin facial toner – ett pH-balanserande ansiktsvatten för att få ett perfekt avslut.

2. Peeling

Ta bort döda hudceller en gång i veckan och gör plats för nya. Detta gör jag alltid med min enzyme peel som med hjälp av AHA och BHA syror löser upp döda hudceller och ser till att dina andra produkter tas upp mycket bättre av huden. Ingen idé att köpa dyra serum om du inte har en peelad hy.

3. Ta reda på din hudtyp.

Är du en torris, blandhy eller mognare hy som kan behöva lite mer aktiva anti-age produkter? När du hittat rätt så är du en god bit på väg. Glöm heller inte att anpassa din hudvård efter årstiden. Jag väljer att använda ett oljeserum på höst och vinter för att hjälpa min torra hud på traven.

4. Lägg en nattmask eller nattkräm

Använd en mask minst två gånger i veckan för att bygga upp och lugna huden. En nattmask sitter mycket längre än en vanlig mask och gör verkligen jobbet. En nattkräm är bra för huden och sen är ju sömn mitt absolut bästa skönhetstips.

5. Mat, dryck och träning!

Tänk på vad du stoppar i dig, både vad gäller mat och dryck och se till att röra på dig regelbundet. Det är verkligen en hudvårdsrutin som gör skillnad. 

Din sökning på "0" gav {1} träffar