Omega-3

Omega-3 är nyttiga fetter som kroppen och hjärnan behöver ganska mycket av för att fungera optimalt. Bland annat är det bra för cellernas uppbyggnad och njurarnas funktion. Den vanligaste källan är fet fisk som lax och makrill – och om du inte äter det finns risken att du har en brist på dessa fettsyror. I vårt sortiment hittar du olika typer av omega-3 tillskott. Anpassat specifikt för barn, gravida och för personer som idrottar mycket. Här hittar du även omega-3 för för veganer som är utvunnet ur alger.

Vad är omega-3?

Omega-3 och omega-6 är två grupper av fleromättade fetter och också de viktigaste. I dessa grupper finns olika långa fettsyror som har olika funktion i kroppen. Fleromättade fetter är essentiella och eftersom kroppen inte kan tillverka dem behöver vi få i oss dessa genom kosten. Moderfettsyran i omega-3 går under namnet alfa-linolensyra. Det är en medellång fettsyra som i viss mån kan omvandlas till längre fettsyror. De mest förekommande långa omega-3-fettsyrorna är EPA (eikosapentaensyra) och DHA (dokosahexaensyra).

Vad är omega-3 bra för?

Fleromättade fetter är viktigt att få i sig av flera anledningar. Det behöver bland annat för att: • Bygga och reparera celler • Hjälpa til att reglera blodtrycket
• Njurarnas funktion • Immunförsvaret

Omega-3 minskar även risken för att få blodpropp genom att reducera blodets levringsförmåga. Både omega-3 och omega-6 behövs för att barn ska växa normalt. Fleromättade fetter kan också minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Var finns omega-3 fetter?

Omega-3-fetter finns i både animaliska och veganska livsmedel. Det finns bland annat i: • Fet fisk. Till exempel lax, makrill och sill • En del alger • Rapsolja • Valnötter

Hur mycket fleromättat fett ska man få i sig?

Ungefär 5–10% av vårt totala energiintag bör komma från fleromättade fetter, där cirka en procentenhet bör bestå av omega-3. Det blir ungefär 2,5–3 gram omega-3 per dag och motsvarar vad som finns i till exempel 1-2 matskedar rapsolja.

Att tänka på som gravid

Fleromättade fetter är viktiga för alla människor men särskilt för gravida då fettsyrorna DHA och EPA behövs för att fostrets utveckling.

Läs mer om kost för gravida

Hur får jag i mig omega-3 om jag är vegan?

Det finns omega-3 som utvinns från alger. Du kan även få i dig dessa fetter från valnötter och rapsolja.

Kan för mycket omega-3 ge biverkningar eller vara farligt?

Som mest bör 10% av ditt totala energiintag komma från fleromättade fetter. Anledningen till att den övre gränsen finns är framförallt för att det inte verkar ge några ytterligare positiva effekter med ett högre intag. För stor konsumtion av omega-3 i kosttillskott kan dock ge biverkningar. Överskrid därför inte de rekommenderade doserna.

Filtrera efter:

Filtrera

Sortering

Visar 66 produkter